1 014 014 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Just att man har flera gånger pratat om ljuset i tunneln och trott att det snart är över när det gäller pandemin och det inkluderar folk som Fauci. Men viruset har varje gång överraskat oss och slagit tillbaks.P paralun skrev:Jo nu vet jag inte vitsen med att länka till en gammal artikel från 2020?
"Ljuset i tunneln" är ju omikron och att de flesta av oss är vaccinerade.
Jag refererar igen till Dr Fauci som är den mest försiktige statsepidemiologen i världen (dvs USA) och när även han ser "ljuset i tunneln" då är det nära.
Vi går nu mot flockimmunitet!![]()
Vi har gått mot flockimmunitet i snart två år och det har man trott flera gånger att man snart uppnår, senast i september när det gäller Sverige eftersom 85 % av den vuxna befolkningen hade antikroppar vilket räckte för flockimmunitet när det gällde delta, det var bara barnen som behövde bli sjuka så skulle det vara klart. Men så var det inte utan alla måste bli sjuka en gång till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Fast här kring mig är det numera mycket vanligare att folk tvingas stanna hemma helt friska i karantän för att något barn testat positivt (utan att vara särskilt sjukt det heller). Har många kollegor i den situationen just nu.BirgitS skrev:
Antikropparna mot SARS-CoV-2 tycks finnas kvar ungefär lika länge som de antikroppar som cellerna bildar mot influensavirus efter vaccination. SARS-CoV_2 har dock en tendens att mutera lite då och då vilket gör att de antikroppar man har blir mindre effektiva.Snigla skrev:
Vaccineringen (enligt mig) var aldrig gjord för att stoppa smittan, eller utrota covid. Det var gjort för att försöka mildra sjukdomsförloppet.. försöka ge folket lite antikroppar. Tyvärr envisas de med att försvinna ur kroppen lite snabbare än någon räknat med och därför vill de gärna att man fyller på sin vaccination.. (Dvs dos 3 idag då).
Alla gör sina egna val, men jag tror att man har nytta av att lyssna på hur andra väljer.sysmali skrev:
Jag har inte haft covid-19 och jag har tagit tre sprutor. Även om jag hade varit sjuk i covid-19 någon gång mellan vaccinationerna så hade jag tagit nästa enligt schemat. Att minska virusets chans att få mig sjuk kan inte vara fel, tycker jag. Dessutom hjälper jag förhoppningsvis till lite grann med att minska smittspridningen.
Inte jag heller.
Ja, helst. Att ifrågasätta är att använda sina egna kunskaper för att ta reda på om ett påstående eller en tes är konsistent och baserad på goda evidenser. Det räcker inte bara med att vara duktig på logiskt tänkande. Man måste veta en del om ämnet också.R RalleB skrev:
Jag tycker att det är lite märkligt att Österrike har infört tvångsvaccinering. Österrike har ju ett förflutet med nazistiskt styre.P paralun skrev:
Det där ser lite motsägelsefullt ut.P paralun skrev:
Att var och en gör som den vill är den yttersta formen av demokrati.
Betala dem en slant? Det skulle nog hjälpa en del, åtminstone. Om man har sådana arbetstider att man inte kan boka en tid så måste man ta ledigt för en vaccination.BirgitS skrev:
När det gäller just att hoppa så tror jag att rätt många, kanske t.o.m. de flesta, har ganska mycket erfarenhet. Även djac, du och jag.R RalleB skrev:
Vi vet att det gör ont att hoppa från en hög höjd, och vi vet att vi inte kommer att komma över ett tillräckligt högt hinder om vi försöker hoppa över det. Även om vi aldrig har hoppat stav så kan vi förstå att staven skulle hjälpa oss att hoppa över ett hinder när någon mer kunnig visar det, trots att vi inte kan formulera problemet i form av fart- och höjdekvationer (den horisontella kinetiska energin omvandlas till potentiell energi).
Det gäller alltså att använda sitt kritiska tänkande konstruktivt, att tillämpa egna kunskaper och erfarenheter, samt att lita på folk som dokumenterat kan mer om ett ämne än en själv.
Redigerat: