1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Under de senaste två åren har vi ägnat oss åt smittbekämpning som inte bara har mildrat effekterna av SARS-CoV-2 utan också i stort sett eliminerat smittspridning av flera vanliga virussjukdomar.P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 096 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 096 inlägg
Det har ju inget med framtida varianter av covid att göra.Nissens skrev:
I Sverige hann man ju vaccinera barnen i stor utsträckning. Men det var ju bara för att man hade ett halvår på sig att ta fram vaccinet. Det hade förstås blivit annorlunda om influensan hade uppstått på hösten eller kunnat sprida sig under sommaren.
Jo och det är väl mycket bra.... därför är det här med dödstal mycket svårt att beräkna för de vise när vi inte är odödliga.P pmd skrev:
Hoppas Hallengren nu tar bort sina politiska restriktioner!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 096 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 096 inlägg
Ulltand skrev:
Du ser Brigitt, jag hade rätt igen, nu har vi passerat 16.000 döda.
Det dog inte alls 30 om dagen som din källa pekade på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 096 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 096 inlägg
Det är väl ingen som i någorlunda närtid har trott att det inte skulle bli 16 000 döda någon gång under vågen.Ulltand skrev:
Vem påstod att det dog 30 om dagen och när skulle det gälla?
Du kan väl själv se hur många som dör varje dag på t.ex. https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/ det behöver väl ingen berätta för dig. Men just den 14 januari när du skrev inlägget som du citerade så var det 29 avlidna, dvs. mycket nära 30 (kan ju hinna bli någon till innan efterrapporteringen är avklarad) så det verkar ju vara rätt.
optimum skrev:
Ja men vi är också efter iaf Danmark i smittspridningen.
Sedan är det väl iof tveksamt vilken effekt våra relativt mjuka restriktioner har. Att arbeta hemma är kanske den viktigaste men det gör ju folk i vilket fall som helst numera. Jag tror inte att det skulle ha någon avgörande betydelse om vi släppte dem helt nu
Varken restriktionerna eller 3 doser vaccin verkar bita på Omikron.Ulltand skrev:
Ja men vi är också efter iaf Danmark i smittspridningen.
Sedan är det väl iof tveksamt vilken effekt våra relativt mjuka restriktioner har. Att arbeta hemma är kanske den viktigaste men det gör ju folk i vilket fall som helst numera. Jag tror inte att det skulle ha någon avgörande betydelse om vi släppte dem helt nu
Har kollega som nu är hemma med covid och hade precis gått 2 veckor efter han fick den dosen så råkade han bli smittad.
Mer än hälften av mina kolleger har nu haft covid den senaste månaden. Några av dem har haft covid tidigare samt fullvaccinerade. 1 ovaccinerad som jag fick reda på idag att hen haft det också och fick väl vatten på sin kvarn om att vaccinet inte gjorde någon nytta.
Not: Jag är av åsikten att vaccinet är mycket viktigt att ta för att minska risken för allvarlig sjukdom och mot tidigare varianter.
Men angående restriktioner.
Hade det inte varit val i år hade de säkert behållit våra restriktioner till sommaren. Som alltid för sent och för lite.