G
A Albireo skrev:
Det är "kunden" som bestämmer....
Kan räkna upp massor av saker som har "försvunnit" både från ClasOhlson och vissa saker kan jag förstå att det är riktigt dumt att sälja över disk. Just nu vet jag inte var man ska köpa skruv och mutter.

på hornbach kan du köpa skruv och sådant på lösvikt.

Byggmax säljer ju också på lösvikt men rätt begränsat sortiment. Har inte varit in på ett tag sen dom slutade med lördagsöppet nu men Gärdin & Persson här i stan har(eller iaf haft) ett extremt gediget urval på lösvikt av i princip allt. Förr undrade frun om jag var dum i huvudet då jag stod och beundrade detta utan att ha behov av nåt.

• Haha
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte på den här tråden när jag igår stod ute och tittade på vår batteridrivna gräsklippare som vi har och stödklipper lite med. Ena bakhjulet har fått sig en smäll och behöver bytas. Upp med telefonen och googla efter "Bosch Rotak 43 li spare parts" och förväntar mig en tysk webbshop men får istället upp Clas och bakhjulet som reservdel för typ 80 spänn!

Helt plötsligt överträffar dom alla förväntningar med råge.

Trist nog hade dom inte låsbrickan jag behöver...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det började gå utför när "extra prima" försvann ur katalogtexterna.
Burkar med jordgubbssylt och hallonsylt på butikshylla, pris och varumärke synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg i affären och kom direkt att tänka på denna tråd.
Kanske lite OT, men roligt.

• Gilla
Johan_F
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Clas Ohlsson har ett arkiv där man kan hänge sig åt jämförelser och nostalgi. [länk]
[bild]
Nya djärva grepp i marknadsföring av AEG hemmaverkstad 1967-68 blev en tillfällig parentes.
Tack för länken!
Detta är nostalgi! Sitter och blir tårögd när man ser alla grejer de sålde förr. Alla byggsatser till klockor, all elektronik!
Saknar dem verkligen, idag kvittar det var du går in så är det samma krimskrams överallt!
Precis som Jula har förändrats till en kopia på en kinesisk marknad.

Det var bättre förr!

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Skulle det vara omöjligt att starta och driva "gamla Clas Ohlson" idag? Webbhandel och ingen butik förutom expediering kanske i lagret?
Är det ingen som köper böcker och ritningar för att bygga något längre?
Det är otroligt vad som sparas i ens hjärna. Jag kollade på de gamla katalogerna. I stort sett alla kataloger sedan 50 år tillbaka kände jag genast igen. Och varorna sedan ... Vad sägs om "Triangelskruvmejseln" eller ritningen på "TAIFUN"-båten som gjorde 30 knop? En sådan drömde jag om att pappa skulle bygga ...

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Jag kan förstå vägen Clas Ohlson har gått. Var själv där igår och skulle köpa en bitsskruvmejsel från Bahco som de hade billigast efter jämförelse. Men när jag kommer dit så hänger där en annan bitsskruvmejsel för 39.90 bredvid. Det blir många sådana på en Bahco. Kan förstå att många skulle ta 39.90 alternativet.

Jag stod länge och tvekade själv fastän jag har bestämt mig för att egentligen bara köpa kvalitetsverktyg.

Idag är det ju så att hade de bara haft kvalitetsverktyg där hade där kommit väldigt få kunder. De som hade kommit hade också jämnfört vad de kunnat hitta det billigare på nätet. Så hade säkert inte blivit många köp där utan folk hade bara klämmt och fingrat på sakerna.

Så lite får vi skylla oss själva också. Det är väl också så att köper man bara en bitsskruvmejsel så bryr man sig inte om den kostar 39.90 på Clas Ohlson eller 34.90 på Biltema utan köper den där man är. Sen ligger väl det i tiden med i vårt slit och släng samhälle att köpa saker hela tiden istället för kvalité direkt.
Dock så var det längesedan som Bacho var kvalitét :cry:

• Ledsen
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ä Älgörten skrev:
Samma sortiment som alltid i de tre butiker jag har i närområde.
Här kan du jämföra sortimentet från förr
Absolut inte samma sortiment
https://www.clasohlson100.com/kataloger/

N nissenhj skrev:
Dock så var det längesedan som Bacho var kvalitét
Vilka håller högst kvalitet nuförtiden menar ni?

J Johan_F skrev:
När det gäller bits/skruvmejslar skulle jag säga Wera....

• Gilla
Johan_F
  • Laddar…
J Johan_F skrev:
Knipex!!! ett familjeföretag sedan 1882 som funnits på samma plats i Tyskland världens bästa tänger.
Facom från Frankrike 1917-2013 , då det är sålt till Stanley / DeWalt så kanske företaget utarmas precis som Bacho

Redigerat:
  • Gilla
Johan_F
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Dock så var det längesedan som Bacho var kvalitét :cry:
Är inte så enkelt, Bahco sätter sitt varumärke på både billigt importerade generiska produkter såväl som svensktillverkade prylar, tex. Sandviks gamla produkter, bågfilsblad och hålsågar etc.

J Johan_F skrev:
Det blir lite olika:
Skruvmejslar inklusive bits etc wera
Tänger av olika slag knipex
Hylsor spärrhandtag ringnycklar etc. hazet, teng Tools. Heyco, Gedore

• Gilla
Johan_F
  • Laddar…
MultiMan
Wera och Wiha gällande bits och skruvmejslar. Har ett tidigt slagskruvdragarbitset från Wiha som jag köpte för minst 15 år sedan på Elfa för 98kr+moms (rea). Fortfarande som nytt. Imponerande! Amazon.se brukar ha mycket bra priser på Wera. Köpte förra sommaren Weras största elektrikermejselsats, separata mejslar, för 450kr i Sverige (14 delar). Varit väldigt bra.

Har fortfarande svensktillverkade Bahco- och Lindströmstänger och har fortfarande inte behövt köpa nya, men Knipex är bra. Köpte deras nya smarta kabelskalare för något år sedan, används regelbundet.

Hazet och Gedore är mycket bra av de grejer jag har. Teng Tools är jag mer tveksam till. Köpt TT dyrt på lokala järnaffären som inte visat sig vara särskilt bra. Men delar av sortimentet har varit ok, t ex blocknycklar.

• Gilla
Johan_F
  • Laddar…
Classe rapporterade en förlust nu. Det var väntat för jag har inte handlat där det senaste kvartalet.. :)

• Haha
  • Gilla
RompisKompis och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.