P pmd skrev:
Jag väntar gärna tills det kommer ett omikronanpassat vaccin. Tre månder är inte så lång tid.
Nu är det kanske inte tre månader tills DU kan få en spruta, utan tre månader tills det finns ett färdigt omikron-anpassat vaccin.
Se bara på hur lång tid det tog från att det första vaccinet kom till Sverige (december) tills jag fick första sprutan (maj), det är ett halvår.
Så om det är tre månader kvar tills det finns ett vaccin, skulle jag räkna med minst nio månader tills jag blir vaccinerad.

D
P pmd skrev:
Är förvaltningschefen läkare?
Det finns det inga spår av iaf?

Tycker det är spännande att både uppgång och nedgång för insjuknande är så dramatiska. Uppgången beror vad jag förstår på smittsamhet och sedan borde ju antal asymtomatiska ha betydelse. Men varför denna snabba nedgång? Är det i huvudsak de som har ett mer aktivt socialt liv som blir smittade och den gruppen är begränsad. Tillslut tar möjliga personer att smitta slut.

A AndersS skrev:
[länk]

Omikron smittar mera men lindrigare, vaccination hjälper "mycket" att undvika svår sjukdom och det finns erfarenhet tillsammans med mediciner i vården för de som behöver sjukhusvård.
Omikron tar sig igenom infektionsskyddet mer eller mindre för vaccinerade, sen skyddar då vaccinet mot svår sjukdom, ovaccinerade står helt oskyddade.

Att vårdtiderna sjunker så snabbt är mycket bra och det ser även lovade ut med svårt IVA sjuka
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Ser klart lovande ut just nu och samma utveckling i Danmark och Norge!

• Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Svtlänken har sen länge skrollat bort det intressanta, men Bloomberglänken fungerar. Tyvärr förklarar den inte varför flera doser vaccin skulle påverka immunsystemet negativt.

Det gör dem inte heller enligt artikeln om man inte regelbundet tar en booster var fjärde månad. Vilket inte ens Israel kommer upp i. Man får väl se det som en anekdotisk nyhet tänker jag.

BirgitS
B b8q skrev:
Nu är det kanske inte tre månader tills DU kan få en spruta, utan tre månader tills det finns ett färdigt omikron-anpassat vaccin.
Se bara på hur lång tid det tog från att det första vaccinet kom till Sverige (december) tills jag fick första sprutan (maj), det är ett halvår.
Så om det är tre månader kvar tills det finns ett vaccin, skulle jag räkna med minst nio månader tills jag blir vaccinerad.
Enligt vaccinsamordnaren någon gång under helgperioden så tar Pfizer fram ett uppdaterat vaccin på 100 dagar (utifrån hur lång tid det tog att ta fram uppdaterat vaccin för delta), vilket skulle bli tidigt i mars, samt att leveranser till Sverige kan bli aktuella i april. Men beroende på smittspridningen då kanske Sverige väljer att avstå för att i stället låta södra halvklotet få doserna under våren och sommaren men att sen Sverige börjar vaccinera med den under hösten.

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Tycker det är spännande att både uppgång och nedgång för insjuknande är så dramatiska. Uppgången beror vad jag förstår på smittsamhet och sedan borde ju antal asymtomatiska ha betydelse. Men varför denna snabba nedgång? Är det i huvudsak de som har ett mer aktivt socialt liv som blir smittade och den gruppen är begränsad. Tillslut tar möjliga personer att smitta slut.
Något åt det hållet har jag uppfattat det som. Det tar ju inte slut helt men när viruset har smittat alla i en familj, i en arbetsgrupp och i en vänskapsgrupp (som viruset har kommit in i) så blir det svårt för viruset att hitta en ny grupp att smitta för det har mycket besvärligare att smitta i kollektivtrafiken, i butiker och via andra kortvariga kontakter. Men så fort som restriktioner tas bort blir det fler tillfällen för viruset att komma in i nya grupper och då kan man få en ny våg.

BirgitS BirgitS skrev:
Men beroende på smittspridningen då kanske Sverige väljer att avstå för att i stället låta södra halvklotet få doserna under våren och sommaren men att sen Sverige börjar vaccinera med den under hösten.
Jo det hoppas jag verkligen på så att det globalt även blir en stor nedgång i smitta, jag tror det är mycket viktigt för att undvika "onödiga" mutationer som det kommer att bli ändå. (men allt tyder ju på att världens experter resonerar så här isf någon sort av egoism)

BirgitS
P paralun skrev:
Jo det hoppas jag verkligen på så att det globalt även blir en stor nedgång i smitta, jag tror det är mycket viktigt för att undvika "onödiga" mutationer som det kommer att bli ändå. (men allt tyder ju på att världens experter resonerar så här isf någon sort av egoism)
Med den extremt stora smittspridning det är nu så ökar ju risken för att nya varianter uppstår och om det någonstans råkar bli en variant som kommer förbi skydd av genomgången sjukdom med omikron så får det ju stor chans att sprida sig vidare.

