P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen kommer få det exakta svaret på det ena eller det andra och de döda kommer inte tillbaka!
Var inte så säker på det.

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
(jag har litet förtroende för madamen som nu styr Fohm)
Varför det? På vad sätt styr hon FOHM sämre än Carlson?

P
Nissens Nissens skrev:
Att bara lyssna på myndigheter eller att bara lyssna på media är inte att tänka själv.. att tänka själv är att dra slutsatser efter att ha inhämtat information från en mängd källor och värderat den.
Visst är det så, men de flesta ska inte tänka själva helt enkelt för att de inte är skolade i källkritik. De flesta gör inte det heller, utom ett fåtal som tyvärr misslyckas när de tänker.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
P
J JBa skrev:
Säg att vi utgår från att vi litar på vaccinet och slutar med skyddsåtgärdena och betraktar en Covidinfekterad utan allvarliga symtom som vilken annan luftvägsinfektion inom sjukvården. Skulle bördan då minska?
Sjukvården har inte upphört med att ta hand om influensasjuka trots att det finns vaccin mot influensa.

P
J JBa skrev:
När ska vi börja lita på vaccinet?
För ungefär ett år sen.

P
Nissens Nissens skrev:
3, Om de är så sköra så måste man skydda dem mot massor av saker i så fall, covid, influensa, förkylningar, vinterkräksjuka… förr eller senare spricker det. Varför välja just covid?
Choose Life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose covid. Choose the flu. Choose a cold. Choose winter vomiting.

P
blackarrow blackarrow skrev:
Det ryktas om musgener i omikron varianten. Kan omikron skapats och sluppit ut från något labb?
Varianten kanske är Man made? By accident?
Man ska inte lyssna på rykten, men om vi ändå gör det så är det ett intressant att den ryska gasen till Tyskland sinar samtidigt som ryska trupper står vid Ukrainas gräns och EU är drabbat av en covid-virus-variant som är smittsammare än mässlingen.

Äsch, det är nog bara ett sammanträffande.

• Älska
djac
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Omicron Origins
[länk]
En före detta professor från Harvard Medical School skriver i Forbes.

Välskrivet förstås. Jag väljer att cherrypicka ett annat möjligt möjlig ursprung ur artikeln.

Molnupiravir-induced
Pust! Skönt att det inte var ivermektin som orsakade omikron. Det hade varit förödande för fortsatt användning.

P
optimum optimum skrev:
Ja men för helv... de har haft snart 2 år på sig att fixa så folk kan testa sig och att skaffa kapacitet.
Skyller du det misslyckandet på Folkhälsomyndigheten?

P
J Jonobe skrev:
Nej, men det har väl inte så stor betydelse.
Jo, det tror jag. Att ha chefer i sjukvården som inte är medicinskt utbildade kan knappast bli bra. Hur ska de kunna bedöma sina underlydande medicinska avdelningschefers förslag och invändningar mot en ny policy?

J
P pmd skrev:
Jo, det tror jag. Att ha chefer i sjukvården som inte är medicinskt utbildade kan knappast bli bra. Hur ska de kunna bedöma sina underlydande medicinska avdelningschefers förslag och invändningar mot en ny policy?
På så höga nivåer vet jag inte om läkare nödvändigtvis är bättre som chefer, en psykiater eller kirurg har inte särskilt bra koll på mikrobiologisk diagnostik - särskilt en som kommit så långt i en chefskarriär. Det handlar nog mer om ens eget omdöme och att lita på sina medarbetares kunskaper. I det här fallet valde chefen att gå på politikernas linje snarare än att lita på sin medarbetare...

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
optimum
harry73 harry73 skrev:
Men alla dödsfall från i år ska räknas ihop med 2020, för nu är det twentytwenty too.

Förlåt, med det är svårt att stanna seriöst med din samhällsångest
Nej problemet är att jag har höga krav på hur saker ska skötas.
Vanliga företag som inte sköts brukar gå i konkurs. Här ökar man bara skatterna så fortsätter det ändå.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Vad var frågan och vem svarade på den? Om svaret vad något annat än "irrelevant i detta sammanhang" blir jag besviken.
De frågorna hör inte hemma på en pressträff om pandemin.
Givetvis viktiga de också men ett helt annat forum.

Är väl motsvarande som att börja diskutera konstruktion av takstolar i den här tråden.

optimum
P pmd skrev:
Vadå "gjorde bort sig"? Det var en helt legitim fundering, men okunniga människor begrep inte vad det handlade om.

När populistiska demagoger har stort inflytande kan man inte räkna med att rationellt tänkande är så värst mycket utbrett bland populasen.

Jag väntar gärna tills det kommer ett omikronanpassat vaccin. Tre månder är inte så lång tid.
Har du sovit under en sten. AT lovordade UK för deras planer att köra flockimmunitet via att folk skulle smittas.
Hade varit en ännu större katastrof med många avlidna då sjukvården aldrig klarat av det.
De ändrade sig som tur var och införde restriktioner för att skydda folk till vaccin kom.

Tror du inte på vaccin?
Det finns de som förnekar vaccinet och är av åsikten att vi borde släppt viruset fritt. Alltså kört flockimmunitet via naturligt immunitet.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Skyller du det misslyckandet på Folkhälsomyndigheten?
Ansvaret ligger på regering och riksdag.
Att de sedan överlät FHM att påverka allt i den grad som skett är inte bra.
Framgår av kritiken i Coronakommissionens rapporter.
Har du missat dem?

Sedan skyller FHM på regionerna. En soppa som kommer gå till historien.

Nej nu får du roa dig själv för jag måste vara på jobbet idag.
Gå du till jobbet du också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.