6 903 läst ·
94 svar
7k läst
94 svar
Corona + Flyg = smart?
Kina stängde väl ändå rätt hårt.....?S0MMER skrev:
Jo kanske. Men hade man ställt in alla flyg i wuhan och angränsande städer snabbt i början av smittspridningen så tror jag knappast ett en smittat lastbilschaffis hade påverkat USA så mycket. Och vad gäller dagsläget när viruset redan finns i alla världsdelar så menar jag att även om låt säga Australien skulle lyckas bli av med Corona helt, inga nya fall på en hel månad, så kan allt det förändras om en endaste smittad resenär via flyg reser från en annan smittad världsdel till Australien.
jag har kollegor som inte fick resa in till Kina, det var tvärstopp.
Ja, det finns den möjligheten. Problemet är att lagparagrafen troligen inte gäller om det är en samhällsspridd smitta, utan bara om den är spridd i ett begränsat område.BirgitS skrev:
"10 § Om en samhällsfarlig sjukdom har eller misstänks ha fått spridning inom ett avgränsat område utan att smittkällan eller smittspridningen är fullständigt klarlagd, får Folkhälsomyndigheten besluta att ett visst område ska vara avspärrat."
Största 'problemet' i Sverige är §4 kap. 5 i smittskyddslagen:
"4 § Isolering enligt 1 eller 3 § ska ske på en vårdinrättning som drivs av en region."
Det går alltså inte att sätta ett geografiskt område i 'karantän' under en pandemi, utan alla boenden i området måste flyttas till en samhällsdriven vårdinrättning. Dvs, i praktiken omöjligt eftersom det inte finns tillräckligt många vårdplatser att tillgå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 008 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 008 inlägg
Det var precis det jag menade med att det bara finns lagstöd för en mindre yta typ kvarter.useless skrev:
Ja, det finns den möjligheten. Problemet är att lagparagrafen troligen inte gäller om det är en samhällsspridd smitta, utan bara om den är spridd i ett begränsat område.
"10 § Om en samhällsfarlig sjukdom har eller misstänks ha fått spridning inom ett avgränsat område utan att smittkällan eller smittspridningen är fullständigt klarlagd, får Folkhälsomyndigheten besluta att ett visst område ska vara avspärrat."
Största 'problemet' i Sverige är §4 kap. 5 i smittskyddslagen:
"4 § Isolering enligt 1 eller 3 § ska ske på en vårdinrättning som drivs av en region."
Det går alltså inte att sätta ett geografiskt område i 'karantän' under en pandemi, utan alla boenden i området måste flyttas till en samhällsdriven vårdinrättning. Dvs, i praktiken omöjligt eftersom det inte finns tillräckligt många vårdplatser att tillgå.
Det kan vara väldigt dyrt att ta upp flygplan i aktiv tjänst igen efter att de varit parkerade en längre tid.
Det kan vara billigare att flyga vidare med planen än ställa dem på marken om man tror de kommer att användas igen i framtiden.
Så det kan vara fler flygplan i luften än vad som är motiverat med avseende på antal passagerare som flygs.
Det kan vara billigare att flyga vidare med planen än ställa dem på marken om man tror de kommer att användas igen i framtiden.
Så det kan vara fler flygplan i luften än vad som är motiverat med avseende på antal passagerare som flygs.
Det finns väl inte heller så mycket lagstöd för att förbjuda flygtrafik?BirgitS skrev:
Jag funderade lite på vilka åtgärder som kan ha bäst effekt, helt enkelt. De juridiska hindren är något som statsmakterna måste förändra på sedvanligt vis i den lagstiftande församlingen och med sedvanligt remissförfarande.
Jag tycker inte att tvångslagar ska stiftas lättvindigt eller i nån slags "panik", utan vara klara att användas i god tid innan de behövs.
Klicka här för att svara