BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men du kan ju inre ringa in länken om jag frågar var i dokumentet finns det han hävdar :)

Så du tror mao på bloggare som säger vad som helst om det finns länk, utan att ha följt den själv?
Hur vore det om du läste hela inlägg #15221 innan du svarar?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varsågod, hoppas du är lika snabb när vi frågar om källa nästa gång...

Du fattar liksom inte. Du kan inte hänvisa till WWW och säga att det finns där om någon frågar.

Du har väl läst rawdata gissar jag eller tror du rätt upp och ner på det han skriver?
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vore det om du läste hela inlägg #15221 innan du svarar?
Bra du verkar ha läst den På vilken sida och vilket stycke står det? Måste ju vara lite lättare för er som ställer er bakom ett ganska tufft påstående att källhänvisa tycker jag.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du har väl läst rawdata gissar jag eller tror du rätt upp och ner på det han skriver?
Du tror ju rätt upp och ner på tidningsartiklar utan att ens kolla upp vad som faktiskt står i den länkade rapporten.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför anser du att siffror på antal covidpatienter från Fohm är filtrerad statistik?

Därför att antal patienter har ganska lite att göra med hur man lyckas i pandemin att göra. Gissar att det är väl därför ni glider dit istället för att se till dödstal som alla andra gör.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Du tror ju rätt upp och ner på tidningsartiklar utan att ens kolla upp vad som faktiskt står i den länkade rapporten.
Har du inte själv läst och verifierat det som bloggaren hävdar sågar hela studien? Men du ställer dig bakom bloggaren ändå?

Tidningar har utbildade journalister och en redaktion. Det borgar för en viss kvalité.

En person som driver en blogg har ingen större trovärdighet än tex Nissen om man inte faktagranskar. Det är lätt att drabbas av Confirmation bias om man tror hårt på något.
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Men du kan ju inre ringa in länken om jag frågar var i dokumentet finns det han hävdar :)

Så du tror mao på bloggare som säger vad som helst om det finns länk, utan att ha följt den själv?
Å herrejösses, vi pratar om rådata, inte ett dokument...
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du menar att det skett några förändringar till Sveriges fördel som är värda att ta in i diagrammet?

[bild]
Nä, jag menar att när Sverige ligger före Norge och Danmark i smittspridningen så är Sverige skit, när det är tvärtom så är Norge och Danmark inte ens halvdåliga. Enligt dig alltså.

Fånigt var ordet.
 
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Därför att antal patienter har ganska att göra med hur man lyckas i pandemin att göra. Gissar att det är väl därför ni glider dit istället för att se till dödstal som alla andra gör.
Det handlar för närvarande inte om hur man lyckas utan varför smittspridning och överdödlighet varierade stort inom Sverige. För första vågen är antalet inlagda det bästa måttet på smittspridningen.
Ulltand Ulltand skrev:
Smitta som inte leder till dödsfall eller sjukhusvård är ganska ointressant.
Så uppenbarligen anser du själv att sjukhusvård är intressant.

Ulltand Ulltand skrev:
Givetvis finns det lokala skillnader i ett land.
BirgitS BirgitS skrev:
Varför finns det lokala skillnader i ett land, vad beror de på enligt dig?
Nej, alla andra tittar inte bara på dödstal. Det är bara du som gör det. Men jag kan ju påminna dig om att jag för mindre än en timme sen faktiskt skrev om överdödlighet. #15207
 
Fairlane Fairlane skrev:
Å herrejösses, vi pratar om rådata, inte ett dokument...
Rådata finns i ett dokument. Men som varandes just rådata kan det vara svåra att fiska upp.

Jag förstår ju att inte vare sig läst eller kritiskt granskat det som bloggaren skrev, utan bara publicerade det som någon sorts sanning.

Kanske har han rätt jag vet inte. Och uppenbarligen inte ni heller,
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Har du inte själv läst och verifierat det som bloggaren hävdar sågar hela studien? Men du ställer dig bakom bloggaren ändå?

Tidningar har utbildade journalister och en redaktion. Det borgar för en viss kvalité.

En person som driver en blogg har ingen större trovärdighet än tex Nissen om man inte faktagranskar. Det är lätt att drabbas av Confirmation bias om man tror hårt på något.
Jag har inte påstått att bloggaren har rätt utan bara framfört att det finns kritik mot Bangladesh-studien.

Journalister i tidningar är utbildade just i journalistik. De är inte utbildade i immunologi, virologi, medicin eller liknande normalt. Det innebär att man verkligen inte kan lita på att de har förstått en studie på korrekt sätt.

Nu var det ju inte vem som helst som skrev den där bloggen. Eller hur?
Det har vi ju redan diskuterat igenom och kommit fram till. Eller hur?
Om du inte minns diskussionen kanske du ska läsa igenom de inläggen igen i stället för att andra ska göra det åt dig.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, jag menar att när Sverige ligger före Norge och Danmark i smittspridningen så är Sverige skit, när det är tvärtom så är Norge och Danmark inte ens halvdåliga. Enligt dig alltså.

Fånigt var ordet.
Har du missat att jag jämför dödstal och inte smittade sedan pandemins start?

Smittade är klart mindre intressant i allmänhet och i synnerhet nu när vi har omicron och 80% vaccinationstäckning.

Dock tror jag Sverige har potential att gå om både Norge och Danmark även här men de ser vi om några veckor,
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte påstått att bloggaren har rätt utan bara framfört att det finns kritik mot Bangladesh-studien..
Jag känner också en snubbe som tycker att den tyska studien är dålig.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag känner också en snubbe som tycker att den tyska studien är dålig.
Är den snubben forskare inom ett relevant område?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är den snubben forskare inom ett relevant område?

Du menar elingenjör som din källa var?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.