111 177 läst ·
447 svar
111k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
Håller helt med dig.De har tills nu haft en kvinnlig vd,som har förändrat sortimentet så att det ser utvsom en hushållsbutik.Raskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.
Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?
Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.
Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.
Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?
jag tror inte de finns kvar om 5 år
Ofattbart att man inte ens kan köpa en riktig skruvmejsel,Utan bara billigt skit
Intressant tråd.
Om ni själva vore ägare av en kedja liknande Clas Ohlson, hur skulle ert sortiment se ut?
Här är en gammal katol från mitten av 50-talet att ta inspiration av
https://www.clasohlson100.com/wp-content/uploads/2018/01/katalog_1955-1956-3.pdf
Här är arkiv av deras kataloger.
https://www.clasohlson100.com/kataloger/
Kanske lite tips om ni själva vill starta en egen butik.
Om ni själva vore ägare av en kedja liknande Clas Ohlson, hur skulle ert sortiment se ut?
Här är en gammal katol från mitten av 50-talet att ta inspiration av
https://www.clasohlson100.com/wp-content/uploads/2018/01/katalog_1955-1956-3.pdf
Här är arkiv av deras kataloger.
https://www.clasohlson100.com/kataloger/
Kanske lite tips om ni själva vill starta en egen butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Roten till CO förfall kanske snarast är att vi har blivit mer kapitalstarka köpare och inte längre har någon nytta av dylika multifunktionsdoningar som i bilden här ovan. Hur uselt Cocraft än är så är det ändå en kvalitets och funktionshöjning jämfört med gamla Bosch/AEG/ETC/Black & Decker "5-1 verktyg som kan döda dig".
Det stora prylsortimentet som fanns fortfarande under 90-talet var kul, men vem vill egentligen ha 15 klockbyggsatser och sidvis med idiotiska "datorprylar" typ joysticks som limmas fast på piltangenterna.
Bristen på kvalitativa mejslar, bits osv. får väl idag konstateras vara hyfsat rådande överallt. Även om Wera mfl finns så är gängse norm hos även dyrare tillverkare att inte leverera funktionsduglighet .
Nej en får fortsätta bygga ut ELU samlingen och leta fler oanvända coromant klingor.
Det stora prylsortimentet som fanns fortfarande under 90-talet var kul, men vem vill egentligen ha 15 klockbyggsatser och sidvis med idiotiska "datorprylar" typ joysticks som limmas fast på piltangenterna.
Bristen på kvalitativa mejslar, bits osv. får väl idag konstateras vara hyfsat rådande överallt. Även om Wera mfl finns så är gängse norm hos även dyrare tillverkare att inte leverera funktionsduglighet .
Nej en får fortsätta bygga ut ELU samlingen och leta fler oanvända coromant klingor.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Intressant artikel om Amazons snara etablering i Sverige:
https://digital.di.se/artikel/amazon-narmar-sig-sverige-experten-sa-gor-du-for-att-inte-bli-krossad
De aktörer i Sverige som kommer att få det som allra tuffast efter Amazons intåg är detaljhandlare och marknadsplatser som Clas Ohlson respektive Cdon, menar Markus Varsikko.
”De kommer att kämpa med att kunna matcha Amazons priser och snabba leveranser. Det här är produktkategorier som saknar passion, ingen vaknar mitt i natten och tänker att jag måste köpa en specifik glödlampa från Clas Ohlson”, säger han.
Men samtliga företag inom produktkategorier som böcker, hemelektronik, leksaker och sportprodukter – där Amazon är särskilt starka globalt – kommer behöva ompröva sin verksamhet.
”På Amazon kommer tröskeln att testa ett nytt varumärke att bli lägre. Därför måste du bygga upp en relation med dina kunder som inte enbart bygger på låga priser. Det kan till exempel vara att skapa mervärde för konsumenterna genom att ge råd och tips om hur du lär dig att sticka, och inte bara sälja själva garnet”, säger Markus Varsikko.
Intressant avslutning. CO kanske får börja om med sina ritningar från förr.
