1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det är här intressant i mörkläggningen med raderade mail och liknande. Nu nekas Coronakommissionen information om hur besluten tog på FHM.
-Först belade man mötena med sekretess
-Sedan vill man inte lämna ut anteckningar till kommissionen, alternativ så fördes inga för att hålla ryggen fri.
-Och under tiden raderade Tegnell e-post.
Det är allvarligt att vår ofentlighetsprincip inte har något värde alla när den verkligen behövs. Ett demokratiproblem under radarn.
https://www.dn.se/sverige/coronakommissionen-anser-sig-nekas-underlag/
-Först belade man mötena med sekretess
-Sedan vill man inte lämna ut anteckningar till kommissionen, alternativ så fördes inga för att hålla ryggen fri.
-Och under tiden raderade Tegnell e-post.
Det är allvarligt att vår ofentlighetsprincip inte har något värde alla när den verkligen behövs. Ett demokratiproblem under radarn.
https://www.dn.se/sverige/coronakommissionen-anser-sig-nekas-underlag/
Vadå "gjorde bort sig"? Det var en helt legitim fundering, men okunniga människor begrep inte vad det handlade om.optimum skrev:
När populistiska demagoger har stort inflytande kan man inte räkna med att rationellt tänkande är så värst mycket utbrett bland populasen.
Jag väntar gärna tills det kommer ett omikronanpassat vaccin. Tre månder är inte så lång tid.
Hur har vården misskötts de senaste två åren?D djac skrev:
(Ärvda problem sen tidigare räknas inte).
Ja, det är rimligt att anpassa sig efter sjukvårdens belastning. Något annat vore fruktansvärt respektlöst.
Dessutom är anpassningen till allra största delen frivillig.
Är förvaltningschefen läkare?D djac skrev:Jo, i enlighet med regionernas "Bagdad Bob's" därute så är det nog det riktiga svaret. I Region Skåne fick den mest erfarna chefen på analysenheten Klinisk mikrobiologi sparken för att han påpekade just detta, att verkligheten kan skilja sig rätt dramatiskt från de siffrorna och att man bör arbeta på metoderna innan man inför såna här tester.
[länk]
Ja, sjukvården borde konkurrensutsättas så att det blir lite fart på cheferna?D djac skrev:Om något bolag hade drabbats av påfrestningar som sjukvården så hade man kört program med alla chefer med rubriker som "Ingen får sluta", varje uppsägning hade tittats på separat och chefen suttit svettig med HR och fått förklara sig, jag har varit där själv. Varje chef hade fått göra riskmatriser på sin personal med identifierade risker och åtgärder osv. Detta är normalt HR-arbete i större företag, regionerna blir överraskade varje gång och har ingen plan.
New Public Management är alltså inte lösningen på problemen inom den svenska sjukvården, enligt min mening.
Ny tråd för det här, föreslår jag, så att vi inte brusar ner covidnyhetstråden.
Svtlänken har sen länge skrollat bort det intressanta, men Bloomberglänken fungerar. Tyvärr förklarar den inte varför flera doser vaccin skulle påverka immunsystemet negativt.BirgitS skrev: