1 014 024 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det är i en jämförelse av kurvorna för smittade och nu att kurvan för dödsfall börjar stiga tydligt. Snittet tror jag ligger på 16 dödfall per dag just nu.BirgitS skrev:
Sedan har jag tittat på utvecklingen i Danmark och räknar med att vi är lika dem per capita (som bäst) bara lite efter. Danmark har många fler vaccinerade med vi har många fler som redan haft covid-19.
F finnemang skrev:I all välmening. Det går inte att skydda sig mot omikron. Den är så pass smittsam att alla kommer få den oavsett om du är vaccinerad eller inte. Vaccin skyddar dig inte från att bli sjuk. Jag har sett det med egna ögon. 60-70% på en större arbetsplats(uppåt 100 pers.) som blir sjuka över natt. Majoritet säkerligen dubbelvaccinerade.
Nivån smittspridningen nu har vi aldrig sett i den här pandemin. Det går inte att stoppa eller ens begränsa om man inte stänger ner allt.
Och ingenting tyder på att omikron är speciellt farlig. Isf hade dödstalen skjutit i höjden på ett sett vi inte sett tidigare.
Det är bara att lägga ner och återgå till det normala.
Alla kommer få det här iaf.
Håller med att den inte går att stoppa. Men den är absolut inte ofarlig för ovaccinerade äldre. Här ser man hur Danmarks dödsfall dragit iväg från december. Omikron har helt tagit över där. Det goda i det hela att det ganska snabbt kommer att vara över. Iaf för den här gången.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Jag håller nog med dig om att vi alla kommer få sjukdomen, men jag ser att det hellre sker över en länge tid än alla samtidigt, därför tycker jag restriktionerna ska kvarstå.F finnemang skrev:Som sagt. Jag har sett hur omikrom smittar med egna ögon. Det här går inte att stoppa. Alla kommer att få det här inom 3månader. Garanterat Går du in i en hiss tillsammans med en med omikrom, har du omikrom. Det är på den nivån det ligger. Jag har inte sett något liknande själv tidigare.
Symtomen av omikrom är betydligt mildare än alla andra varianter. Som vaccinerad kommer du bli sjuk av omikrom. Vaccinet minskar inte risken för att du blir sjuk.
Vi kan inte stänga ner samhället något mer. Vi kan inte hålla på och vaccinera hela befolkningen i all oändlighet för sjukdomar med symptom som är jämförbara med förkylningar eller i värsta fall en lätt influensa.
Erbjud vaccin till alla, skydda dom som behöver extra skydd, återgå till det normala.
Det är möjligt att jag blir smittad om jag kliver in i en hiss med en person som är smittad, men tack vare att vi har restriktioner så arbetar jag hemma och risken att bli smittad då är väldigt mycket mindre.
Ja, det blir så jobbigt om alla i samhället är sjuka samtidigt.Fairlane skrev:
Jag håller nog med dig om att vi alla kommer få sjukdomen, men jag ser att det hellre sker över en länge tid än alla samtidigt, därför tycker jag restriktionerna ska kvarstå.
Det är möjligt att jag blir smittad om jag kliver in i en hiss med en person som är smittad, men tack vare att vi har restriktioner så arbetar jag hemma och risken att bli smittad då är väldigt mycket mindre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Förlåt, jag förstorade inte upp tillräckligt mycket för att se några punkter. Punkten verkar ligga på ungefär 30 för idag tycker jag.harry73 skrev:
Det är en brant kurva uppåt för smittspridningen på Säbo och hemtjänsten och det är ovanligt att de passerar IVA innan de avlider så det säger inte mycket.harry73 skrev:
Som Jonobe förklarade väldigt tydligt häromdagen så innebär t.ex. en benbrottspatient med covid ett stort merarbete för personalen och dessutom risk för att patienten får mer komplikationer.harry73 skrev:
Vecka 1 stod omikron för över 90 % av fallen i Kalmar, Skåne och Örebro (de enda tre regioner som än så länge har lämnat några resultat). Veckan innan var det minst 70 % i Skåne, Stockholm, Västra Götaland. Du kan nog räkna med att nästan allt är omikron nu.harry73 skrev:
Det innebär nog också att det är mest omikron som orsakar de stigande antalet på vanlig vårdavdelning nu.
Om omikron smittar 4 gånger så många som delta och halverar risken för sjukhusvård så är det ju dubbelt så dåligt med omikron som ett exempel. Incidensen bland vaccinerade var förrförra veckan minst 10 gånger högre än i november och kring 3 gånger högre för ovaccinerade.
Är väl problemet i tråden att det blandas mellan hur sjuk man blir och hur många som riskerar att bli sjuka samtidigt. Olika scenarier som klumpas ihop, vilket inte Tegnell gör utan försöker förklara vad som gäller här och nu, samt vad man planerar för.
