1 041 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Solceller horisontellt - flyger de iväg?
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Jag har ett hus med ett garage med vidbyggt förråd. Garage och förråd är cirka 3.5 meter brett och 12 meter långt. Det är platt papptak. Kan man lägga solcellerna på taket om man skruvar dem i tryckt regel eller måste de förankras i underlaget?
Jag frågar eftersom det inte är bra att göra hål i takpapp. Mitt hus är inte alltför stort och ligger norr-söder så det är bara sydsidan av taket på huset som är aktuell vilket begränsar ytan det går att montera på.
Och om man nu lägger på garagetaket, hur påverkas effektiviteten av horisontell montering?
Jag frågar eftersom det inte är bra att göra hål i takpapp. Mitt hus är inte alltför stort och ligger norr-söder så det är bara sydsidan av taket på huset som är aktuell vilket begränsar ytan det går att montera på.
Och om man nu lägger på garagetaket, hur påverkas effektiviteten av horisontell montering?
Ska du sätta solceller även på bostadshuset? Är det platt tak där också?A Anders_Nilsson skrev:Jag har ett hus med ett garage med vidbyggt förråd. Garage och förråd är cirka 3.5 meter brett och 12 meter långt. Det är platt papptak. Kan man lägga solcellerna på taket om man skruvar dem i tryckt regel eller måste de förankras i underlaget?
Bäst effekt genererar panelen om solljuset träffar den vinkelrätt. Så platt är inte optimalt. Därmed inte sagt att det är uselt.
Förankringen är förstås viktig. Vid alla installationer gör man väl hål i takpappen (?) Det är inget konstigt utan går att hantera.
I ditt fall rör det sig ju dessutom om ekonomibyggnader.
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Nej det var bara en tanke. Solceller är inte aktuellt just nu men bra att veta om det går att lägga horisontellt.S Sir Duke skrev:Ska du sätta solceller även på bostadshuset? Är det platt tak där också?
Bäst effekt genererar panelen om solljuset träffar den vinkelrätt. Så platt är inte optimalt. Därmed inte sagt att det är uselt.
Förankringen är förstås viktig. Vid alla installationer gör man väl hål i takpappen (?) Det är inget konstigt utan går att hantera.
I ditt fall rör det sig ju dessutom om ekonomibyggnader.
Klicka här för att svara