CDON har själva uttalat sig helt verklighetsfrånvänt angående Amazon som jag ser det, men antagligen var det bara prat för aktieägarna. Jag tror CDON kommer hamna i ännu större svårigheter än vad de varit i senaste åren.
CO kan jag inte minnas mig ha sett något uttalande angående Amazon, men kan ju ha missat det.
https://digital.di.se/artikel/amazon-narmar-sig-sverige-experten-sa-gor-du-for-att-inte-bli-krossad
De aktörer i Sverige som kommer att få det som allra tuffast efter Amazons intåg är detaljhandlare och marknadsplatser som Clas Ohlson respektive Cdon, menar Markus Varsikko.
”De kommer att kämpa med att kunna matcha Amazons priser och snabba leveranser. Det här är produktkategorier som saknar passion, ingen vaknar mitt i natten och tänker att jag måste köpa en specifik glödlampa från Clas Ohlson”, säger han.
Men samtliga företag inom produktkategorier som böcker, hemelektronik, leksaker och sportprodukter – där Amazon är särskilt starka globalt – kommer behöva ompröva sin verksamhet.
”På Amazon kommer tröskeln att testa ett nytt varumärke att bli lägre. Därför måste du bygga upp en relation med dina kunder som inte enbart bygger på låga priser. Det kan till exempel vara att skapa mervärde för konsumenterna genom att ge råd och tips om hur du lär dig att sticka, och inte bara sälja själva garnet”, säger Markus Varsikko.
Intressant avslutning. CO kanske får börja om med sina ritningar från förr.
CDON har själva uttalat sig helt verklighetsfrånvänt angående Amazon som jag ser det, men antagligen var det bara prat för aktieägarna. Jag tror CDON kommer hamna i ännu större svårigheter än vad de varit i senaste åren.
CO kan jag inte minnas mig ha sett något uttalande angående Amazon, men kan ju ha missat det.
Är det moralpanik att vara antirasist?MultiMan skrev:
För mig råder ingen tvekan om att CO agerande gällande Staffanstorpfilmen eftersom det politiska budskapet inte låg åt rätt håll. Hade det varit miljöpartiet i samarbete med Greta Thunberg så hade de jublat istället och varit stolta. Filmen skapade ju moralpanik på många håll med absurda påståenden och jämförelser med nazisterna i Tyskland. Tidigare talskrivaren åt Fredrik Reinfeldt kallade filmen: ”det vidrigaste tilltaget jag sett på länge”. En journalist kallade den "blond und boden" för att fortsätta med nazistanspelningarna.
Sverige av idag. Ytterligare en liten händelse som fortsätter öka motsättningarna i samhället.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag har köpt verktyg en gång från classe. cotech torx. De var inte ens härdad spets på dem så efter bara en användning så började de rundas av
Om jag köper en sådan här på Clas Ohlson, se första bilden
Är den då av sämre kvalitet än om jag köper den på Toolab? se andra bilden
Ordinarie pris hos Clas och kampanj hos Toolab.
Vore intressant att höra av er som skriver nedlåtande om Clas Ohlson.
Är den då av sämre kvalitet än om jag köper den på Toolab? se andra bilden
Ordinarie pris hos Clas och kampanj hos Toolab.
Vore intressant att höra av er som skriver nedlåtande om Clas Ohlson.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej jag är med på att de säljer massa mer skräp nu men kunderna vill nog ha så. Åtminstone den breda massan.Raskus skrev:
Därför måste man som konsument vara lite mer kritisk till vad man köper från sådan ställen.
Clas har en massa bra saker men även en masa skit. Forna tiden med i stort sett bara premiumprodukter är borta.
Skräpet verkar det finnas en kundkrets för också och utan detta hade de nog inte gått ihop rent ekonomiskt.
Idag slåss de mot en väldigt medveten internetsökande kundkrets och ska i butik kunna matcha nätets låga priser. Inte så lätt.
