1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
1, Hur vet du att ingen vet hur man kan göra? En så enkel sak som utvidgad användning av vaccinationsbevis kan ju vara en enkel åtgärd. Vissa arbetsgivare har vidtagit åtgärder också. Så nog finns det verktyg.BirgitS skrev:
1. Det är nog ingen som har betvivlat att det vore bra. Problemet är ju att det inte finns någon som vet hur det ska gå till och därmed blir det lite konstigt när du hela tiden tar upp det.
2. Jag har läst vad Gisslén har skrivit i ett flertal artiklar och jag kan inte påminna mig att han har skrivit att det inte spelar någon roll för vården om en person har både benbrott och mild covid.
3. Ja, det är det man brukar försöka göra.
Skulle du resonera likadant om det gällde dina föräldrar, att det gör inget om de dör 2 år tidigare i onödan?
2, det är ju självklart att någon som söker vård för covid behöver vård för covid. Söker man vård för benbrott och råkar ha mild covid utan att kanske ens veta om det så är det benbrottet, inte covid som kräver omvård… och benbrottet hade sannolikt inträffat oavsett covid, alltså är den patienten inte någon ”extra” belastning.
3, Jag har en gammal förälder som av läkare förbjöds att ta mer än en spruta. Vi har haft otaliga diskussioner om detta, och jag inser att det inte går att skydda sig mot allt. Det är bara så. Min förälder lever hellre kortare och bättre än längre och dåligt.
Jag hade nog resonerat likadant.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
1. Vaccinationsbevis för för att få jobba och träffa sina barn?Nissens skrev:
1, Hur vet du att ingen vet hur man kan göra? En så enkel sak som utvidgad användning av vaccinationsbevis kan ju vara en enkel åtgärd. Vissa arbetsgivare har vidtagit åtgärder också. Så nog finns det verktyg.
2, det är ju självklart att någon som söker vård för covid behöver vård för covid. Söker man vård för benbrott och råkar ha mild covid utan att kanske ens veta om det så är det benbrottet, inte covid som kräver omvård…
3, Jag har en hammal förälder som av läkare förbjöds att ta mer än en spruta. Vi har haft otaliga diskussioner om drtta, och jag inser att det inte går att skydda sig mot allt. Det är bara så. Min förälder lever hellre kortare och bättre än längre och dåligt.
Jag hade nog resonerat likadant.
Det är ju där du har de två stora smittokällorna. Att kräva vaccinationsbevis på restauranger och annat liknande har ju bara en liten påverkan på marginalen.
2. Som sagt så anser vården att en sån patient kräver mer av personalen därför att patienten måste isoleras och personalen måste vidta särskilda smittskyddsåtgärder.
3. Men ändå hellre längre och bättre antar jag.
Japp, du förstod givetvis att allt var ironi och inte på allvar det jag skrev.Fairlane skrev:
Tja, om man nu hyser en stor tilltro till munskyddens effektivitet så brukar det väl ändå nämnas att de ska användas när man inte kan hålla avstånd? Dvs när man sitter i bänkarna kanske det är mer befogat än när man står där framme själv?
Sen gör ju Aftonbladet en grej av att talarstolen inte spritas av mellan ledamöterna, men det är väl rätt känt nu att det inte smittar genom att ta på saker, så det är ju rätt löjligt.
Fast hon hade ju ingen aning om att hon var smittad då?
En person som hon träffat tidigare fick ju beskedet under onsdagen (dvs samma dag som debatten var) och meddelade väl efter det. Annie gjorde snabbtest senare på kvällen och fick beskedet att hon var smittad och har därför gått i karantän.
Hon visste alltså inte att en person hon umgåtts med var smittat och hon hade inga symptom, svårt att halshugga någon för det kan jag tycka.
För att covid-19 var en sjukdom vi saknade immunitet mot och saknade vaccin mot. Vi är väl bortskämda med att medellivslängden stiger lite varje år, år efter år. Nyligen (med år på skalan) började man med högdos influensa vaccin för de äldsta.Nissens skrev:
När ska vi släppa lös omikron? Det är väl bara en tidsfråga. Du är bara lite tidigt ute. Jag föredrar att vänta lite och se hur sjuka folk blir och hur samhället drabbas.
Kan vi inte vänta 2 månader?
Är omikron så mild och ofarlig som det ryktas så kan man ju se omikron som ”jämförbart med ett vaccin”.
Det ryktas om musgener i omikron varianten. Kan omikron skapats och sluppit ut från något labb?
Varianten kanske är Man made? By accident?
