Nissens
optimum optimum skrev:
Sverige är som vanligt sena med allt.
[bild]
Sådär ja, nu är gnället tillbaka.

• Gilla
  • Haha
Klacken och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du ser Brigitt, jag hade rätt igen, nu har vi passerat 16.000 döda.

Det dog inte alls 30 om dagen som din källa pekade på.
Igen???

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du gjorde det som svar på mitt inlägg och att det därmed skulle varit fel.
Nej, det gjorde jag inte. Jag frågade hur du hade beräknat din uppskattning och gav dig en länk till en annan person som också gör uppskattningar utifall att du ville jämföra. Själv gör jag inga gissningar om hur många som kommer att avlida och är inte särskilt intresserad av andras gissningar heller.

Fast så här efteråt kan man ju se att du hade fel eftersom du den 14 januari ansåg att det skulle dröja någon vecka tills det skulle bli över 30 medan det blev 2 dagar (16 januari minst 33 st) och för de 7 dagarna 14 - 20 januari verkar snittet ligga väldigt nära 30 och allt är nog inte inrapporterat för de dagarna än.

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du att det är smart att en halvkrasslig lärare går till skolan och smittar ner många andra lärare så att det veckan därpå är flera lärare som är så¨sjuka att de inte kan klara av att jobba?

Nej, inte ens Danmark tycker det är en bra idé utan där gäller fortfarande att man ska testa sig och isolera sig samt meddela alla man träffat att de också ska isolera sig.
Problemet är att hela hushåll hålls hemma pga en i hushållet blivit krasslig. Det mångfaldigar problemet i onödan..

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Mer goda nyheter. Finland tar bort sina restriktioner.

Sverige är som vanligt sena med allt.

[bild]
De tar inte bort alla sina restriktioner nu och inte ens den 14 februari då de tar bort en del av dem. Planen är att ta bort de sista den 1 mars under förutsättning att det inte har blivit bakslag i Danmark.

Så hur vet du vilka restriktioner som Sverige kommer att ha den 1 mars?

optimum optimum skrev:
Varken restriktionerna eller 3 doser vaccin verkar bita på Omikron.
Så du anser att du vet bättre än forskningsresultaten från Storbritannien m.fl. länder?

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att hela hushåll hålls hemma pga en i hushållet blivit krasslig. Det mångfaldigar problemet i onödan..
Eftersom man smittar 1-2 dagar innan symtom så innebär det just att en person utan symtom kan smitta flera andra som sedan behöver vara hemma veckan därpå för att de är för sjuka för att jobba. Det mångfaldigar problemet.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom man smittar 1-2 dagar innan symtom så innebär det just att en person utan symtom kan smitta flera andra som sedan behöver vara hemma veckan därpå för att de är för sjuka för att jobba. Det mångfaldigar problemet.
Det problemet är mindre än om hela hushåll stannar hemma för att en person är sjuk. Vi pratar nu om något som mer liknar influensa än någon farligare infektion.

Allt fler länder öppnar upp efterhand. Jag kom precis från en längre flygresa, det är många som reser nu. :)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Var det inte DU som gissade på 30 om dagen, i detta inlägg?:
[länk]
@Ulltand nu hjälper inte ens dina skygglappar. Du sågade just dig själv jämns med fotknölarna!

Uppfriskande! :rofl:

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Det problemet är mindre än om hela hushåll stannar hemma för att en person är sjuk. Vi pratar nu om något som mer liknar influensa än någon farligare infektion.
Fast inte ens omikron liknar influensa. Det är mycket fler på sjukhus nu pga. covid än under influensavågor.

B b8q skrev:
[länk]
B b8q skrev:
[länk]
Nej läs länken en gång till.

Men B svarade att vi troligen redan var där. Vilket vi inte var.

Ulltand Ulltand skrev:
Nej läs länken en gång till.

Men B svarade att vi troligen redan var där. Vilket vi inte var.
Jag läser ju länken, som går till DITT inlägg där du gissar att det troligen kommer att vara ett snitt på över 30 döda om dagen. Hur BORDE man läsa ditt inlägg, tycker du???

Ulltand Ulltand skrev:
31 nya dödsfall inrapporterat idag. Det kommer sannolikt bli ett dygnssnitt på över 30 redan om någon vecka och om 2-3 veckor når vi då 16.000 döda totalt.

[bild]

Det är uppenbart att läsförståelse inte är er grej. Testa en gång till. @Nissens

@b8q

• Gilla
optimum
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag läser ju länken, som går till DITT inlägg där du gissar att det troligen kommer att vara ett snitt på över 30 döda om dagen. Hur BORDE man läsa ditt inlägg, tycker du???
Om någon vecka inte nu. Du kan ju inte läsa på riktigt.

Varpå B genast postade en länk om att redan nu kunde vara 30.

Men då hade inte det heller stämt att det typ nu skulle bli 16000 döda. Vilket min beräkning landade i.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om någon vecka inte nu. Du kan ju inte läsa på riktigt.
Du skrev inlägget den 14:e. Så hur många låg dygnssnittet på efter nån vecka (ca 21/1)och vad ligger det på nu, enligt dig? (Exakta siffran för idag lär vi inte ha än, eftersom det är en del eftersläpning).

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.