BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du tänker fel igen.

Ett snitt på 28 den 21 januari när kurvan stiger brant innebär fler än 28 den 21 Jan och färre den 14 jan. Eftersom snittet för veckan blev 28.

Ganska exakt den 21 jan bör det varit precis 30 per dag.
Jag tittar förstås på avlidna den dag då de avled inte något som är beroende på hur snabba/långsamma läkarna är på att rapportera in något. Man ska inte införa en osäkerhet i onödan utan hålla sig till när händelser verkligen inträffar.

Så här ser antalet avlidna ut per dag just nu och en del av dagarna kommer det att bli fler:
Dag i januari - Antal avlidna
11 - 29 st
12 - 19
13 - 20
14 - 29
15 - 23
16 - 33
17 - 32
18 - 32
19 - 30
20 - 26

Summa för dag 11 - 17: 185
Snitt 26,4 för 7-dagarsperioden kring den 14:e

Summa för dag 14 - 20: 205
Snitt: 29,2

Så den 20:e var genomsnittligt antal under 7 föregående dagar 29,2.
Alla som har avlidit innan den 20:e är inte inrapporterade än. Snittet kommer att gå upp.
Alltså snittet för 7-dagarsperioden kring den 17:e kommer att bli i stort sett 30 st/dag.

Efterrapporteringen pågår i huvudsak under 3 veckor så det är egentligen alldeles för tidigt att uttala sig om hur många som dog den 14 januari och ändå mer omöjligt för den 21 januari.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du får räkna själv. Min skattning från 16 döda per dag då skulle landa i 16000 döda nu stämde exakt

Men inget konstigt i det. Rätt enkelt att extrapolera kurvan.

Dock höll några inte med. Motvalls typ.
Jag måste fråga:

Enligt dig själv; har du någonsin haft fel?

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
den 9:e februari släpps alla restriktioner
Nej, inte alla.
Enligt en källa till DN kommer rekommendationen om att stanna hemma om man är sjuk att bli kvar.
Samtidigt varnar Dillner för att ett beslut att ta bort för många restriktioner kan drabba de äldsta och sköraste:
– Det kan vara oförståndigt att ta bort även skyddet för gamla och sjuka som har hemtjänst eller bor på särskilda boenden. Det var där vi hade väldigt många dödsfall i tidigare vågor. Även om vi har väldigt hög vaccinationsgrad där så kan några råka illa ut.
https://www.dn.se/sverige/kalla-till-dn-restriktionerna-tas-bort-den-9-februari/

Enligt Expressen kvarstår även att ovaccinerade ska vara extra försiktiga.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, inte alla.

[länk]

Enligt Expressen kvarstår även att ovaccinerade ska vara extra försiktiga.
Svenska dagbladet säger:
”Alla restriktioner tas bort från den 9 februari”

Nissens Nissens skrev:
Svenska dagbladet säger:
Exakt vad det blri får vi veta i morgon.
Nyheten kom ju ut via källor till Expressen.
Men det blir sannolikt inte mycket kvar av några restriktioner eftersom citat "sjukvården anses vara stabilt och vaccinationstäckningen har nått en tillräckligt hög nivå".

Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag måste fråga:

Enligt dig själv; har du någonsin haft fel?
Visst jag satsade på att vaccinet skulle vara klart hösten 2020 men det kom först i december 2020. ;)

Nått annat kommer jag inte på men jag har inte haft någon uppfattning om när flockimmunitet skulle inträffa eller hur många vågor vi skulle få av Covid-19.

Men när det kommer till asymptotisk smitta, munskydd, postcovid och att Sveriges strategi skulle leda till många döda blev tyvärr rätt. Likaså att vaccin skulle bli lösningen på pandemin vilket AT inte trodde. Du kan ju kolla i den första coronatråden om du tvivlar.

Lite intressant att B och följare i alla dessa exempel haft motsatt uppfattning

• Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Svenska dagbladet säger:
Som påpekats tidigare idag är det bra att läsa mer än rubriken. Då kan man t.ex. läsa:
De allmänna råd av Folkhälsomyndigheten som redan finns behålls tillsvidare med särskilt fokus på ovaccinerade.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tittar förstås på avlidna den dag då de avled inte något som är beroende på hur snabba/långsamma läkarna är på att rapportera in något. Man ska inte införa en osäkerhet i onödan utan hålla sig till när händelser verkligen inträffar.