MultiMan skrev:
Vilket stöddigt inlägg. Ser ut som standardinlägget från aktieägare på Apple-forum när kunder som följt företaget sedan det grundades tycker att de tappat sin själ.
Ekonomisk expansion är inte likställt med förbättring av varor eller tjänster. Allt kan inte mätas i årsomsättning eller p/e-tal, framförallt inte när det gäller kvalitet. Inte någonstans i trådskaparens inlägg diskuteras hur många miljarder CO har i omsättning 2020 kontra 1975. Att man kan bli gigantiskt stor utan att ha särskilt bra produkter är väl många snabbmatskedjor ett typexempel på. Oftast ren skit, men bra går det och aktieägarna jublar! Men igen, det är inte frågan som ställdes i trådens början.
Ett väldigt tydligt exempel på låg kvalitet med bra budget är nu under pandemin. Sverige har trimmats under många år och regeringar och fått beröm för god statsbudget, men när det väl hände nåt så fanns inga lager och ingen beredskap. Många fler har förlorat sina liv än vad som behövt vara fallet om vi fokuserat på behov istället för största överskotten.
1985 skulle vi utan vidare kunnat stå emot ett större angrepp av främmande militärmakt i flera veckor. Idag tvingas vi bjuda på kaffe och hoppas på barmhärtighet. Det såg bra ut för statsfinanserna men var en katastrof för landets säkerhet. Vilken medborgare tror du har högst livskvalitet, en fritt tänkande svensk eller en under ockupationsmakt?
@ Multiman!MultiMan skrev:
Vilket stöddigt inlägg. Ser ut som standardinlägget från aktieägare på Apple-forum när kunder som följt företaget sedan det grundades tycker att de tappat sin själ.
Ekonomisk expansion är inte likställt med förbättring av varor eller tjänster. Allt kan inte mätas i årsomsättning eller p/e-tal, framförallt inte när det gäller kvalitet. Inte någonstans i trådskaparens inlägg diskuteras hur många miljarder CO har i omsättning 2020 kontra 1975. Att man kan bli gigantiskt stor utan att ha särskilt bra produkter är väl många snabbmatskedjor ett typexempel på. Oftast ren skit, men bra går det och aktieägarna jublar! Men igen, det är inte frågan som ställdes i trådens början.
Ett väldigt tydligt exempel på låg kvalitet med bra budget är nu under pandemin. Sverige har trimmats under många år och regeringar och fått beröm för god statsbudget, men när det väl hände nåt så fanns inga lager och ingen beredskap. Många fler har förlorat sina liv än vad som behövt vara fallet om vi fokuserat på behov istället för största överskotten.
1985 skulle vi utan vidare kunnat stå emot ett större angrepp av främmande militärmakt i flera veckor. Idag tvingas vi bjuda på kaffe och hoppas på barmhärtighet. Det såg bra ut för statsfinanserna men var en katastrof för landets säkerhet. Vilken medborgare tror du har högst livskvalitet, en fritt tänkande svensk eller en under ockupationsmakt?
Helt rätt tänkt!
Det bakomliggande problemet är att HELA SVENSKA FOLKET HAR BLIVIT FATTIGARE.
Om den svenska Kronans värde inte gång efter annan hade devalverats av statsmakten, så har Kronan ändå förlorat i värde, eftersom att valutakursen ju är "flytande". Vi får mindre och mindre för våra pengar! Det är just detta som gör, att alla de företag som vill tjäna pengar på vår konsumtion har insett att "folket har nu inte lika mycket pengar att handla för som förut, så därför får vi istället satsa på billiga Kina-prylar."
Nej, så ser det inte ut i våra grannländer! De sköter uppenbarligen sin ekonomi bättre.
MVH Donn
P.S.
>> För 50 år sedan var växelkursen DKK till SEK: 100:- = 68:-. (Danska Kronor // Svenska Kronor)
>> Idag är växelkursen DKK till SEK: 100: = 142:- (Danska Kronor // Svenska Kronor) <<< det omvända!
Importerande företag måste givetvis ta hänsyn till att vi svenskar nu har mindre pengar att tillgå.