1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Smitta och antal som avlider med covid är inte samma sak.Ulltand skrev:
Varför finns det lokala skillnader i ett land, vad beror de på enligt dig?
Så klart är det inte samma sak. Smitta som inte leder till dödsfall eller sjukhusvård är ganska ointressant.BirgitS skrev:
Det är därför jag jämför antalet döda.
Men försöker ni få det till att Danmark råkat lika illa ut som Sverige för att man har många omicronfall men mycket färre döda nu? Eller vad handlar det nya Danmark och Norgefokuset om?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Min minnesbild är att Skåne under en mycket lång tid låg nära Norge/Danmark i smittspridning och dödstal. Det talades till och med om det märkliga fenomenet att skåningar inte fick åka till Danmark, pga Sveriges höga smittotal, samtidigt som danskar kunde åka till Skåne, trots att Skåne hade lägre smittspridning än Danmark.Ulltand skrev:
Jag följde Skåne separat en tid i min jämförelse mellan nordens länder. Vad jag minns låg Skåne bra till ett tag men kom sedan ikapp risksnittet under den första vågen. Minns jag fel?
När det gäller över och underdölighet så är det självklart avgörande för vilken period man mäter. Tex så hade ju Sverige en stor överdödlighet under första vågen och Norge en underdödlighet, Därav följer att de sköraste eller mest mottagliga för Covid 19 redan har avlidit i Sverie. Man får då naturligt en underdödlighet därefter. Det betyder dock inte att den underdödligheten på något sätt kompenserar den tidigare överdödligheten. Sett till förlorade levnadsår under hela perioden har vi ett negativt facit. Det kan man förstå om man betänker att medellivslängden har sjunkit.
Under samma period hade Stockholm riktigt dåliga siffror. Jag, och många med mig tror att förutsättningarna i de nordiska länderna inte alls var särskilt lika. De var ju inte ens lika Sverige.
Den andra frågan är fortfarande obesvarad. Du skrev "Enligt studien är Svergige mest lika våra nordiska grannar som alla hade en underdödlighet!". Var i studien finns det angivet?
I inlägg #15095 skrev du "Om ni misstror undersökningen så ta först det av den i detalj så ni vet vad detaljerna handlar om. Det är inte speciellt seriöst att försöka slakta undersökningen man inte har läst på."
Allt tyder på att det faktiskt är så att du inte läst undersökningen och försökte slakta den...
Du missade nog min senare post. Helt riktigt Skåne låg bra till en början ( i 6 veckor) och även mot riksgenomsnittet men tappade sedan stort till resten av nordens länder.Fairlane skrev:
Min minnesbild är att Skåne under en mycket lång tid låg nära Norge/Danmark i smittspridning och dödstal. Det talades till och med om det märkliga fenomenet att skåningar inte fick åka till Danmark, pga Sveriges höga smittotal, samtidigt som danskar kunde åka till Skåne, trots att Skåne hade lägre smittspridning än Danmark.
Under samma period hade Stockholm riktigt dåliga siffror. Jag, och många med mig tror att förutsättningarna i de nordiska länderna inte alls var särskilt lika. De var ju inte ens lika Sverige.
Den andra frågan är fortfarande obesvarad. Du skrev "Enligt studien är Svergige mest lika våra nordiska grannar som alla hade en underdödlighet!". Var i studien finns det angivet?
I inlägg #15095 skrev du "Om ni misstror undersökningen så ta först det av den i detalj så ni vet vad detaljerna handlar om. Det är inte speciellt seriöst att försöka slakta undersökningen man inte har läst på."
Allt tyder på att det faktiskt är så att du inte läst undersökningen och försökte slakta den...
Jag får återkomma till var i rapporten man hävdar att sverige är mest lika våra nordiska grannar!
Och du skulle väl återkomma om bloggaren och studien i Pakistan? Var i rådata finns hans påstående om antalet? Jag har nog inte heller fått svar på det. Jag frågade dock först så kom igen nu!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det var du som utifrån en kurva över avlidna började skriva om smitta.Ulltand skrev:
"Jag vet inte riktigt var ni vill komma men Skåne som följde FHM-riktlinger fick en betydligt högre smitta än resten av norden." #15210
Som synes på t.ex. https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ hade Skåne en mycket liten första våg när det gäller sjukhusinläggningar, dock rätt sent. En möjlighet är ju alla danskar som reste till Skåne och ökade på smittspridningen.
Inte jag i alla fall.Ulltand skrev:
Jag försöker fokusera på vad som har skiljt mellan olika delar av Sverige. Så än en gång:
"Varför finns det givetvis lokala skillnader i ett land enligt dig, vad beror de på?"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Här har du allt för statistikbitaren:Jonatan79 skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...istik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
Bara att välja det man är intresserad av och byta till det område man vill se.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Nu skojar du väl ändå?Ulltand skrev:
Det fanns en länk till rådatat tillsammans med bloggen, något som vi påpekat för dig en massa gånger.
Så här ser det ut (jag har ringat in länken till rådata):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För enkelhets skull ska du också få länkarna som @tusenett lagt ut i detta inlägg: länk
Rådatat har analyserats bl.a. här: http://www.argmin.net/2021/11/23/mask-rct-revisited/
Själva rådatat finns här: https://gitlab.com/emily-crawford/bd-mask-rct
Tillägg: För att underlätta sökning så lägger jag till att studien inte är från Pakistan, utan från Bangladesh.
Men du kan ju inre ringa in länken om jag frågar var i dokumentet finns det han hävdarFairlane skrev:
Nu skojar du väl ändå?
Det fanns en länk till rådatat tillsammans med bloggen, något som vi påpekat för dig en massa gånger.
Så här ser det ut (jag har ringat in länken till rådata):
[bild]
För enkelhets skull ska du också få länkarna som @tusenett lagt ut i detta inlägg: länk
Rådatat har analyserats bl.a. här: [länk]
Själva rådatat finns här: [länk]
Så du tror mao på bloggare som säger vad som helst om det finns länk, utan att ha följt den själv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg