Vilken insekt?
Vilken insekt, flygande, gör hål i min gamla slamfärgade lada?
Hål som en del är igensatta med gul "plopp" en del hål öppna som de flyger in i.

• Trähål på ladugårdsvägg, vissa täckta med gul "plopp", andra öppna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd trävägg med små hål, några igensatta med gulfärgad substans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
A Anita Landegren skrev:
Vilken insekt?
Hål som en del är igensatta med gul "plopp" en del hål öppna som de flyger in i.
Nej det är små och svarta. Ser ut som minimyror med vingar.

Som BirgitS skriver: Det är olika insekter. Typiskt strimmig trägnagare som gör flyghålen, och sedan ngn liten insekt som antagligen likt murarbin populerar hålen med ägg/larver eller som är rovsteklar och rånar bon på ägg/larver eller lägger egna ägg i andras larver.

Det är alltid roligt och intressant att se och lära att det som vi betraktar som skador är livsförutsättningar för andra. :)

Oldboy Oldboy skrev:
Som BirgitS skriver: Det är olika insekter. Typiskt strimmig trägnagare som gör flyghålen, och sedan ngn liten insekt som antagligen likt murarbin populerar hålen med ägg/larver eller som är rovsteklar och rånar bon på ägg/larver eller lägger egna ägg i andras larver.

Det är alltid roligt och intressant att se och lära att det som vi betraktar som skador är livsförutsättningar för andra. :)
Ja det är förunderligt i insektsvärlden, men nu kommer Anticimex hit den 1 augusti och kollar in bodens vägg och dörr.

A Anita Landegren skrev:
Vilken insekt?
Fick du reda på vad det är? Jag har liknande hål och borrmjöl på min timmervägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.