112 411 läst ·
447 svar
112k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
Tycker ett intressant upplägg är att ha ett butikssortiment och komplettera med ett väsentligt större postordersortiment som kan hämtas upp fraktfritt i butikerna. Likt Byggmax.optimum skrev:
Och när de gäller de varor som finns på hyllan har de naturligtvis redan örnkoll ner på varje enskild skruv vad som säljer bra, lönsamhet, trender, regionala variationer, säsongsvariationer osv. Genom "club clas" även vilken typ av kunder som efterfrågar vad m.m. Behövs inga enkäter för sånt. Möjligen för att få uppslag för hur sortimentet kan utökas, hur bra personalen sköter sig, osv.M MagHam skrev:
du och jag verkar ha olika syn på vad som är hårt.elle10 skrev:
Jag svarade dessutom på ett utfall som var ganska skarpt.
jag är positiv till att företag vill förbättra sig. Att de vill tjäna pengar är inte så underligt i min värld.
det hade varit konstigare om tex frälsningsarmén skänkte bort brädor till rika människor som önskar sig en fin altan.
men det är klart att det vore bättre om antalet var runt 20-30 frågor, och att de mer noga tänkte ut vad undersökningarna skulle gälla, och inte försökte pressa in allt i en och samma enkät.
Jag brukade köpa kugghjul där en gång i tiden nu kan man knapp skilja Classe från plastsmäckfirman Flying tigerRaskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.
Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?
Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.
Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.
Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Svensk kuggteknik?
Låter som nått jag använde på högskolan när jag skulle plugga till tentor
Låter som nått jag använde på högskolan när jag skulle plugga till tentor
Jag har konstaterat att CO har exakt samma produkter som finns på Wish och geek.
För x4 priset.
Alltså ett lågpris/lagkvalitetssortiment.
Handla grejer från Kina kan vara bra. Jag har köpt mycket därifrån. Oftast nöjd.
Men det är just från Kina hem I brevlådan.
Köra till CO för samma grejer och mycket dyrare pris....nej tack
För x4 priset.
Handla grejer från Kina kan vara bra. Jag har köpt mycket därifrån. Oftast nöjd.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Jag tänker oftast också samma tanke, värt att tänka på är dock att det vi köper direkt från Kina skulle kunna vara andrahandssortering och liknande, helt enkelt sånt som inte passerat samma kvalitetskontroll som det som skickas hit via ordinarie kanaler. Sen kan man ju välja när man tycker sånt är relevant.B byron v2 skrev:Jag har konstaterat att CO har exakt samma produkter som finns på Wish och geek.
För x4 priset.
I varje fall så vill de stora drakarna få oss att tro så!13th Marine skrev:
Jag tänker oftast också samma tanke, värt att tänka på är dock att det vi köper direkt från Kina skulle kunna vara andrahandssortering och liknande, helt enkelt sånt som inte passerat samma kvalitetskontroll som det som skickas hit via ordinarie kanaler. Sen kan man ju välja när man tycker sånt är relevant.
Och sedan i nästa skede vill de få oss att tro att ingenting utöver det standardiserade lågprissortimentet tillverkas längre....... och när tillräckligt många har trott det en tid så blir det sanning...... och så blir man tvungen att återgå till att smida verktygen själv och hämta byggnadsmaterialet direkt ur skogen.
Det kallas framåtskridande....... sägs det.....
Det kallas framåtskridande....... sägs det.....
Spännande vilka olika uppfattningar folk har.S sinclairhacker skrev:Där jag bor har priserna blivit lite högre , och blivit sämre med stationer på mindre orter men hos oss massor med stationer o undersysselsatt personal.
Sämre är att vissa nya stationer gått bakåt i utvecklingen, skrattretande lång tid för mkt lite gjort.
Sämst är dock det totala ointresset för sitt jobb, förut fick jag massor med tips som ofta stämde, ofta engagerad personal på bilprovningen om man visade intresse att vilja sköta sin bil.
Skönt nog har jag en ovanligt verkstad med bilintresserade personal som hjälper mig att ha koll. Ser inte fram emot om de slår igen, tre ointresserade bilbesiktningar och två svindyra verkstäder utan bilintresse....
Skall bli intressant om Clas Ohlsson kommer ha kvar mindre butiker där du hämtar ut eller kollar innan du beställer online. Jag tycker de är OK, bara man vet om att de ändrat sig.
Själv så slipper jag nu åka 4 mil på en framslumpad tid och få bilen genomgången av statligt anställt folk som var mer intresserade av stämpeluret än bilar.
Nu har vi en lokal bilprovning några minuter bort driven av bilentusiaster som även anordnar bilträffar för veteranbilar och kör gratis genomgångar av dem nån gång per år. Och om man av någon orsak inte gillar dem så finns det nu ett antal att välja på inom de samma 4 milen och det är bara att välja den man själv anser passar en bäst.
CO har ju förvisso fler varuhus nu, men utbudet har ju tyvärr helt havererat. Visst, du har samma saker på Wish, men på Wish kan du även hitta kuggstänger, mikrometer och skruvar i udda dimensioner.
Klicka här för att svara