Bör vi förbjuda flyg för att snabbare stoppa smittspridningen?

• Antal röster
    71
  • Omröstningen stängd .
BirgitS
S0MMER S0MMER skrev:
Det verkar som att det flygs en del till Australien.
Naturligtvis eftersom det är en vanlig väg för transporter av allt de behöver från andra delar av världen.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis eftersom det är en vanlig väg för transporter av allt de behöver från andra delar av världen.
Bara ett av de tre var fraktflyg, DHL. Resten var passagerarflyg.

BirgitS
S0MMER S0MMER skrev:
Okej, jag har ju bara sett vad som har stått i media om Australiens villkor för att ta in personer tidigare men här är de officiella restriktionerna för vad som gäller just nu:
Australia’s borders are currently closed and entry to Australia remains strictly controlled to help prevent the spread of COVID-19. Travel to Australia is only available if you are exempt or you have been granted an individual exemption.
https://covid19.homeaffairs.gov.au/travel-restrictions

S0MMER S0MMER skrev:
Hur vet du det?

S0MMER S0MMER skrev:
Håll i hatten för nu blir det invecklat.
I hus A fanns det inget man kunde göra, viruset skulle spridit sig hur försiktiga dom än var, men hus B hade kunnat förhindra att deras hus drabbades, och när dem väl var drabbade hade dom kunnat förhindra att ta tillbaka smittan till hus A genom att INTE RESA DIT.
Problemet är att det bara är i hus A det finns toalett och det är bara i hus B det finns kök. De måste alltså byta tjänster med varandra på något sätt.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är att det bara är i hus A det finns toalett och det är bara i hus B det finns kök. De måste alltså byta tjänster med varandra på något sätt.
Det var lite det som ”låna socker” skulle representera, något som ett av husen under en period skulle få vänja sig vid att klara sig utan. Kök och badrum i ett modernt hem i ett välutvecklat land är absoluta förnödenheter, det är inte socker.

Och jag vet ärligt inte och försöker inte sätta någon på pottan, jag vill gärna veta om det är så, men finns det några absoluta förnödenheter som vissa länder uteslutande måste få från andra länder, alltså saker som skulle få hela samhället att kollapsa om man inte fick det importerat?

S0MMER S0MMER skrev:
Det var lite det som ”låna socker” skulle representera. Kök och badrum i ett modernt hem i ett välutvecklat land är absoluta förnödenheter.
Om du vill bygga ditt hypotetiska hus och sedan jämföra det med den riktiga världen i paralleller av smittspridning, får du nog räkna med både att låna socker, toalett och skotta uppfarten tillsammans.

S0MMER S0MMER skrev:
Och jag vet ärligt inte och försöker inte sätta någon på pottan, jag vill gärna veta om det är så, men finns det några absoluta förnödenheter som vissa länder uteslutande måste få från andra länder, alltså saker som skulle få hela samhället att kollapsa om man inte fick det importerat?
Ja

BirgitS
S0MMER S0MMER skrev:
Typ hälften av vår mat importeras.
Latexhandskar till sjukvården i hela världen tillverkas tydligen i princip i en enda fabrik i Sydostasien.

S0MMER S0MMER skrev:
finns det några absoluta förnödenheter som vissa länder uteslutande måste få från andra länder, alltså saker som skulle få hela samhället att kollapsa om man inte fick det importerat?
Mat.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Mat.
My bad, rummen är länder och husen landmassa som delas av hav. Samma fråga, men byt länder till landmassa som omringas av hav, ex Japan, Australien, Storbritannien osv.

S0MMER S0MMER skrev:
Virus ser ju inga landsgränser så för viruset kan hela Europa likväl vara samma land, jag köper därför eran poäng att flygförbud mellan Sverige och tex Frankrike eller till och med kina inte gör någon vidare nytta, där har flera av er lyckats övertyga mig, men mellan Australien och Amerika, eller öar som Nya Zeeland, England eller Japan skulle det, om man löste logistiken, kanske göra nytta lokalt.

Redigerat:
S0MMER S0MMER skrev:
Vet ni vad, läste på lite om det sistnämnda. Till viss del är det möjligt, men flera av länderna som är öar eller tillsammans med andra länder bildar öar skulle inte klara det, jag ger er rätt på den punkten.

[länk]
Den största "ön", Eurasien med Afrika skulle nog klara sig ganska bra från kontakter med Amerika, Oceanien och Antarktis, men är det inte typ 85% av jordens befolkning som bor där? Det känns inte som en världsseger mot smitta direkt... :)

För det var landmassor du tänkte dig?

Nod- och Sydamerika skulle man ju faktiskt kunna skilja åt från varandra då det inte går att ta sig över hela kontinenten landvägen.

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Vet ni vad, jag tackar för alla tankar och idéer och för allt jag inte visste som flera av er har lärt mig, men jag packar ihop här.

Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig i frågan nu men jag gissar att jag egentligen inte är ute efter att specifikt stoppa flygtrafiken, även om tråden började i den änden, utan snarare ett sett att isolera smittan mer effektivt än vi gör idag. Kul att se att så många är intresserade och tar sig tid att diskutera ämnet.

Natti Natti! :sleep:

P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur vet du det?
DHL-flighten flögs med en Boeing 777F, dvs ett fraktflygplan.
Etihad-flighten flögs med en Boeing 787-9 Dreamliner, som vad jag vet bara finns i passagerarversion.
Malaysia Airlines har inga fraktflygplan.

• Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
P
S0MMER S0MMER skrev:
utan snarare ett sett att isolera smittan mer effektivt än vi gör idag.
Som jag har antytt förut så tror jag att det effektivaste vore att isolera lokala utbrott. Att stänga landsgränser eller isolera kontinenter från varandra hjälper inte ett dugg mot smittspridning inom ett land eller inom en kontinent.

Tyvärr är väl den typen av isolering i praktiken omöjlig i Sverige eftersom det skulle skrikas rejält högt om att inte alla i Sverige skulle behandlas lika.

BirgitS
P pmd skrev:
Tyvärr är väl den typen av isolering i praktiken omöjlig i Sverige eftersom det skulle skrikas rejält högt om att inte alla i Sverige skulle behandlas lika.
Som det är nu finns det inte lagstöd för annat än att isolera mycket få personer, typ ett kvarter eller så verkar det finnas stöd för i smittskyddslagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.