111 177 läst ·
447 svar
111k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
Nu var det ju inte kvalitet på Bacho mm det handlade om utan påstått förfall på Claes Ohlson.F FRS05 skrev:
Jag tor att en grön eller blå Bosch eller en orange Bahco är lika bra om de säljs på Clas Ohlson eller "proffsbutiken".
Att ni ens orkar bry er.
Jag köper mina prylar där pris och kvalitet är rätt för mig.
Finns de på CO så underbart.
Finns de inte där så köper jag någon annan stans.
Enkelt?
Tror ni Clas Ohlsons ledning fick syn på denna tråd, insåg sitt misstag, sparkade VDn och inom säg sex till åtta månader kommer ha återställt alla butiker till ett pryl-Mecca, fritt från junk?
Jag vill tro det.
Jag vill tro det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Ja.
Ja, det vart precis det vi diskuterade förutom ett inlägg om kvalitén på Bacho. Var ju massvis med andra sedan som bara började diskutera om kvalitetsverktyg. Hugg på andra istället.optimum skrev:
Nu var det ju inte kvalitet på Bacho mm det handlade om utan påstått förfall på Claes Ohlson.
Jag tor att en grön eller blå Bosch eller en orange Bahco är lika bra om de säljs på Clas Ohlson eller "proffsbutiken".
Att ni ens orkar bry er.
Jag köper mina prylar där pris och kvalitet är rätt för mig.
Finns de på CO så underbart.
Finns de inte där så köper jag någon annan stans.
Enkelt?
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 674 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 674 inlägg
Enkelt att göra alla nöjda i så fall. Bara att ta med alla härliga kugghjul och byggsatser som ingen köper i katalogen. Ingen kommer ju att märka att de inte finns på lagret.G GöranSbo skrev:
Dags att sluta drömma om alla fantastiska saker som fans förr.
Hobbex där katalogen luslästes på alla kul saker tills sidorna lossnade i från ryggen.
Även gamla Clas Olson kataloger. Ja då låg de bara i Insjön.
På den tiden lekte ungarna med Mekano och byggde lego med enbart fyrkantiga klossar. När hjulen kom kunde bilarna få hjul som snurrade osv. Jag förbrukade några kemilådor, "Den lilla elektrikern" med 4,5V platta batterier var helt underbar och sedan fick jag en bygglåda med transistorer och motstånd så man kunde bygga elpiano, tjuvlarm mm.
Byggde segelflygplan i balsaträ och linkontrollerad propellermaskin som tyvärr gick i backen och blev flis.
Ett antal plastbyggsatser som man med gott lim kunde sätta ihop och måla i fina färger
Det var kul tider det. Nej jag har inte fått några men av allt lim jaöaksdlfkpoafsopoajkdskklödaskö sniffade.
Den tiden är över nu. Dataspel heter det för er som missat utvecklingen.
Därför säljer man krims krams.
Antar att några här försökt tvinga på sina barn något Mekano och plastbyggsats i förtvivlat försök att få dem bli som ni själva var. Då de inte går att köpa längre har ni nog plockat fram dem ur förrådet och de är troligen tillbaka där igen då ungarna tröttnade på alla små muttrar och att det inte gick att programmera dem.
Hobbex där katalogen luslästes på alla kul saker tills sidorna lossnade i från ryggen.
Även gamla Clas Olson kataloger. Ja då låg de bara i Insjön.
På den tiden lekte ungarna med Mekano och byggde lego med enbart fyrkantiga klossar. När hjulen kom kunde bilarna få hjul som snurrade osv. Jag förbrukade några kemilådor, "Den lilla elektrikern" med 4,5V platta batterier var helt underbar och sedan fick jag en bygglåda med transistorer och motstånd så man kunde bygga elpiano, tjuvlarm mm.
Byggde segelflygplan i balsaträ och linkontrollerad propellermaskin som tyvärr gick i backen och blev flis.
Ett antal plastbyggsatser som man med gott lim kunde sätta ihop och måla i fina färger
Det var kul tider det. Nej jag har inte fått några men av allt lim jaöaksdlfkpoafsopoajkdskklödaskö sniffade.
Den tiden är över nu. Dataspel heter det för er som missat utvecklingen.
Därför säljer man krims krams.
Antar att några här försökt tvinga på sina barn något Mekano och plastbyggsats i förtvivlat försök att få dem bli som ni själva var. Då de inte går att köpa längre har ni nog plockat fram dem ur förrådet och de är troligen tillbaka där igen då ungarna tröttnade på alla små muttrar och att det inte gick att programmera dem.
Haha, barnen (tjejer 10 och 12år) har byggt 4 hopp i olika höjd för cyklarna hela helgen, dom har klagat på för klena skruvdragare , för slöa moraknivar och sågar, för dåligt virke. Sen har dom ställt det på en lätt nerförsbacke och kört där med sina cyklar. Skulle tro att vissa av deras kamraters föräldrar skulle bli rent förfärade att detta tillåts. Själv tyckte jag själva cyklandet såg lite farligt ut först men även dom måste väl få sina skrubbsår.optimum skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
@optimum Nu blev jag nästan tårögd. Fick en stor Meccano-sats av farfar när jag var 8 år. Så mycket jag byggde med den, väldigt lärorikt och bra för fantasin. Jag var tidigt naturvetenskapligt intresserad så jag gick tidigt igenom många kemi- och el/elektroniksatser också som hjälpte mig i grundskolan, slapp plugga så mycket.
