BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Det var knappast så att det slog mot barnen alla åren vi haft högre dödlighet än 2020.

Sanningen är att denna pandemin var en västanfläkt i jämförelse med tex Spanska sjukan. De går inte att jämföra helt enkelt. Då klarade sig gamla och barn bäst medan de allra mest arbetsföra strök med.

Eftersom du nu tog upp att det spelar roll vilka åldrsgrupper pandemin slår hårdast mot.

Covid 19 slog främst mot äldre, så då menar du att skadan är mindre än om den slår mot yngre låter det som.
Vad har allt det där att göra med hur framtida varianter av omikron kan bli?

Är du inte tillräckligt gammal för att ha några minnen av svininfluensan?
Då det var barnen som riskerade mest.

BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För det är så de flesta virus fungerar och covid verkar inte annorlunda omikron är ju mildare är sina tidigare varianter
Förutom det som pmd skrev att vi redan sett nya varianter som har ökat risken för allvarlig sjukdom så pratar virologer etc. om vad som är trolig utveckling på 10 års sikt, inte vad som händer om 1-2 år.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det som skulle kunna ta över efter Omikron ska alltså vara mer smittsam men det är det få som tror ska hända och Omikron bygger på det ursprungliga viruset från Wuhan,
Nej, det räcker utmärkt med att det kommer en variant som kommer runt kroppens förvar mot omikron och ursprungsvarianten. Beta och gamma var inte mer smittsamma än ursprungsvarianten men de tog över i Brasilien och Sydafrika för att de kunde göra folk sjuka en gång till.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L lob skrev:
Hej
I dagens Västerbottens kuriren kunde man läsa detta. Iofs blir det ingen skillnad på belastningen på vården men nog är det lite att fundera på. Region Västerbotten är relativt liten så några generella slutsatser ska man nog akta sig för att dra.[bild]
I Stockholm fick chefläkaren på regionen en fråga om det nyligen och svarade ur huvudet att det grovt räknat ligger kring 50 %.

Tillägg: Gällande Skåne:
- Ungefär 55 procent av de som läggs in på vårdavdelning gör det på grund av covid-19.
TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Virusnivåerna skenar i Stockholms avloppsvatten. Förklaringen är BA2 och det är ingen överraskning.

[länk]
Vad är din förklaring till att halterna ligger på rätt konstant nivå sen några veckor i Göteborg och Malmö?

BirgitS
P paralun skrev:
Om vi jämför oss med USA så ser man ju där mycket tydligt hur det slagit mycket olika mot rika/fattiga.
Det gäller ju även Sverige.

BirgitS
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är din förklaring till att halterna ligger på rätt konstant nivå sen några veckor i Göteborg och Malmö?
Antingen att de haft BA2 eller att dom kommer att få det.

D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte orolig, jag har inga barn i skolan längre. Men det är klart att en skola där hälften av lärarna inte jobbar fungerar mycket sämre än vanligt. Precis som när det gäller sjukhusavdelningar, brand- och polisstationer. För att inte tala om drift och underhåll av infrastruktur som de flesta bara förutsätter fungerar, typ el och vatten.
Jo såklart men det är en kort period, en blipp, så ett litet och kort problem i skolsammanhang.

optimum
B b8q skrev:
Inga nedåtgående kurvor än på ett tag alltså.
Om du läste artikeln så var det nedåt i Göteborg och Malmö stabila.

Jag älskar att läsa positiva saker.:heart:

Nissens
optimum optimum skrev:
Om du läste artikeln så var det nedåt i Göteborg och Malmö stabila.

Jag älskar att läsa positiva saker.:heart:
Jösses, du brukar ju annars kritisera allt…

Kul! :)

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte orolig, jag har inga barn i skolan längre. Men det är klart att en skola där hälften av lärarna inte jobbar fungerar mycket sämre än vanligt. Precis som när det gäller sjukhusavdelningar, brand- och polisstationer. För att inte tala om drift och underhåll av infrastruktur som de flesta bara förutsätter fungerar, typ el och vatten.
Ja, det är dags att lätta på restriktionerna så att folk kan jobba igen!

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har allt det där att göra med hur framtida varianter av omikron kan bli?

Är du inte tillräckligt gammal för att ha några minnen av svininfluensan?
Då det var barnen som riskerade mest.
Vad jag vet var det inte många döda barn i Svininfluensan. Var det så där du bor?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Antingen att de haft BA2 eller att dom kommer att få det.
Det lät som att det BA.2 kom dit först, men knappast så tidigt att den redan dominerade för 3 veckor sen. Det var ju trots allt senare än i Danmark.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är dags att lätta på restriktionerna så att folk kan jobba igen!
Tycker du att det är smart att en halvkrasslig lärare går till skolan och smittar ner många andra lärare så att det veckan därpå är flera lärare som är så¨sjuka att de inte kan klara av att jobba?

Nej, inte ens Danmark tycker det är en bra idé utan där gäller fortfarande att man ska testa sig och isolera sig samt meddela alla man träffat att de också ska isolera sig.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.