Kanske nästa steg i vaccin och immunologiforskningen är att ta ett farligt virus, genmodifiera det lite, Less of function (Jfr Gain of function). Dvs göra det mindre farligt, men mer smittsamt så att det konkurrerar ut det nya farliga viruset som folket saknar immunitet mot.
Men vi är inte där än att vi vet tillräckligt.
Jag har läst en undersökning som pekar på att Omicron kommer från en mus som smittats.blackarrow skrev:
Omikron kommer rakt ifrån ursprungliga varianten, alltså den från Wuhan.
Musen som fick det först bör då fått den sommaren 2020 för då fanns det ursprungliga varianten kvar i naturligt tillstånd. Kan ju smittats senare om man tror på teorin att det är en mus som smittats avsiktligt på ett labb och då med ursprungliga viruset och då kan det skett senare.
Men om vi nu tror på den naturliga vägen har alltså den musen sedan smittat andra och muterat till Omikron.
Sedan hösten 2021 får musen för sig att smitta en människa.
Låter konstigt att musen inte mycket tidigare smittat någon människa.
Tror man det levt i musflocken så borde de smittat ner varandra och fått flockimmunitet och viruset dött ut.
Hoppas det kommer någon som utreder hur det gått till i verkligheten.
Utredningen om att det bör komma från en mus är genomförd i Kina.
Kina labbar med möss som humaniseras, alltså mänskliga gener tillförs mössens gener för att fungera bättre för mänskliga virus.
Om vi får gå lite off och bli konspiratoriska så kan det vara så att man på labb i Kina "odlat fram" ett snällare virus som samtidigt är mycket smittsamt (naturligt "vaccin") för att sprida bland folk med avsikten att få global spridning och få slut på pandemin. Kan förklara varför det tog mer än ett år från musen att smittas innan det gick över till människor.
Omikron fungerar rätt så bra i de tankebanorna.
Snällare än Delta, otroligt smittsamt. På några veckor ersatte det Delta i Sverige. Bakåtkompatibel immunitet.
Alltså Omikron ger immunitet åt Alfa, Beta och Delta. Dock inte åt omvänt håll vilket gör att tidigare skydd via genomgången covid kompletteras nu med skydd skapat via Omikron.
Labbet i Wuhan skulle enligt uppgift forskat på vaccin mot HIV och troligen forskade man på vaccin mot SARS. Men var det vanligt vaccin man var ute efter eller ett snällare virus som skull bli ett naturligt vaccin?
En rätt så intressant tanke. Kanske ett naturligt vaccin mot EBOLA eller andra eländen.
Nej inte ironi och inga fantasier utan spekulationer samt en del fakta som jag dock inte har länkar till nu.
Det enda exakta man kan få är hur många som dog och hur stor andel av befolkningen de utgjorde.Jonatan79 skrev:
Alltså inte vad de dog av, men att de dog. Det är det jag visade i grafen. Och dödligheten var inte speciellt utmärkande under pandemin. Oavsett dödsorsak.
Men hur tänker du dig att musgenerna kom in i virus-RNAt innan viruset tog sig in i musen (avsiktligt eller oavsiktligt)?Nissens skrev:
I New York’s kloaker har man hittat nya sars-cov-2 varianter hos råttor.
Okända varianter av viruset som inte finns bland människor.
Redigerat:
Länk till den som vill läsa om vart Omikron troligen kommer.
Läs även vilka som ligger bakom utredningen.
Och de var rätt snabba.
Omikron dök upp i slutet av november 2021 och utredningen var publicerad 24:e december.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1673852721003738
Läs även vilka som ligger bakom utredningen.
Och de var rätt snabba.
Omikron dök upp i slutet av november 2021 och utredningen var publicerad 24:e december.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1673852721003738
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
optimum skrev:
B.1.1 är inte Wuhan-varianten för B.1 är varianten som troligen uppstod i Italien som då var mer smittsam än A och B som fanns i Wuhan. B.1 och B.1.1 var de varianter som dominerade under första vågen i t.ex. Sverige.
Här är en artikel som går igenom de tre huvudhypoteserna till omikrons ursprung: https://www.dw.com/en/the-origin-of-omicron/a-60133836
Theory one: It evolved undetected in an isolated population
Theory two: It evolved in a person with a weakened immune system
Theory three: It evolved in an animal host and jumped back (inte bara möss är möjliga)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Fohm har uppdaterat sina scenarier med den kunskap som har tillkommit sen sist och då särskilt det begränsade skyddet från tidigare sjukdom och vaccinering.
"Beräkningarna i Folkhälsomyndighetens uppdaterade scenarier tyder på en kraftigt ökande smittspridning i ytterligare cirka två veckor, med en topp i slutet av januari."
", så bedöms belastningen inom hälso- och sjukvården öka."
