1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Enligt senaste data från USA, tolkat av Dr John Cambell, så visar det sig att naturlig genomgången infektion ger samma skydd mot allvarlig sjukdom som naturlig genomgången infektion + vaccin. Om man inte har tid att se hela videon så räcker det med sammanfattningen under de första 30 sekunderna (om man litar på Cambell)P pmd skrev:Alla gör sina egna val, men jag tror att man har nytta av att lyssna på hur andra väljer.
Jag har inte haft covid-19 och jag har tagit tre sprutor. Även om jag hade varit sjuk i covid-19 någon gång mellan vaccinationerna så hade jag tagit nästa enligt schemat. Att minska virusets chans att få mig sjuk kan inte vara fel, tycker jag. Dessutom hjälper jag förhoppningsvis till lite grann med att minska smittspridningen.
Inte jag heller.
Dessutom talar Cambell och kollega om att booster-vaccinen skyddar allt kortare tid. De spekulerar i att Israels 4:e dos ger skydd i 5 veckor.
Off Topic @pmd Du är grym på att massposta kvällstid/natt - ibland går det bara 1-3 minuter mellan dina inlägg. Respekt.
De är tillsatta i och för en politisk process, det är ju inte precis så att man tagit sakkunniga och det har vi ju sett, de har inte kunnat bedömma någonting rätt, som har med Corona att göra, Om syftet varit att dra vetenskapliga slutsatser för att hantera nästa elaka virus bättre så hade man ju valt folk som hade en rimlig chans att upptäcka sådant.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det behöver gå en viss tid så att antikroppshalterna hinner sjunka för att få en bra effekt. Israel satte väl igång med fjärde dosen för kort tid efter den tredje.sysmali skrev:
Däremot brittiska undersökningar visar att tredje dosen ger högre antikroppshalter direkt efteråt än vad andra dosen gav samt att skyddet sjunker långsammare. Under förutsättning då att man har låga halter antikroppar, vilket de flesta har efter 5 månader.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Campbell redovisar en undersökning. Den tolkar jag som att fortsätta booster sprutor inte verkar så meningsfullt för dem som haft covid. (Har bara sett första minuten av videon)R RalleB skrev:hade tredje sprutan bokad, är i en åldersgrupp som ligger hälften av din ålder gissningsvis då du tagit din tredje för flera månader sen och det ska gå ett visst antal månade mellan sprutorna.
Men fick avboka den när jag blev snuvig och därför började ifrågasätta varför jag ens skulle ta mer just nu.
Och jag har inte sagt att jag inte kommer ta den i framtiden.
Men klart man blir fundersam och kluven för vems skull jag egentligen tar den.
Jag har även läst att någon medicinmyndighet gemensam för EU varnar för att fortsätta med alltför många booster sprutor, då det kan skada immunsystemet. Var gränsen för allt för många går vet jag inte. Hittar tyvärr inte artikeln, men läste den för någon vecka sedan. Någon här kanske känner igen den och kan länka? Hittat länk nu:
https://www.bloomberg.com/news/arti...shots-risk-overloading-immune-system-ema-says
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Ja, sådana studier har förekommit tidigare i tråden. Men antikroppshalterna sjunker med tiden för både vaccinerade och de med genomgången sjukdom så en vaccindos några månader efter en genomgången sjukdom har ungefär samma effekt som tredje dosen för den som fick andra dosen för några månader sen, dvs. skydd mot sjukdom med symtom i några månader och förbättrat skydd mot allvarlig sjukdom. (Har inte sett videon.)Snailman skrev:
Campbell redovisar en undersökning som visar att för dem som haft covid så är det ingen skillnad i antikroppar och skydd mot svår sjukdom jämfört med vaccinerade som inte haft covid (på ett ungefär). Det tolkar jag som att fortsätta booster sprutor inte verkar så meningsfullt för dem som haft covid. (Har bara sett första minuten av videon)
Tillägg:
Att det skulle skada har jag inte sett något om men att man just inte får någon förbättring kan inträffa, åtminstone under vissa förutsättningar, se #16237Snailman skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
@paralun
"Den danska smittskyddsmyndigheten Statens Serum Institut (SSI) tror att landet uppnår så kallad befolkningsimmunitet mot coronaviruset inom de närmaste veckorna."
"Hon understryker dock att befolkningsimmuniteten inte är bestående, eftersom varken vaccin eller infektion ger livslång immunitet.
- Det betyder att viruset inte försvinner utan kan skapa nya vågor, när det finns tillräckligt många som kan bli smittade, och när villkoren för smittspridning är bättre, till exempel under vinterhalvåret.
SSI räknar också med att det kan komma nya varianter som danskarna har sämre skydd mot."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 1.35
"Den danska smittskyddsmyndigheten Statens Serum Institut (SSI) tror att landet uppnår så kallad befolkningsimmunitet mot coronaviruset inom de närmaste veckorna."
"Hon understryker dock att befolkningsimmuniteten inte är bestående, eftersom varken vaccin eller infektion ger livslång immunitet.
- Det betyder att viruset inte försvinner utan kan skapa nya vågor, när det finns tillräckligt många som kan bli smittade, och när villkoren för smittspridning är bättre, till exempel under vinterhalvåret.
SSI räknar också med att det kan komma nya varianter som danskarna har sämre skydd mot."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 1.35
Tänk vad alla anstränger sig för att undvika det fula ordet Flockimmunitet!BirgitS skrev:
@paralun
[länk] kl. 1.35
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
https://www.bloomberg.com/news/arti...shots-risk-overloading-immune-system-ema-saysBirgitS skrev:
La senare till en länk, de anser alltså att boosters för ofta kan vara skadligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Tack, precis att ge dem så ofta som var 4:e månad, och inte själva antalet, samt att det gäller försvagad immunreaktionen, inte en skada för i så fall hade det ju knappast stått om att det är lämpligt att ge nya doser på hösten.Snailman skrev:
Repeat booster doses every four months could eventually weaken the immune response and tire out people, according to the European Medicines Agency. Instead, countries should leave more time between booster programs and tie them to the onset of the cold season in each hemisphere, following the blueprint set out by influenza vaccination strategies, the agency said.