Man måste väl dramatisera en hel del för att se tydligheten i avlidna?Ulltand skrev:
Det är i en jämförelse av kurvorna för smittade och nu att kurvan för dödsfall börjar stiga tydligt. Snittet tror jag ligger på 16 dödfall per dag just nu.
Sedan har jag tittat på utvecklingen i Danmark och räknar med att vi är lika dem per capita (som bäst) bara lite efter. Danmark har många fler vaccinerade med vi har många fler som redan haft covid-19.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Sen ser jag inget dramatiskt på IVA
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Snarare att vi kanske får fördjupa diskussionen kring över/underdödlighet eftersom de flesta som avlider iaf skulle gå bort oavsett Covid. (vi är ju inte odödliga och mitt i en pandemi)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det var väl inga trippelvaccinerade i den gruppen du såg. Det lät i alla fall så på dig förut.F finnemang skrev:
Jag har inte delat hiss med någon utanför hushållet sen pandemin började, för det har inte varit någon obetydlig risk förut heller (litet utrymme med dålig ventilation).
Symtomen har alltid varierat från asymtomatisk till kritisk sjuk.F finnemang skrev:
Samma brittiska undersökning visar att de har haft många omikronpatienter, under fyra veckor kring jul patienter i alla åldrar från under 18 år upp till över 80 år, ovaccinerade såväl som vaccinerade (dock är ju ovaccinerade överrepresenterade).
Enligt undersökningar så ligger väl risken för allvarlig sjukdom pga. omikron på ungefär hälften av delta. Men eftersom delta orsakade allvarlig sjukdom oftare än alfa och alfa orsakde drygt 50 % mer än tidigare versioner så betyder det att vi nu är tillbaks på samma nivå som med varianterna som gick runt 2020. Att det sen i praktiken oftare ger mildare sjukdom beror på att så många är vaccinerade eller har varit sjuka tidigare.
Den brittiska undersökningen av vaccinskydd visar alltså att tre vaccindoser med den senaste dosen mindre än 3 månader tidigare skyddar mot sjukdom med symtom, inte jämnt men mer än hälften. Om du har någon annan undersökning som visar något annat så får du länka till den.
Sambon har en trippelvaccinerad kompis som testade positivt utan att ha några symtom alls som exempel.
Vi har mycket större belastning på vården och fler sjukskrivningar nu än under en svår influensavåg. Kom tillbaks efter den här vågen är avklarad.F finnemang skrev:
Det är nu lång tid sen alla var erbjudna vaccin och ändå är det extra hög belastning på vården och extra många sjukskrivningar så uppenbarligen är det alldeles för många som har låtit bli att vaccinera sig. Hade vaccinationstäckningen varit 10 procentenheter större hade det varit en bättre situation.F finnemang skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Efter rapporteringsdag eller datum för dödsfallet?Ulltand skrev:
Den här veckan är det kring 10/dag som hittills har rapporterats in. veckan innan kring 15.
Det är vanskligt att utgå från rapporteringsdatum när man inte vet hur inrapporteringen har fungerat under helgerna, mer eller mindre efterrapportering.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det är väldigt vanligt att de som avlider inte har legat på iVA. Skröpliga människor klarar sällan av iVA-vård.P paralun skrev:
Nog tycker jag att det syns tydligt att det var fler avlidna förrförra veckan än tidigare veckor och betydligt mer än i november. Förrförra veckan är dessutom inte färdigrapporterad än (normalt).P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Som sagt det är en ökning av antalet som avlider med covid, typ 3-4 gånger fler veckan efter nyår jämfört med november. Precis hur det går under denna våg får vi se när den är klar och då går det också att jämföra med normaldödligheten.Nissens skrev:
BirgitS skrev:
Du ser väl att dödsfallskurvan vänder tydligt uppåt nu?
Likaså vet vi att det går att dö av omikron (speciellt ovaccinerade äldre) och den smittar exploderar nu och kommer inte att toppa närmaste två veckorna.
Det måste till något okänt mirakel om inte dödsfallen följer efter smittokruvan, precis som i Danmark.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Ja, det har jag ju själv skrivit.Ulltand skrev:
Så här skrev du:
Jag vill veta vad du menar för dygnssnitt, antal som rapporteras ett visst dygn eller hur många som faktiskt avlider ett visst dygn.Ulltand skrev:
Adam Altmejd tror ju att det redan är kring 30/dag som avlider den här veckan.
Det är ju rätt så vanligt att människor på Säbo dör första året de bor där, antingen på vintern pga feber eller på sommaren pga hög rumstemperatur.BirgitS skrev: