J jaronsso skrev:
... Så kolla saldot först? :)
Det görs på din vanliga smartphone på två minuter.
Jag skulle aldrig åka till en butik, oavsett vilken, där det står ej i lager på nätet för produkten jag söker.
Idag fungerar lagersaldot bra på många webbplatser och CO har ju till och med hyllplats på sin web.
Det gör jag så klart om det är kritiskt, men om jag har ett antal varor i behov så tar det längre tid än att åka till butiken och kolla som ligger några få minuter bort. Kalkylerad risk givetvis, hade jag haft långt till butiken är saken en annan. Det undantar inte att det ofta är tomt på just den hyllan jag är i behov av och de har "2st på ingång i mitten av veckan".

H heimlaga skrev:
Det händer väldigt ofta att jag skulle vara beredd att betala 3-4 gånger mer för en vara av fungerande kvalitet men nej sådana importeras inte och ofta tillverkas de inte ens någonstans i världen.
som vadå t ex? allt går alltid att hitta, speciellt om du är benägen att betala för det. har själv fått leta ibland för specifika grejer, men de finns. köper hellre från en mindre leverantör och ofta utomlands, än att stödja skitkedjor.

• Gilla
cope
  • Laddar…
Förtydligande. Diskutera inte politik i denna tråd. Diskutera inte moderering i denna tråd.

Angående moderering så är ni välkomna att skicka PM till mig eller Marlen.

//mod

• Gilla
siggebo
  • Laddar…
Behövde en batteridriven vinkelslip snabbt för att ta bort låset på moppen som jag tappat nyckeln till. Sökte och det skulle finns 3 modeller i butik i Sthlm city. Den billigaste som jag skitat in mig på fanns i lager. Väl i butiken visade de sig att det var fel på lagersaldot . Ingen av det övriga två gick heller att köpa med allt som behövdes. Typ vi har slipen men laddaren är restnoterad.

Det är en tråkig utveckling men om CO tjänar mer pengar på ljusslingor och tavelramar är det väl inte någon större idé att bråka...

D Daos69 skrev:
som vadå t ex? allt går alltid att hitta, speciellt om du är benägen att betala för det. har själv fått leta ibland för specifika grejer, men de finns. köper hellre från en mindre leverantör och ofta utomlands, än att stödja skitkedjor.
Nå..... ett bra exempel är en fungerande cykelpump för vanliga cykelventiler. Jag har letat efter en sådan i flera år i Finland och också vid några tillfällen i Sverige...... men inte....:mad:
Sambon har en gammal cykelpump som hennes pappa kom över begagnad på 70-talet och den försöker jag desperat reparera och hålla vid liv.
Alla nya cykelpumpar är av billigaste billiga plast som spricker direkt när man försöker pumpa i temperaturer under +5 grader. Vet inte hur många jag förbrukade innan jag fick leidon av skräpet.

Ett annat exempel. Då jag skulle ha nya framdäck till paketcykeln så frågade jag på alla cykelaffärer i trakten. Ingenting. Fick besked om att dimensionen 24x2 tum inte tillverkas längre. Hittade till slut efter långt sökande på nätet en finländsk näthandel som hade rätt dimension. Däcken var svindyra. Då de kom kändes gummit märkligt plastartat och det stod "Made in China". Däcken höll ett knappt år och så smulades materialet sönder totalt. När jag klagade fick jag svaret att så länge skall cykeldäck hålla nu för tiden. Jag letade vidare och letade och letade..... alla sade antingen att den dimensionen bara finns att få från den tillverkaren jag redan hade provat på eller att de inte alls tillverkas längre. Tills jag var i ett annat ärende till Hudiksvall och gick in till PerCykel. De beställde däck i rätt dimension åt mig från tillverkaren Nokian i Finland och däcken kom på några dagar så jag hann hämta ut dem innan jag for hem igen. Jag surrade fast dem utanpå resväskan och släpade med dem hela vägen hem på tåg och buss och båt.

Ett tredje exempel är innerslangar till skogskärran. Fast det löste sig faktiskt efter långvarigt sökande. Däck Fant i Smedsby utanför Vasa kunde skaffa fram en bättre kvalitet som inte måste bytas var tredje månad. Man tröttnar ju ganska snabbt på att kränga stora tunga däck av och på då slangarna skall bytas var tredje månad och alla säljer samma fabrikat som alla håller lika dåligt.

Ett fjärde exempel är hovtänger. Jag hade turen att efter långt sökande komma över några gamla hovtänger som härstammar från svenska armeens utskottslger. Annars hade jag blivit tvungen att smida egna för det finns banne mig ingenting att köpa som fungerar.

Ett femte exempel är en spade. Letar sedan två år efter en spade av fungewrande kvalitet. Hittade i höstas en snöskyffel efter ett och ett halvt års sökande.

• Gilla
Kneppe och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
H heimlaga skrev:
Nå..... ett bra exempel är en fungerande cykelpump för vanliga cykelventiler. Jag har letat efter en sådan i flera år i Finland och också vid några tillfällen i Sverige...... men inte....:mad:
Sambon har en gammal cykelpump som hennes pappa kom över begagnad på 70-talet och den försöker jag desperat reparera och hålla vid liv.
Alla nya cykelpumpar är av billigaste billiga plast som spricker direkt när man försöker pumpa i temperaturer under +5 grader. Vet inte hur många jag förbrukade innan jag fick leidon av skräpet.

Ett annat exempel. Då jag skulle ha nya framdäck till paketcykeln så frågade jag på alla cykelaffärer i trakten. Ingenting. Fick besked om att dimensionen 24x2 tum inte tillverkas längre. Hittade till slut efter långt sökande på nätet en finländsk näthandel som hade rätt dimension. Däcken var svindyra. Då de kom kändes gummit märkligt plastartat och det stod "Made in China". Däcken höll ett knappt år och så smulades materialet sönder totalt. När jag klagade fick jag svaret att så länge skall cykeldäck hålla nu för tiden. Jag letade vidare och letade och letade..... alla sade antingen att den dimensionen bara finns att få från den tillverkaren jag redan hade provat på eller att de inte alls tillverkas längre. Tills jag var i ett annat ärende till Hudiksvall och gick in till PerCykel. De beställde däck i rätt dimension åt mig från tillverkaren Nokian i Finland och däcken kom på några dagar så jag hann hämta ut dem innan jag for hem igen. Jag surrade fast dem utanpå resväskan och släpade med dem hela vägen hem på tåg och buss och båt.

Ett tredje exempel är innerslangar till skogskärran. Fast det löste sig faktiskt efter långvarigt sökande. Däck Fant i Smedsby utanför Vasa kunde skaffa fram en bättre kvalitet som inte måste bytas var tredje månad. Man tröttnar ju ganska snabbt på att kränga stora tunga däck av och på då slangarna skall bytas var tredje månad och alla säljer samma fabrikat som alla håller lika dåligt.

Ett fjärde exempel är hovtänger. Jag hade turen att efter långt sökande komma över några gamla hovtänger som härstammar från svenska armeens utskottslger. Annars hade jag blivit tvungen att smida egna för det finns banne mig ingenting att köpa som fungerar.

Ett femte exempel är en spade. Letar sedan två år efter en spade av fungewrande kvalitet. Hittade i höstas en snöskyffel efter ett och ett halvt års sökande.
Vad sägs om https://www.tradera.com/item/344400/399093674/nos-kromad-cykelpump-i-metall-nytt OBS! Bara timmar kvar! New old stock. Helt ny med extra slang som tillbehör.
eller https://www.tradera.com/item/343893/400351247/mycket-fin-aldre-kromad-cykelpump

Kan inget om cykelpumpar, så jag kanske är ute och cyklar. :D

Jag köper gärna och skickar till dig om du vill. Bör inte kosta orimligt mycket för en cykelpump till Finland.

Edit: Hittade Continental 24x2, i lager, för 145kr: https://www.bikester.se/continental...-sport-24-wire-reflex-M146966.html?cgid=36947 Även här hjälper jag dig gärna om det behövs.

