5 215 läst ·
91 svar
5k läst
91 svar
Cillit Bang- katastrof
Exakt, dom presterar exakt som utlovat.C cpalm skrev:
Jag har 55 års statistik i kroppen och vet med bestämdhet att varorna uppfyller kraven.
Dom är heller inte farliga för alla, min genetik verkar innehålla ett bra skydd mot skador.
Ok. Jag behöver inte läsa konsumenttjänstlagen. Du påstår att jag har fel så du får komma med exakt källa. Och inte hänvisa till att läsa igenom 54 paragrafer.Alfredo skrev:
Jag föreslår att du läser konsumentköplagen. Du kan säkert lära dig något från denna utmärkta skrift.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför vi ska fundera kring vad Willys eventuellt gör i ett regresshänseende.
Naturligtvis gör de det. Det är en risk man tar som butik. Speciellt när man säljer till konsument.
Jag vet inte vad du pratar om för försäkring eller varför Willys eventuella försäkringar är relevanta.
Ja det är det jag har sagt hela tiden.
Återigen, vad Willys eventuellt gör därefter mot exempelvis en tillverkare är totalt ointressant för TS. Det är helt och hållet Willys ensak och inget vi behöver fundera det minsta kring.
Att en säljare försöker skylla på sin leverantör är absolut inget ovanligt försök, men ett försök som naturligtvis ska avvisas omgående. Var Willys handlat de prylar de säljer är helt ointressant för Willys kunder och det angår egentligen inte ens dem.
Men jag inser att jag kanske skrev för utförligt. Så jag försöker lite kortare och enklare.
Vid en reklamation om felaktig produkt är det enbart tillverkaren av produkten som utreder om produkten är felaktig. (För Willys gäller det bara för produkter av eget varumärke). Kommer tillverkaren fram till att produkten inte är felaktig så ansvarar konsumenten för felet. Resultat ingen ersättning. Du får gärna tro något annat men det blir inte mer rätt för det.
Ett tillägg om försäkring eftersom du inte verkar veta något kring det. Alla företag har en ansvarsförsäkring. Den betalar skadestånd för företaget om man har orsakat en skada. Trodde du att företag betalar skador ur egen ficka?
Jaha, nu börjar jag förstår lite av problemet. Du menar alltså Willys marknadsför produkten som ”idealisk för glas”. Nej, det gör tillverkaren genom förpackningen. Menar du också att Willys gör Coca Colas, Red Bulls och Arlas marknadsföring? Willys förmedlar tillverkarens marknadsföring/budskap genom att ha produkten med det som står på produkterna i deras hyllor.Alfredo skrev:
Felaktig eller bristfällig bruksanvisning (Instruktionsfel)D DanielSt81 skrev:Jaha, nu börjar jag förstår lite av problemet. Du menar alltså Willys marknadsför produkten som ”idealisk för glas”. Nej, det gör tillverkaren genom förpackningen. Menar du också att Willys gör Coca Colas, Red Bulls och Arlas marknadsföring? Willys förmedlar tillverkarens marknadsföring/budskap genom att ha produkten med det som står på produkterna i deras hyllor.
Om rengöringsprodukten är så stark att den skadar vanliga ytor, måste detta framgå extremt tydligt på förpackningen (t.ex. "Får ej användas på marmor" eller "Ska spädas med vatten").
Om varningstext saknas, eller om instruktionerna är felaktiga eller vilseledande, anses produkten vara felaktig enligt konsumentköplagen.
Vem ansvarar?
Här kan du vända dig direkt till dagligvaruhandeln (butiken) där du köpte produkten.
Eftersom de har sålt en felaktig vara är de skyldiga att ersätta dig för de följdskador som produkten har orsakat.
Användarfel
(Om du har använt produkten fel)
Om det står tydligt på flaskan hur produkten ska användas och vilka material den inte passar för, men du ändå använder den på fel sätt (t.ex. låter ett starkt avkalkningsmedel sitta kvar för länge så att en blandare missfärgas), ligger ansvaret hos dig som konsument. Varken butiken eller tillverkaren är då ersättningsskyldiga.
Och vem menar du då avgör om det är fel på produkten? Konsumenten? Då skulle vi ha miljontals skadeståndskrav varje år som utbetalas.Alfredo skrev:
Tillverkaren avgör om det är produktfel. Är man inte överens kan man klaga och så kommer kanske en tredje part som gör ett utlåtande. Vanligtvis en sakkunnig.
Ja, om det blir en tvist där man inte är överens blir det precis så.Alfredo skrev:
Det jag hela tiden syftade på är att Willys inte kan avgöra om det är fel på produkten. Krav från deras ansvarsförsäkring är att tillverkaren måste utreda om det är produktfel eftersom det i så fall är tillverkaren som måste betala Willys som sen betalar till konsument.
En domstol kan besluta att extern expertis måste tas in för att kunna avgöra ansvar.
Och det jag hela tiden försöker få dig att förstå är att det inte är intressant vad Willys gör för att de ska kunna fatta ett beslut. Det är deras problem. Anser Willys att TS skadeståndskrav är ogrundade kan de naturligtvis göra så. Då är det upp till TS om han vill gå vidare med att driva in sin fordran. Ingen skillnad här gentemot vilken tvistig fordran som helst.D DanielSt81 skrev:
Jag har inte klagat där än, men har tagit reda på vem som är föreståndare, har ju inte kvittot kvar. Blev lite tveksam om jag kan ha köpt den på Coop i stället. Håller på att leta efter kvitton på nätet. Har också mailat Cillit Bang igen idag.Alfredo skrev:
Det är ju tillverkaren som har informationen på flaskan, inte affären.Alfredo skrev:
Ja sånt är hopplöst att hålla rätt på. Vi handlar den typen av prylar där det råkar vara billigt och då kanske tio åt gången. Sen kan de stå "i lager" lång tid. Den flaska som just nu står halvfull i badrummet är sannolikt köpt någon gång de senaste fem åren på någon av kanske tio olika tänkbara affärer. Även om jag skulle leta rätt på kvitton med passande inköp har jag ingen susning om vilket kvitto som hör till en viss flaska.A ACE51 skrev: