Raskus Raskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.

Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?

Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.

Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.

Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?
Det är räddningen för butikerna, sortimentet ligger helt i tiden, varor som säljs oftare, en skiftnyckel köper man bara en gång
 
  • Gilla
GöranSbo
  • Laddar…
Säga vad man vill, men igår behövde jag lite längre blindnitar. Classe hade öppet och det fanns i lager, åkte in och kunde fortsätta någon timme till!

De "riktiga" butikerna har så tråkiga öppettider, vardagar till kl 16 eller 17...
 
  • Gilla
GöranSbo
  • Laddar…
Ja, det är bra att de har öppet så länge så man kan reklamera prylarna som inte håller ;).
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag skrev i inlägg 217, hitta en klassisk pieper pump. Den borde finnas i Finland också.
Prova google.
Jag har sökt men inte hittat Pieper i Finland. Jag har en plastpump hemma märkte jag, den har jag byggt om så den kan man inte pumpa cyklar med längre, använder den för att blåsa ur dräneringsröret i kylskåpet som ibland täpps till.

Men den är gjord i Tyskland och känns inte helt dålig.
 
Läser en del inlägg i den här tråden.
Clas Ohlson har enligt min mening förlorat sin identitet.
Fick nyligen erbjudande om att köpa täcke med 30% rabatt.
Det är ju sådant som Jysk och Hemtex sysslar med.
Köper mindre och mindre på Clas Ohlsson.
Hoppas att företaget läser dessa inlägg.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Nuvarande VD Lotta Lyrå ska bli skogshövding söderut, om ni missat dagens nyheter. Ska bli intressant att se vad det leder till då min uppfattning är att hon haft relativt stor del i nuvarande inriktning (eller iaf en förstärkning av den). Den som lever får se.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nuvarande VD Lotta Lyrå ska bli skogshövding söderut, om ni missat dagens nyheter. Ska bli intressant att se vad det leder till då min uppfattning är att hon haft relativt stor del i nuvarande inriktning (eller iaf en förstärkning av den). Den som lever får se.
Nu skall det bli tingel och tangel även i skogarna! Härligt!
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jul året runt!
 
Ska hon bli indian.?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det är bra att de har öppet så länge så man kan reklamera prylarna som inte håller ;).
Kommer inte ihåg när jag senast köpte något där som jag skulle orka reklamera, brukar bara bli sista-minuten kompletteringar av förbrukningsgrejer :thinking:
 
Haha, jag är så principfast och numera anti-Clas Ohlson att jag nog hade reklamerat en penna om så vore :D
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Clas O är bra, en av flera bra butiker. Om ni inte gillar utvecklingen, kom med förslag till vad ni vill ha, inte tramsiga kommentarer. Vad vill du att CO skall sälja? Om du suktar efter gamla tider, ladda ner en gammal katalog.
Ingen butik har ett sortiment som inte någon köper. I all handel gäller det att' rösta med fötterna'. Lyssnar man inte på dig så går man till slut vidare. Vi förändras. CO förändras - Tack och lov!
 
  • Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
G GöranSbo skrev:
Clas O är bra, en av flera bra butiker. Om ni inte gillar utvecklingen, kom med förslag till vad ni vill ha, inte tramsiga kommentarer. Vad vill du att CO skall sälja? Om du suktar efter gamla tider, ladda ner en gammal katalog.
Ingen butik har ett sortiment som inte någon köper. I all handel gäller det att' rösta med fötterna'. Lyssnar man inte på dig så går man till slut vidare. Vi förändras. CO förändras - Tack och lov!
Fast Jula går bra, mycket bra.
 
optimum
Vilket gnäll på CO. nej givetvis ser de inte ut som för 40 år sedan.
Det gäller givetvis att välja det som är bra och passar sitt behov
Ska jag köpa kvalitetsbatterier så går jag till CO.
Även en del bra verktyg mm.
Köpt en del elinstallation där och senast VP rör då jag vägrar betala 45kr/st på Beijer och kvalitet motsvarande på CO.för 12,90kr/st.
Biltemas rör skulle jag inte välja till sådant.
Elinstallation köpte jag förra året ABB eluttag när vi byggde uterum från CO.

Angående krims krams. Har ni sett en Biltema butik och tänkt på hur de såg ut för 30 år sedan?
Där var det förr bara bildelar och tillbehör samt verktyg, Hörs på namnet BIL-TEMA
Även Jula, Deras sortiment har förändrats en del också.
De anpassar sig efter marknaden.


Bild på märkning VP rör från CO som jag tror följer standard
9674671915038.jpg
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Fler var CO förstavalet, idag är det mer blandat för min del. CO för vissa saker, Jula och Biltema för andra etc. Visst satt jag och bläddrade i kataloger och kollade in en massa roliga saker, men jag köpte ju aldrig dessa så att de inte finns kvar i sortimentet är fullständigt logiskt för mig. Det är lite som den lilla jourbutiken där mjölken kostar någon krona eller två mer än i stora butiken. Handlar man inte dör ibland så lägger de ber och det kan man såklart tycka är tråkigt, men rätt självklart. CO, Biltema och Jula säljer helt enkelt saker som de tjänar pengar på.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.