Annat, dyrare däck. Kan inget här heller, så du får bedöma: https://www.bikester.se/schwalbe-big-apple-tyre-s-kids-M317709.html?cgid=36947

Redigerat:
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Det är väl en klassisk pieper du letar, de har utbytbara packningar både inne och mot ventilen.
https://www.cykeltjanst.com/product/cykelpump-pieper-metall-svart
Googla 'pieper cykelpump' (eller cykelpump på finska)

Cykeldäck 24x2 är inte så svårt att hitta. Men numera är det för det mesta en massa grovmönstrade mountainbike-däck. Men såå svårt är det inte att finna något vettigt.

Men gummikvalitén kan jag hålla med om är ett problem, väldigt mycket som ska vara gummi verkar mer vara plast med erbarmlig livslängd sen. Och det är ju inte lätt att veta vad man får om man beställer eller att förpackningen inte går att öppna i butiken. Och även då är det inte så lätt, det kan kännas ganska schysst men vara skräp.

Hovtänger har jag inte koll på. Men många vanliga äldre verktyg var färdigutvecklade för 100 år sedan, de blev aldrig bättre, utan det har bara kunnat förändras till det sämre. :cry:

Men vad nu allt detta har med Clas ohlson att göra, hmmm... :thinking:

Raskus Raskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.

Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?

Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.

Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.

Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?

Håller med.
Från att ha varit mitt husorgan som liten grabb med en fantastik postorderkatalog,her det bara gått utför.
Ett riktigt skitföretag med husgeråd.
Det som är obegripligt att företaget går bra.Men det säger väl bara vilka deras kunder är

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nå..... ett bra exempel är en fungerande cykelpump för vanliga cykelventiler.
osäker om du menar presta eller schrader ventiler, men båda är ganska vanliga. en bra pump som klarar båda två är värt att ha. denna rekommenderar jag, har haft min i 10 år, utan problem:

https://www.topeak.com/global/de/products/floor-pumps/221-joeblow--sport-ii

bra hovtång finns överallt, bahco är ett helt ok märke. annars är det värt att kolla tradera eller andrahandsaffärer/loppis och leta gamla, har du tur så dyker upp gamla E A Berg. har några ex själv, allt från nytt till gammalt.

Jag har samma problem med cykelpumparna, dom bara går sönder. En vi köpte så gick sönder vd första pumpdraget. Köpte en i metall men den är inte så mycket bättre den heller. Jag tror jag kommer få tillverka en själv, tur man har svarv och fräs. Hur klarar sig folk utan.

Farfar hade många cykelpumpar från 50 och 60 talet i nötset (fähus), vet inte vart dom försvann efter han och farmor dog men dom skulle säkert fungera klanderfritt ännu idag.

Snailman
Appendix Appendix skrev:
Men det är ju rätt allmänt känt att butikssortimentet är efter området.

Jag brukar roa mig med att kolla vilka butiker som säljer bultsax endast bakom disk och vilka som har de framme i butik. Säger en del om hur området mår. På riktigt.
Du menar att personalen där cyklar till jobbet typ, och gärna vill ta cykeln hem också? ;)

Lite OT men finns det att köpa rätt sorts munstycke till schraderventiler för kompressorer? Eftersom alla pumpar vi har gått sönder är det kompressorn vi brukar köra på.

Det finns mindre och större ventiler har jag märkt. Min sambos cykel har samma sort som passar bildäck så där kan jag fylla med luft med samma luftpåfyllare som jag har till bilen. Men på barnens cyklar är det en mindre ventil så det funkar inte där. Jag har inte hittat någon adapter eller kompressorpistol som kunde funka med den mindre typen av ventiler...

På min egen cykel är det både mindre och större ventil på däcken så jag kan inte ens fylla den utan två pumpar. Kanske orsaken jag inte cyklat sen juli 2019.

DennisCA DennisCA skrev:
Lite OT men finns det att köpa rätt sorts munstycke till schraderventiler för kompressorer?
finns massor av sådana, ofta med inbyggd klocka. bara att leta.

har du både presta och schrader på cykeln rekommenderar jag en pump som klarar båda (som jag redan skrev ovn) eller byta en slang..

Har ju letat men inte hittat något. Obs jag talar inte om en handpump nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.