K
A ACE51 skrev:
Men det var inte Coop, har kollat alla kvitton i appen. Så det är Willys. Men produkten säljs ju överallt så egentligen borde det inte spela någon roll. Problemet är att Cillit Bang gör sig oanträffbara.
Varför ska du ha kontakt med Cillit Bang? Kontakta Willys som du köpt produkten av.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A ACE51 skrev:
Men produkten säljs ju överallt så egentligen borde det inte spela någon roll.
Naturligtvis spelar det en helt avgörande roll. Driver du med oss?

Du måste givetvis reklamera och rikta dina krav mot din felande avtalspart. Du kan ju inte hoppa på en helt "oskyldig" butik som inte har med detta att göra! Det vore ju direkt brottsligt!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför ska du ha kontakt med Cillit Bang? Kontakta Willys som du köpt produkten av.
I första steget. Men hittar han inget kvitto kan han vända sig direkt till tillverkaren. Utan kvitto bryr sig ingen butik.

D DanielSt81 skrev:
I första steget. Men hittar han inget kvitto kan han vända sig direkt till tillverkaren. Utan kvitto bryr sig ingen butik.
Problemet är ju att tillverkaren inte svarar.

Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis spelar det en helt avgörande roll. Driver du med oss?

Du måste givetvis reklamera och rikta dina krav mot din felande avtalspart. Du kan ju inte hoppa på en helt "oskyldig" butik som inte har med detta att göra! Det vore ju direkt brottsligt!
Jag menar förstås inte att jag skulle vända mig till vilken butik som helst. Jag vet nu efter forskning att det är Willys som jag trodde, menar bara att eftersom denna produkt sälja på enormt många butiker finns ju problemet överallt.

K
A ACE51 skrev:
Jag menar förstås inte att jag skulle vända mig till vilken butik som helst. Jag vet nu efter forskning att det är Willys som jag trodde, menar bara att eftersom denna produkt sälja på enormt många butiker finns ju problemet överallt.
Vilket problem? Att man inte följer instruktionerna och testar på en mindre yta först? Att man skrubbar istället för att bara sköljer av? Att allt glas den används på är etsat glas?

K
A ACE51 skrev:
Jag vet nu efter forskning att det är Willys som jag trodde
Så vad sa Willys när du påtalade felet och inledde reklamationen hos dom?

K kniv skrev:
Ibland förstår jag mig inte på varför trådar startas öht. TS har ett problem med att han köpt ett rengöringsmedel som framställts som idealiskt för glas. Han har använt produkten på glas och glaset har skadats. Produkten har senare försetts med en varningstext som då varnar för det sätt som TS använt produkten. Det framstår för mig som tämligen uppenbart att säljaren/tillverkaren insett att produkten har en bristfällig bruksanvisning och att produkten kan orsaka skada. Produkten som TS köpte var därmed felaktig. (KKL kap 4)

TS har drabbats av skada på grund av en felaktig produkt. Då ska TS naturligtvis söka ersättning för denna skada hos den som sålt den felaktiga produkten till honom och som TS har ett avtal med. Varför inte bara göra detta detta? (KKL kap 5 o. 6)

Nej istället ska TS ondgöra sig anonymt på ett internetforum istället för att prata med den som sålt produkten. Varför då? För mig är det bara att reklamera och invänta hur säljaren ser på saken. Innan dess förstår jag inte meningen med tråden och tycker därmed att diskussionen anonymt online kan ha vilken karaktär det vill. För rätt sak att göra från första början är att reklamera. Min gissning är att det är lättare med något anonymt online än att behöva hantera ev. konflikträdsla.
Produkten har inte försetts med varning efteråt så din slutsats stämmer inte. Andra ställen informerar, tex Apotea, men inte flaskan. Produkten har valts till bäst i test, så jag tycker det är bra att det framkommer att den kan ställa till med skada för att varna andra.

• Gilla
Marcus-k och 1 till
  • Laddar…
Den Cillit BANG-flaskan för LIMSCALE & DIRT typiskt tänk för badrum har varning för användning mot etsad/matt glas (också mot granit, koppar/mässing,zink, linoleium, textiler) på sin etikett, förvisso så liten text att man nästa behöver lupp för att läsa det - men varningen finns där och aktuella flaskan är typ 4 år gammal i mitt fall - så eventuell varning mot etsad/matt glas är inget som kommit på etiketten nyligen...

