1 014 493 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Har du inte själv läst och verifierat det som bloggaren hävdar sågar hela studien? Men du ställer dig bakom bloggaren ändå?BirgitS skrev:
Tidningar har utbildade journalister och en redaktion. Det borgar för en viss kvalité.
En person som driver en blogg har ingen större trovärdighet än tex Nissen om man inte faktagranskar. Det är lätt att drabbas av Confirmation bias om man tror hårt på något.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Nä, jag menar att när Sverige ligger före Norge och Danmark i smittspridningen så är Sverige skit, när det är tvärtom så är Norge och Danmark inte ens halvdåliga. Enligt dig alltså.Ulltand skrev:
Fånigt var ordet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det handlar för närvarande inte om hur man lyckas utan varför smittspridning och överdödlighet varierade stort inom Sverige. För första vågen är antalet inlagda det bästa måttet på smittspridningen.Ulltand skrev:
Så uppenbarligen anser du själv att sjukhusvård är intressant.Ulltand skrev:
Ulltand skrev:
Nej, alla andra tittar inte bara på dödstal. Det är bara du som gör det. Men jag kan ju påminna dig om att jag för mindre än en timme sen faktiskt skrev om överdödlighet. #15207BirgitS skrev:
Rådata finns i ett dokument. Men som varandes just rådata kan det vara svåra att fiska upp.Fairlane skrev:
Jag förstår ju att inte vare sig läst eller kritiskt granskat det som bloggaren skrev, utan bara publicerade det som någon sorts sanning.
Kanske har han rätt jag vet inte. Och uppenbarligen inte ni heller,
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag har inte påstått att bloggaren har rätt utan bara framfört att det finns kritik mot Bangladesh-studien.Ulltand skrev:
Har du inte själv läst och verifierat det som bloggaren hävdar sågar hela studien? Men du ställer dig bakom bloggaren ändå?
Tidningar har utbildade journalister och en redaktion. Det borgar för en viss kvalité.
En person som driver en blogg har ingen större trovärdighet än tex Nissen om man inte faktagranskar. Det är lätt att drabbas av Confirmation bias om man tror hårt på något.
Journalister i tidningar är utbildade just i journalistik. De är inte utbildade i immunologi, virologi, medicin eller liknande normalt. Det innebär att man verkligen inte kan lita på att de har förstått en studie på korrekt sätt.
Nu var det ju inte vem som helst som skrev den där bloggen. Eller hur?
Det har vi ju redan diskuterat igenom och kommit fram till. Eller hur?
Om du inte minns diskussionen kanske du ska läsa igenom de inläggen igen i stället för att andra ska göra det åt dig.
Har du missat att jag jämför dödstal och inte smittade sedan pandemins start?Nissens skrev:
Smittade är klart mindre intressant i allmänhet och i synnerhet nu när vi har omicron och 80% vaccinationstäckning.
Dock tror jag Sverige har potential att gå om både Norge och Danmark även här men de ser vi om några veckor,