De som leder ett land anser sig ju framför att ha en skyldighet mot sin egen befolkning, dvs. de vill ta beslut som gynnar den egna befolkningen på relativt kort sikt.

BirgitS BirgitS skrev:
Med den extremt stora smittspridning det är nu så ökar ju risken för att nya varianter uppstår och om det någonstans råkar bli en variant som kommer förbi skydd av genomgången sjukdom med omikron så får det ju stor chans att sprida sig vidare.

De som leder ett land anser sig ju framför att ha en skyldighet mot sin egen befolkning, dvs. de vill ta beslut som gynnar den egna befolkningen på relativt kort sikt.
Nu tror jag inte att det är särkilt sannolikt att mutationerna uppstår i glesbefolkade länder som Sverige.
Däremot mer sannolikt i stora befolkningscentra globalt samt med en sämre sjukvård där de laborerar med sina mediciner.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Omicron kommer smitta alla och det på en väldigt kort tid.. Det går inte att skydda sig. Vaccin hjälper inte.

omicron är inte värre än en vanlig förkylning.

låt det gå sin gilla gång och gå vidare.

• Arg
Tubes
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:

Om nu tex omikron kom från möss så kanske man borde kolla smittspridningen bland alla djurarter? Kanske är det där mutationerna uppstår, och smittspridningen bland människor kandke är mindre än bland djuren och därmed inte speglar risken för nya mutationer? :)

harry73
Vaccinationskrav på möss?

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
F finnemang skrev:
Omicron kommer smitta alla och det på en väldigt kort tid.. Det går inte att skydda sig. Vaccin hjälper inte.

omicron är inte värre än en vanlig förkylning.

låt det gå sin gilla gång och gå vidare.
Det är en del felaktigheter i ditt inlägg.

1. En tredje dos vaccin skyddar mycket bra mot sjukdom med symtom under åtminstone 2-3 månader och det minskar risken rejält för att behöva sjukhusvård.

2. Det är väldigt många människor som behöver sjukhusvård efter att ha blivit smittade med omikron men risken är mindre ju fler vaccindoser man har tagit. Mycket större andel än som behöver sjukhusvård pga. förkylning.

3. Om alla restriktioner tas bort kommer sjukfrånvaron i samhället bli så stor att samhällskritiska funktioner som sjukvård, polis, räddningstjänst, skolor, apotek och butiker inte kommer att fungera någorlunda normalt. Men du kanske inte bryr dig när en familjemedlem eller vän inte kan få behövligt sjukvård pga. av t.ex. olycka, när räddningstjänsten inte kan rycka ut när det brinner där du bor osv?

4. Skydd mot sjukdom med symtom efter två resp. tre doser vaccin:
Diagram som visar effektiviteten av två doser BNT162b2 och booster med BNT162b2 eller mRNA-1273 mot Omikron och Delta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://assets.publishing.service.g...1/Vaccine-surveillance-report-week-2-2022.pdf
Alltså efter tredje dosen har man minst 60 % skydd mot omikronsjukdom med symtom i 2 månader och 50 % skydd under den tredje månaden. Helt klart att vaccin hjälper.

5. I samma dokument kan man också läsa att:

1 dos vaccin minskar risken för sjukhusvård med 43 % om man får en symtomatisk sjukdom.
2 doser minskar risken med 55 % under 5,5 månad om man trots allt får en symtomatisk sjukdom.
2 doser minskar risken med 40 % efter mer än 5.5 månad om man ...
3 doser minskar risken med minst 66 % under 3 månader om man ...

Kombinerar man ovanstående med att risken för en symtomatisk sjukdom blir lägre efter vaccinering får man följande jämförelse med en ovaccinerad.

1 dos 58 % lägre risk
2 doser 64 % resp. 44 % lägre risk
3 doser minst 83 % lägre risk

Omikron är alltså mycket mer som en förkylning om man är vaccinerad än om man är ovaccinerad.

6. När det gäller sjukhusvård under 4 veckor kring jul (omikron dominerar stort) i samma dokument:
I åldersgruppen 18-29 behövde drygt 1300 sjukhusvård i Storbritannien (ovaccinerade överrepresenterade förstås).

Så är det verkligen inte för förkylningar.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.