59 240 läst ·
1 138 svar
59k läst
1,1k svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Nu blir jag osäker på om det är timmätning eller timdebitering som @Mellanbarn tycker är ett problem.pacman42 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Oj, då blir det höst rejält tidigt i år, eller har det blivit uppskjutet? Nordpools prissida säger start 15 juni, och jag har även fått brev från min elleverantör att timprisavtalet automatiskt kommer övergå i kvartsprisavtal.pacman42 skrev:
2024 Betalade jag 8272 kr med timpris.
Hade jag haft månadspris hade kostnaden blivit 8341 kr.
Vinsten på 69 kr under 2024 fick jag genom att elda med ved, tvätta, sänka värmen m.m. när elen var dyr. Jag kontrollerade elpriset tusentals gånger under 2024.
Nu har jag månadspris men jag kollar fortfarande elpriset innan jag sätter på ugnen av gammal vana.
Hade jag haft månadspris hade kostnaden blivit 8341 kr.
Vinsten på 69 kr under 2024 fick jag genom att elda med ved, tvätta, sänka värmen m.m. när elen var dyr. Jag kontrollerade elpriset tusentals gånger under 2024.
Nu har jag månadspris men jag kollar fortfarande elpriset innan jag sätter på ugnen av gammal vana.
Jag skulle säga i de flesta situationer, i beslutsunderlag för det mesta så tar man med en framtidsprognos, olika lång beroende på vilket beslut. Jag säger inte att man inte ska göra det men man måste ha med i beräkningen att de sannolikt inte kommer stämma. I detta ämnet har det ju tex i decennier prognosticerats enorma ökningar av elkonsumtionen, nu görs det för övrigt igen (tills sist kanske man får rätt) men i verkligheten så sjunker den.P pmd skrev:
Vilket är samma sak som att de sannolikt kommer att stämma. Det intressanta är hur stor sannolikheten är.D djac skrev:
Ju fler osäkra variabler man har desto sämre blir prognosen, förstås.D djac skrev:
Prognoser för just samhällsutveckling är mycket svåra att göra eftersom det finns massor av osäkra variabler.
The expression "take to the bank" means something is reliable, certain, and can be completely trusted. It implies that the statement or promise being made is so trustworthy that it's as good as a deposit in a secure bank.P pmd skrev:
Aha. OK, prognoser är alltid sannolikhetskalkyler. Än så länge åtminstone, innan vi kan mäta hela universum.D djac skrev:
Det innebär förstås inte att prognoser är värdelösa.
Vad skriver du det för???P pmd skrev:
Vad har det för koppling till det du citerade?.
Vill du säga att det var mer mismatch mellan kärnkraft och förbrukning förr?
Eller att det var mindre?
Framgår inte på något sätt.
Jag har fråga här i forumet hur "planerbar" kommer till uttryck när det gäller elproduktion.P pmd skrev:
Det slutade med att:
planerbar = man kan bygga en produktionsenhet till.
Men det gäller inte bara kärnkraftverk, utan all elproduktion. Med vissa restriktioner för vattenkraft.
Så hur är pnanerbareheten bättre för kärnkraft då?
Planerbar är ett ord som tagits som gisslan av politiker och laddats med nya betydelser, planerbar är allt som sittande regering gillar och icke planerbar allt de hatar.D daVinci skrev:Jag har fråga här i forumet hur "planerbar" kommer till uttryck när det gäller elproduktion.
Det slutade med att:
planerbar = man kan bygga en produktionsenhet till.
Men det gäller inte bara kärnkraftverk, utan all elproduktion. Med vissa restriktioner för vattenkraft.
Så hur är pnanerbareheten bättre för kärnkraft då?
Deras motto är "trygghet" och planerbar lockar de som tror sig behöva mer trygghet.