P
sysmali sysmali skrev:
Off Topic @pmd Du är grym på att massposta kvällstid/natt - ibland går det bara 1-3 minuter mellan dina inlägg. Respekt.
Jag ligger alltid många sidor efter när jag öppnar den här tråden, så jag skriver kommentarer till sådant jag finner intressant att kommentera, men lägger (oftast) inte in dem innan jag har läst ut tråden. Sen kastar jag sånt som andra redan har svarat samma sak som jag tänkte svara men lägger in sånt som jag hoppas tillför diskussionen något. Därför går det kort tid mellan inläggen.
(Den här kommentaren lägger jag in direkt, eftersom det jag kommenterar var riktat till mig).

• Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Jag är inte förvånad. Ett glas kan inte bli mer än fullt, liksom.
Jag skulle ändå vaccinera mig efter genomgången sjukdom. Jag tror inte att man räkna med att det inte finns någon variation när det gäller hur bra skydd en genomgången sjukdom ger. Hängslen och livrem.
(Det finns förstås förmodligen variation när det gäller skydd av vaccination också).

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
De är tillsatta i och för en politisk process
Det är inte riktigt svar på min fråga. Ingen av kommissionens ledamöter har väl någon politisk bakgrund?
Är kommissionens direktiv snävt formulerade efter en viss politisk agenda?
, det är ju inte precis så att man tagit sakkunniga och det har vi ju sett, de har inte kunnat bedömma någonting rätt, som har med Corona att göra, Om syftet varit att dra vetenskapliga slutsatser för att hantera nästa elaka virus bättre så hade man ju valt folk som hade en rimlig chans att upptäcka sådant.
Det är väl snarare den organisatoriska aspekten av pandemihanteringen som kommissionen ska analysera?

J
Snailman Snailman skrev:
[länk]

La senare till en länk, de anser alltså att boosters för ofta kan vara skadligt.
Nej, som @BirgitS påtalar så menar de att effekten av upprepade boosters nära i tid riskerar att ge mindre effekt än om man väntar in senare lämpligt tillfälle med ökad risk för ny våg, t.ex. hösten.

• Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nu drar vi igång en ny diskussion om "till" och "under". Vem ska vi bjuda in för att det ska bli extra intressant? ;)
Nej "under" och "i" kan båda användas i samma betydelse som "till" !

"Uppdaterat vaccin dröjer till april"

Här i den korrekta betydelsen att vaccinet kommer någon gång under april månad. Inte i mars månad som en del fått för sig :)

https://www.svd.se/uppdaterade-vaccin-drojer-till-april

Pfizer darar nu igång en bred studie för sitt nya vaccin mot omicron. Studien skall ge svar på hur väl vaccinet tolereras och skyddet hos friska. Man jämför både mot redan befintligt vaccin och 1 eller 2 doser av det nya vaccinet.

Rätt cool vetenskaplig bedrift. Det finns redan ett vaccin specifikt mot omicron och det tillverkas redan!

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Snailman
J Jonobe skrev:
Nej, som @BirgitS påtalar så menar de att effekten av upprepade boosters nära i tid riskerar att ge mindre effekt än om man väntar in senare lämpligt tillfälle med ökad risk för ny våg, t.ex. hösten.
Det här citatet menar du är lögn alltså, eller skulle det bara gälla covid och inte immunsystemet i övrigt?

European Union regulators warned that frequent Covid-19 booster shots could adversely affect the immune response and may not be feasible.

Repeat booster doses every four months could eventually weaken the immune response and tire out people, according to the European Medicines Agency

BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Det här citatet menar du är lögn alltså, eller skulle det bara gälla covid och inte immunsystemet i övrigt?
I ditt citat står väl just det som Jonobe och jag tycker, alltså det handlar om att immunsvaret (immune response), inte immunsystemet, blir sämre dvs. immunsystemet bildar inte lika mycket antikroppar.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I ditt citat står väl just det som Jonobe och jag tycker, alltså det handlar om att immunsvaret (immune response), inte immunsystemet, blir sämre dvs. immunsystemet bildar inte lika mycket antikroppar.
Notera att artikeln och rubriken har editerats. Så vilken variant är det som kommenteras i inläggen?
(Changes headline and first two sentences to clarify EMA is referring to the immune response not immune system)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Notera att artikeln och rubriken har editerats. Så vilken variant är det som kommenteras i inläggen?
(Changes headline and first two sentences to clarify EMA is referring to the immune response not immune system)
Jag har bara sett immune response så det är det jag skriver om. Det är ju 12 dagar sen artikeln ändrades medan Snailman gjorde sitt inlägg idag.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har bara sett immune response så det är det jag skriver om. Det är ju 12 dagar sen artikeln ändrades medan Snailman gjorde sitt inlägg idag.
Ok, har inte hängt med i tråden på ett tag.

Mycket glädjande nyheter att Danmark förväntar sig flockimmunitet inom kort samt häver alla restriktioner.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...immunitet--forvantas-slopa-alla-restriktioner
Vi själv håller ett bra tempo med 130000smittade sedan i Fredags, förmodligen ligger vi på det dubbla så vi borde nå flockimmunitet några dagar efter Danmark! ;)
Fotnot, mindre viktigt.
(angående boosters så tror jag mest det är en"akademisk" fråga, det viktigaste rådet är nog att INTE ta en booster under pågående infektion)

P paralun skrev:
(angående boosters så tror jag mest det är en"akademisk" fråga, det viktigaste rådet är nog att INTE ta en booster under pågående infektion)
Om man nu ens VET att man har en pågående infektion.
Omikron verkar ju vara så mild att många inte ens får symptom, och man kan ju knappast hålla på och testa sig dagligen, särskilt inte när snabbtesterna är lite otillförlitliga och landets testkapacitet ändå slagit i taket.

Har själv dos tre inbokad om en vecka och hoppas jag inte åker på omikron innan dess utan att märka det.

B b8q skrev:
Omikron verkar ju vara så mild att många inte ens får symptom, och man kan ju knappast hålla på och testa sig dagligen, särskilt inte när snabbtesterna är lite otillförlitliga och landets testkapacitet ändå slagit i taket.

Har själv dos tre inbokad om en vecka och hoppas jag inte åker på omikron innan dess utan att märka det.
Jo kort så tror jag det är en "skröna" att man inte har några symptom, känner man efter så inser nog de flesta att nu har jag en ovanlig huvudvärl, förkylning eller hosta plus helt säkert om man har feber.

BirgitS
B b8q skrev:
Har ju två i släkten, där den första insjuknande för två veckor sen, och de var rätt dåliga båda två, betydligt värre än en vanlig förkylning. Den första kände att det vände efter 5 dagar men då fortfarande inte frisk och den andra var efter 10 dagar inte helt återställd utan blev fort utmattad. Dubbelvaccinerade med 4-5 månader efter andra dosen.

Så det slår väldigt olika.

Även tidigare har ju en del haft symtom som de inte har observerat utan bara testat positivt som en del i en smittspårning och det blir ju ändå mer så när många är vaccinerade eller har haft covid tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.