Har inte hittat någon 'expert'-variant av Cillit Bang limescale&dirt och länkarna som finns är till samma typ som jag har, och även om det är annan variant av avkalkning från Cillit bang så är jag ganska säker på att varningen finns även där om man fingranskar dess etikett, och förmodligen på de flesta andra fabrikats avkalkningsmedel också när pH i vätskan gått under en viss nivå (ovanstående Cillit Bang har pH kring 2,9 - 3,0, 12% hushållsättika ligger kring pH 2,8 - 2,9 alltså något surare än tom. Cillit bang Limescale&dirt).

Redigerat:
Så går det inte när man läser genom mitten av numera ganska långa tråden...

---

Då kan man fråga sig vad skillnaden är mellan den 'vanliga' Cillit BANG limescale&dirt där man varnar för användning mot etsad/matt glas som man köper på ICA/konsum och dess expert-form som inte har den varningen??

Försökte jaga MSDS på dessa men är svårt att hitta rätt eftersom de ordleker med produktnamnen för olika marknader, Samt att beroende på åldern av MSDS också varierar i sammansättning. Hittade heller ingen 'expert' variant av det.

Om man ser till moderna säkerhetsdatablad för Cillit Bang Limescale&dirt så består de i stort sett av 6% citronsyra tillsammans med en tensid som Benzensulfonic acid 4-C10-13-sec-alkyl.

Tidigare versioner (eller annan marknad) så används både oxalsyra och myrsyra och sulfaminsyra i blandningarna och etyloxiderade alkoholer

---

Det intressanta är om glaset är av sådan (dålig?) kvalitet att det faktiskt påverkas av 60 gram Citronsyra utblandat per liter vatten (6% blandning) och en sur-arbetande tensid som emulgator och vätmedel - då det är ungefär det vi pratar om med användande med Cillit Bang limescale&dirt och i stort sett alla andra typer av limescale-remover av andra fabrikat också då citronsyra numera är huvuddelen i dessa blandningar.

även en blandning med 12% hushållsättika med en surt arbetande tensid iblandad så är pH nivån nere på samma nivå som Cillitbang-produkter och om den mattade glaset blir påverkad även av det, så går glaset inte i princip att att rengöra från kalk i dusch och badrumsmiljö utan skador och glaset är fel produkt för den tänkta användningen.

Redigerat:
X xxargs skrev:
Den Cillit BANG-flaskan för LIMSCALE & DIRT typiskt tänk för badrum har varning för användning mot etsad/matt glas (också mot granit, koppar/mässing,zink, linoleium, textiler) på sin etikett, förvisso så liten text att man nästa behöver lupp för att läsa det - men varningen finns där och aktuella flaskan är typ 4 år gammal i mitt fall - så eventuell varning mot etsad/matt glas är inget som kommit på etiketten nyligen...

Har inte hittat någon 'expert'-variant av Cillit Bang limescale&dirt och länkarna som finns är till samma typ som jag har, och även om det är annan variant av avkalkning från Cillit bang så är jag ganska säker på att varningen finns även där om man fingranskar dess etikett, och förmodligen på de flesta andra fabrikats avkalkningsmedel också när pH i vätskan gått under en viss nivå (ovanstående Cillit Bang har pH kring 2,9 - 3,0, 12% hushållsättika ligger kring pH 2,8 - 2,9 alltså något surare än tom. Cillit bang Limescale&dirt).
Det är inte sant, det står inte på min flaska och inte heller på de flaskor som finns på Willys idag. Vi har läst varenda ord med förstoringsglas, på alla sidor. Det står att man inte ska använda det på metall, natursten, textilier och linoleum. Kan etsa metall står det. Inget annat. Jag har lagt in bild på flaskan i tråden så jag förstår inte varför du insisterar på att det står. Det är lögn. Om du har en flaska där det står är jag tacksam om du tar en bild för då är det ju bevis på att vissa flaskor är felmärkta.

K kniv skrev:
Vilket problem? Att man inte följer instruktionerna och testar på en mindre yta först? Att man skrubbar istället för att bara sköljer av? Att allt glas den används på är etsat glas?
En mindre yta blir ju direkt förstörd, så vad hjälper det? Jag har inte skrubbat. Jag sköljde av länge men det var redan stora blaffor i regnbågsfärg. När det inte hjälpte försökte jag torka men det hjälpte inte.
Många svar i den här tråden verkar bara gå ut på att inte vilja förstå att det inte står på flaskan.

• Gilla
Marcus-k
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kan inte tycka det är fel att försöka reda ut vad som hänt innan man ger råd. När det framkommer att en svamp använts så påverkar det såklart ytan och om man råkar ta fel sort så kan det vara hela orsaken till märkena.
Märkena, stora blaffor gick inte bort genom att skölja. De har inte förändrats alls. Svampen använde jag flera dagar efteråt och det var en mjuk badsvamp så det har inte gjort varken till eller ifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.