112 465 läst ·
447 svar
112k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
Det är räddningen för butikerna, sortimentet ligger helt i tiden, varor som säljs oftare, en skiftnyckel köper man bara en gångRaskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.
Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?
Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.
Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.
Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Säga vad man vill, men igår behövde jag lite längre blindnitar. Classe hade öppet och det fanns i lager, åkte in och kunde fortsätta någon timme till!
De "riktiga" butikerna har så tråkiga öppettider, vardagar till kl 16 eller 17...
De "riktiga" butikerna har så tråkiga öppettider, vardagar till kl 16 eller 17...
Jag har sökt men inte hittat Pieper i Finland. Jag har en plastpump hemma märkte jag, den har jag byggt om så den kan man inte pumpa cyklar med längre, använder den för att blåsa ur dräneringsröret i kylskåpet som ibland täpps till.Mikael_L skrev:
Men den är gjord i Tyskland och känns inte helt dålig.
Läser en del inlägg i den här tråden.
Clas Ohlson har enligt min mening förlorat sin identitet.
Fick nyligen erbjudande om att köpa täcke med 30% rabatt.
Det är ju sådant som Jysk och Hemtex sysslar med.
Köper mindre och mindre på Clas Ohlsson.
Hoppas att företaget läser dessa inlägg.
Clas Ohlson har enligt min mening förlorat sin identitet.
Fick nyligen erbjudande om att köpa täcke med 30% rabatt.
Det är ju sådant som Jysk och Hemtex sysslar med.
Köper mindre och mindre på Clas Ohlsson.
Hoppas att företaget läser dessa inlägg.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Nuvarande VD Lotta Lyrå ska bli skogshövding söderut, om ni missat dagens nyheter. Ska bli intressant att se vad det leder till då min uppfattning är att hon haft relativt stor del i nuvarande inriktning (eller iaf en förstärkning av den). Den som lever får se.
Nu skall det bli tingel och tangel även i skogarna! Härligt!MultiMan skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Jul året runt!
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Clas O är bra, en av flera bra butiker. Om ni inte gillar utvecklingen, kom med förslag till vad ni vill ha, inte tramsiga kommentarer. Vad vill du att CO skall sälja? Om du suktar efter gamla tider, ladda ner en gammal katalog.
Ingen butik har ett sortiment som inte någon köper. I all handel gäller det att' rösta med fötterna'. Lyssnar man inte på dig så går man till slut vidare. Vi förändras. CO förändras - Tack och lov!
Ingen butik har ett sortiment som inte någon köper. I all handel gäller det att' rösta med fötterna'. Lyssnar man inte på dig så går man till slut vidare. Vi förändras. CO förändras - Tack och lov!
Fast Jula går bra, mycket bra.G GöranSbo skrev:Clas O är bra, en av flera bra butiker. Om ni inte gillar utvecklingen, kom med förslag till vad ni vill ha, inte tramsiga kommentarer. Vad vill du att CO skall sälja? Om du suktar efter gamla tider, ladda ner en gammal katalog.
Ingen butik har ett sortiment som inte någon köper. I all handel gäller det att' rösta med fötterna'. Lyssnar man inte på dig så går man till slut vidare. Vi förändras. CO förändras - Tack och lov!
Vilket gnäll på CO. nej givetvis ser de inte ut som för 40 år sedan.
Det gäller givetvis att välja det som är bra och passar sitt behov
Ska jag köpa kvalitetsbatterier så går jag till CO.
Även en del bra verktyg mm.
Köpt en del elinstallation där och senast VP rör då jag vägrar betala 45kr/st på Beijer och kvalitet motsvarande på CO.för 12,90kr/st.
Biltemas rör skulle jag inte välja till sådant.
Elinstallation köpte jag förra året ABB eluttag när vi byggde uterum från CO.
Angående krims krams. Har ni sett en Biltema butik och tänkt på hur de såg ut för 30 år sedan?
Där var det förr bara bildelar och tillbehör samt verktyg, Hörs på namnet BIL-TEMA
Även Jula, Deras sortiment har förändrats en del också.
De anpassar sig efter marknaden.
Bild på märkning VP rör från CO som jag tror följer standard

Det gäller givetvis att välja det som är bra och passar sitt behov
Ska jag köpa kvalitetsbatterier så går jag till CO.
Även en del bra verktyg mm.
Köpt en del elinstallation där och senast VP rör då jag vägrar betala 45kr/st på Beijer och kvalitet motsvarande på CO.för 12,90kr/st.
Biltemas rör skulle jag inte välja till sådant.
Elinstallation köpte jag förra året ABB eluttag när vi byggde uterum från CO.
Angående krims krams. Har ni sett en Biltema butik och tänkt på hur de såg ut för 30 år sedan?
Där var det förr bara bildelar och tillbehör samt verktyg, Hörs på namnet BIL-TEMA
Även Jula, Deras sortiment har förändrats en del också.
De anpassar sig efter marknaden.
Bild på märkning VP rör från CO som jag tror följer standard

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Fler var CO förstavalet, idag är det mer blandat för min del. CO för vissa saker, Jula och Biltema för andra etc. Visst satt jag och bläddrade i kataloger och kollade in en massa roliga saker, men jag köpte ju aldrig dessa så att de inte finns kvar i sortimentet är fullständigt logiskt för mig. Det är lite som den lilla jourbutiken där mjölken kostar någon krona eller två mer än i stora butiken. Handlar man inte dör ibland så lägger de ber och det kan man såklart tycka är tråkigt, men rätt självklart. CO, Biltema och Jula säljer helt enkelt saker som de tjänar pengar på.