När du nämner modeller, så var faktiskt mitt största intresse modeller från WW2, särskilt flygplan. Byggde säkert hundra olika modeller, främst från Airfix, men det blev en hel del (även då väldigt dyra) stridsvagnar och annat från Tamiya. Absolut toppkvalitet på Tamiya, iaf då. Minns särskilt en större Tamiya F16-modell (inte WW2, jag vet) som var riktigt häftig och en rosa variant av en brittisk ökenjeep. Antagligen därför jag föll som en fura för Peter Sellers i Closeau-filmerna. Byggde även udda saker som tyska Sturmpanzer "Brummbär". Märkligt nog ingen Tiger (var väl antagligen alltid slutsåld).
Airfix-satsen för 1:24 av Mustang-planet var däremot i samma nivå som Tamiya och en stor upplevelse. Även B-29 i Enola Gay-varianten (1:72 förvisso) hade också massor med delar. Mm, mm.
Känner fortfarande igen nästan alla militära flyplan och fordon från 1930-1975 ungefär. Förresten har jag nog aldrig släppt det, så jag får nog flytta fram det till 2020.
Märkligt nog blev spaningsplanet Fieseler Storch min absoluta favorit av allt jag byggde. Mystiskt.
När du nämner modeller, så var faktiskt mitt största intresse modeller från WW2, särskilt flygplan. Byggde säkert hundra olika modeller, främst från Airfix, men det blev en hel del (även då väldigt dyra) stridsvagnar och annat från Tamiya. Absolut toppkvalitet på Tamiya, iaf då. Minns särskilt en större Tamiya F16-modell (inte WW2, jag vet) som var riktigt häftig och en rosa variant av en brittisk ökenjeep. Antagligen därför jag föll som en fura för Peter Sellers i Closeau-filmerna. Byggde även udda saker som tyska Sturmpanzer "Brummbär". Märkligt nog ingen Tiger (var väl antagligen alltid slutsåld).
Airfix-satsen för 1:24 av Mustang-planet var däremot i samma nivå som Tamiya och en stor upplevelse. Även B-29 i Enola Gay-varianten (1:72 förvisso) hade också massor med delar. Mm, mm.
Känner fortfarande igen nästan alla militära flyplan och fordon från 1930-1975 ungefär. Förresten har jag nog aldrig släppt det, så jag får nog flytta fram det till 2020.
Märkligt nog blev spaningsplanet Fieseler Storch min absoluta favorit av allt jag byggde. Mystiskt.
Goda minnen med massa kul.MultiMan skrev:
@optimum Nu blev jag nästan tårögd. Fick en stor Meccano-sats av farfar när jag var 8 år. Så mycket jag byggde med den, väldigt lärorikt och bra för fantasin. Jag var tidigt naturvetenskapligt intresserad så jag gick tidigt igenom många kemi- och el/elektroniksatser också som hjälpte mig i grundskolan, slapp plugga så mycket.
Kan lägga till alla kataloger från Märklin tåg man bläddrade i. Ekonomin tillät aldrig något Märklin krokodil eller el-skenor för luft.
Däremot byggde jag upp landskap med tågräls och små hus man kunde köpa i byggsats. Hade två transformatorer och separerade skendelar så det gick att köra två tåg med olika hastigheter.
Men så har jag varit tekniskt intresserad hela livet. Mekano fick jag när jag fyllde 5-år.
Det är väl därför man ger sig på det mesta själv. En sak står på tur och det är att svetsa med elsvets. Pinne. Har jag aldrig gjort så i garaget finns nu en liten ESAB svets.från Jula, ja där de också har massa krims krams
Edit: Råkade hamna en fel bild här.
Redigerat:
Med risk att det spårar ur lite men vår yngste son på 10 år fick en stor meccano-sats av morfar som han har använt en hel del. Nu uppfinner han allt mellan himmel och jord. Det byggs i trä, papp, plast och allt han kommer åt. Beijers skrotlåda med avkap är nästan bättre än julafton. Det experimenteras med allt möjligt. Han spelar förvisso en del på datorn som alla andra men hans högsta önskan är att få en uppfinnarverkstad, inspirationen kommer från youtubern Colin Furze, lite oklart vad den ska innehålla men 3D-skrivare, CNC-styrd plasmaskärare, skärmaskin, svets och svarv verkar vara basutrustningen.
Vi funderar nu på hur vi ska främja intresset på bästa sätt utan att köpa allt på en gång vilket jag inte tror är rätt strategi heller (vi måste dessutom bygga ett garage att ha hans verkstad ).
För hans del hade CO varit en dröm om det varit som på den gamla goda tiden.
Vi funderar nu på hur vi ska främja intresset på bästa sätt utan att köpa allt på en gång vilket jag inte tror är rätt strategi heller (vi måste dessutom bygga ett garage att ha hans verkstad ).
För hans del hade CO varit en dröm om det varit som på den gamla goda tiden.