Så här ser antalet avlidna ut per dag just nu och en del av dagarna kommer det att bli fler:
Dag i januari - Antal avlidna
11 - 29 st
12 - 19
13 - 20
14 - 29
15 - 23
16 - 33
17 - 32
18 - 32
19 - 30
20 - 26

Summa för dag 11 - 17: 185
Snitt 26,4 för 7-dagarsperioden kring den 14:e

Summa för dag 14 - 20: 205
Snitt: 29,2

Så den 20:e var genomsnittligt antal under 7 föregående dagar 29,2.
Alla som har avlidit innan den 20:e är inte inrapporterade än. Snittet kommer att gå upp.
Alltså snittet för 7-dagarsperioden kring den 17:e kommer att bli i stort sett 30 st/dag.

Efterrapporteringen pågår i huvudsak under 3 veckor så det är egentligen alldeles för tidigt att uttala sig om hur många som dog den 14 januari och ändå mer omöjligt för den 21 januari.

Var det rätt eller var det rätt?

""Det kommer sannolikt bli ett dygnssnitt på över 30 redan om någon vecka och om 2-3 veckor når vi då 16.000 döda totalt." Ulltand 14 Januari

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Visa var jag har skrivit att presymtomatisk smittspridning inte kan förekomma.
Visa var jag har skrivit att postcovid inte finns.
Visa var jag har skrivit att många inte skulle avlida.

Det är väl inte heller precis vaccinet som nu tar oss ur pandemin (åtminstone tillfälligt) utan stor allmän smittspridning även bland vaccinerade så att det blir flockimmunitet genom sjukdom i huvudsak.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det kommer sannolikt bli ett dygnssnitt på över 30 redan om någon vecka
Det var ju fel eftersom det tog en halv vecka.

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Visst jag satsade på att vaccinet skulle vara klart hösten 2020 men det kom först i december 2020. ;)

Nått annat kommer jag inte på men jag har inte haft någon uppfattning om när flockimmunitet skulle inträffa eller hur många vågor vi skulle få av Covid-19.

Men när det kommer till asymptotisk smitta, munskydd, postcovid och att Sveriges strategi skulle leda till många döda blev tyvärr rätt. Likaså att vaccin skulle bli lösningen på pandemin vilket AT inte trodde. Du kan ju kolla i den första coronatråden om du tvivlar.

Då fick jag den misstanken bekräftad.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
optimum
P paralun skrev:
Regeringen kommer i morgon torsdag fatta beslut om att avskaffa alla tvingande restriktioner med anledning av coronapandemin.

En pressträff kommer att hållas med statsministern och socialministern, erfar Expressen.

Restriktionerna upphör därmed att gälla den 9 februari.

[länk]
"Ropa inte hej förrän du har kommit över bäcken"
eller
"Sälj inte skinnet förrän björnen är skjuten"

De har tidigare haft med att restriktioner kan bli kvar för de som inte tagit vaccinet.
Jag är tveksam till att de verkligen plockar bort allt i ett steg.

Jag hoppas de verkligen öppnar upp totalt.

Vi får följa detta under dagen.
Hoppas det inte blir ett så kallat västgötaklimax

https://sv.wikipedia.org/wiki/Västgötaklimax

Nissens
optimum optimum skrev:
"Ropa inte hej förrän du har kommit över bäcken"
eller
"Sälj inte skinnet förrän björnen är skjuten"

De har tidigare haft med att restriktioner kan bli kvar för de som inte tagit vaccinet.
Jag är tveksam till att de verkligen plockar bort allt i ett steg.

Jag hoppas de verkligen öppnar upp totalt.

Vi får följa detta under dagen.
Hoppas det inte blir ett så kallat västgötaklimax

[länk]
Du är ju aldrig nöjd. Nyss klagade du på att de är ”sena med allt” . Nu när de visar att det inte är sant, så är det inte bra heller…

Har du ett behov av att vara missnöjd med allt svenska myndigheter gör?

• Gilla
  • Haha
RoAd och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.