", men det är fortfarande 1,2 miljoner individer i Sverige som inte är vaccinerade."
"Att var och en tar sitt ansvar är avgörande för hur väl vi lyckas bromsa smittspridningen och minska dess konsekvenser,"
"Liksom vid tidigare scenarier finns en osäkerhet kring utvecklingen, som den här gången bedöms vara särskilt stor i och med att kunskapen om omikron fortfarande är i en uppbyggnadsfas."
Scenario 0: Om vaccinationseffekten mot infektion är 20 % efter 2 doser och 70 % efter 3 doser så beräknas antalet nya fall till ung. 47 000/dag under toppen.
Scenario 1: Om effekten i stället är 20 % resp. 35 % så beräknas ung. 69 000 fall/dag.
Beräkningarna har utgått från rapporterade fall fram till 6/1.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-ytterligare-okad-smittspridning-av-covid-19/
För närvarande är antalet fall kring 20 000/dag.
"Beräkningarna i Folkhälsomyndighetens uppdaterade scenarier tyder på en kraftigt ökande smittspridning i ytterligare cirka två veckor, med en topp i slutet av januari."
", så bedöms belastningen inom hälso- och sjukvården öka."
", men det är fortfarande 1,2 miljoner individer i Sverige som inte är vaccinerade."
"Att var och en tar sitt ansvar är avgörande för hur väl vi lyckas bromsa smittspridningen och minska dess konsekvenser,"
"Liksom vid tidigare scenarier finns en osäkerhet kring utvecklingen, som den här gången bedöms vara särskilt stor i och med att kunskapen om omikron fortfarande är i en uppbyggnadsfas."
Scenario 0: Om vaccinationseffekten mot infektion är 20 % efter 2 doser och 70 % efter 3 doser så beräknas antalet nya fall till ung. 47 000/dag under toppen.
Scenario 1: Om effekten i stället är 20 % resp. 35 % så beräknas ung. 69 000 fall/dag.
Beräkningarna har utgått från rapporterade fall fram till 6/1.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-ytterligare-okad-smittspridning-av-covid-19/
För närvarande är antalet fall kring 20 000/dag.
Omicron Origins
https://www.forbes.com/sites/williamhaseltine/2021/12/02/omicron-origins/?sh=3253871e1bc1
En före detta professor från Harvard Medical School skriver i Forbes.
Molnupiravir-induced
https://www.forbes.com/sites/williamhaseltine/2021/12/02/omicron-origins/?sh=3253871e1bc1
En före detta professor från Harvard Medical School skriver i Forbes.
Välskrivet förstås. Jag väljer att cherrypicka ett annat möjligt möjlig ursprung ur artikeln.
Molnupiravir-induced
The final theory, and perhaps the most troubling one, is that Omicron is a result of our own doing, through the treatment of a Covid-19 patient with the highly mutagenic antiviral drug molnupiravir. Molnupiravir works by introducing errors into the virus’ genetic code. When enough errors are introduced, virus replication slows and the patient clears the virus.
Under less than ideal conditions — when the full dose of molnupiravir is not taken over the full period of five days, for example — the drug could lead to the creation of highly mutated, but viable, strains of SARS-CoV-2. Even under ideal conditions, patients treated with molnupiravir produced viable virus a few days into their course of treatment. The extent of the mutations which appeared due to molnupiravir are significant. In the FDA analysis of Merck’s clinical trial results, the authors note that patients who received molnupiravir showed more viral variation than those who did not, including amino acid substitutions, deletions or insertions in the spike gene, and amino acid changes were scattered throughout the coding sequence. A total of 72 emergent spike substitutions or changes was detected among 38 molnupiravir-treated patients.
In South Africa, where Omicron was first detected, molnupiravir has been taken in both ideal and non-ideal conditions. Four different South African locations were used in Merck’s clinical trial of molnupiravir, which began in October 2020. The drug was given to patients at what we now know to be the “optimal” dosage, but also at lower doses to test the drug’s efficacy in smaller amounts.
There is by no means a foolproof connection between molnupiravir and Omicron, but molnupiravir is known to induce a preponderance of two types of mutations: cytosine to uridine (C→U) and guanosine to adenosine (G→A). If you look at the difference in the Omicron genome and the original Wuhan variant, these C→U and G→A mutations comprise the majority of differences, with C→U mutations more prevalent to G→A. The same has been observed for molnupiravir-induced mutations in other coronaviruses (see Figure below). Agostini et al. note that exposure to molnupiravir resulted in up to 162 mutations in MHV and 41 mutations in MERS-CoV.
Ligger vi så långt efter Norge?T tergo skrev:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVX5G3/omikron-tiltak-dette-blir-regjeringens-dilemma