P
pacman42 pacman42 skrev:
Timmätning - ja. Timpriser - nej.
Nu blir jag osäker på om det är timmätning eller timdebitering som @Mellanbarn tycker är ett problem.

Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
Timmätning - ja. Timpriser - nej.

Snart krav på kvartsmätning också (i praktiken finns det redan) och i höst kommer kvartspriserna också.
Oj, då blir det höst rejält tidigt i år, eller har det blivit uppskjutet? Nordpools prissida säger start 15 juni, och jag har även fått brev från min elleverantör att timprisavtalet automatiskt kommer övergå i kvartsprisavtal.

2024 Betalade jag 8272 kr med timpris.
Hade jag haft månadspris hade kostnaden blivit 8341 kr.
Vinsten på 69 kr under 2024 fick jag genom att elda med ved, tvätta, sänka värmen m.m. när elen var dyr. Jag kontrollerade elpriset tusentals gånger under 2024.
Nu har jag månadspris men jag kollar fortfarande elpriset innan jag sätter på ugnen av gammal vana.

• Haha
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Oj, då blir det höst rejält tidigt i år, eller har det blivit uppskjutet? Nordpools prissida säger start 15 juni, och jag har även fått brev från min elleverantör att timprisavtalet automatiskt kommer övergå i kvartsprisavtal.
Ja, det är flyttat till 1oktober.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Vilken bank syftar du på?
Det är ett uttryck, som jag förtydligade.

D
P pmd skrev:
Vilka dårar försökte sig på att göra detaljerade prognoser om framtiden generellt? För vilka tidsspann?

Prognoser för framtiden kan man göra för begränsade företeelser, för begränsade tidsperioder, baserad på statistik.
Jag skulle säga i de flesta situationer, i beslutsunderlag för det mesta så tar man med en framtidsprognos, olika lång beroende på vilket beslut. Jag säger inte att man inte ska göra det men man måste ha med i beräkningen att de sannolikt inte kommer stämma. I detta ämnet har det ju tex i decennier prognosticerats enorma ökningar av elkonsumtionen, nu görs det för övrigt igen (tills sist kanske man får rätt) men i verkligheten så sjunker den.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är ett uttryck, som jag förtydligade.
Nej, i #1 105 gav du några exempel på vilka slags processer det går att göra ganska bra bra prognoser för utgående från statistik.
Vad du syftar på med "kan gå till banken med" är fortfarande oklart.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag skulle säga i de flesta situationer, i beslutsunderlag för det mesta så tar man med en framtidsprognos, olika lång beroende på vilket beslut. Jag säger inte att man inte ska göra det men man måste ha med i beräkningen att de sannolikt inte kommer stämma.
Vilket är samma sak som att de sannolikt kommer att stämma. Det intressanta är hur stor sannolikheten är.
D djac skrev:
I detta ämnet har det ju tex i decennier prognosticerats enorma ökningar av elkonsumtionen, nu görs det för övrigt igen (tills sist kanske man får rätt) men i verkligheten så sjunker den.
Ju fler osäkra variabler man har desto sämre blir prognosen, förstås.
Prognoser för just samhällsutveckling är mycket svåra att göra eftersom det finns massor av osäkra variabler.

D
P pmd skrev:
Nej, i #1 105 gav du några exempel på vilka slags processer det går att göra ganska bra bra prognoser för utgående från statistik.
Vad du syftar på med "kan gå till banken med" är fortfarande oklart.
The expression "take to the bank" means something is reliable, certain, and can be completely trusted. It implies that the statement or promise being made is so trustworthy that it's as good as a deposit in a secure bank.

P
D djac skrev:
The expression "take to the bank" means something is reliable, certain, and can be completely trusted. It implies that the statement or promise being made is so trustworthy that it's as good as a deposit in a secure bank.
Aha. OK, prognoser är alltid sannolikhetskalkyler. Än så länge åtminstone, innan vi kan mäta hela universum.

Det innebär förstås inte att prognoser är värdelösa.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hade vi svåra problem med elförsörjning och fluktuerande elpriser på den tiden då det i Sverige fanns 12 kärnkraftverk samt försumbart med vindkraftverk och solkraft?
Vad skriver du det för???
Vad har det för koppling till det du citerade?.

Vill du säga att det var mer mismatch mellan kärnkraft och förbrukning förr?
Eller att det var mindre?

Framgår inte på något sätt.

P pmd skrev:
alla vet att kärnkraft är mer förutsägbar ("planerbar")
Jag har fråga här i forumet hur "planerbar" kommer till uttryck när det gäller elproduktion.

Det slutade med att:

planerbar = man kan bygga en produktionsenhet till.

Men det gäller inte bara kärnkraftverk, utan all elproduktion. Med vissa restriktioner för vattenkraft.
Så hur är pnanerbareheten bättre för kärnkraft då?

D
D daVinci skrev:
Jag har fråga här i forumet hur "planerbar" kommer till uttryck när det gäller elproduktion.

Det slutade med att:

planerbar = man kan bygga en produktionsenhet till.

Men det gäller inte bara kärnkraftverk, utan all elproduktion. Med vissa restriktioner för vattenkraft.
Så hur är pnanerbareheten bättre för kärnkraft då?
Planerbar är ett ord som tagits som gisslan av politiker och laddats med nya betydelser, planerbar är allt som sittande regering gillar och icke planerbar allt de hatar.

Deras motto är "trygghet" och planerbar lockar de som tror sig behöva mer trygghet.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Vill du säga att det var mer mismatch mellan kärnkraft och förbrukning förr?
Eller att det var mindre?
En ledtråd kan vara <

P
D daVinci skrev:
Vad skriver du det för???
För att jag är nyfiken. Frågan kanske borde ha formulerats så här istället:
Fanns det en mismatch mellan produktion och förbrukning på den tiden då det i Sverige fanns 12 kärnkraftverk samt försumbart med vindkraftverk och solkraft?
I så fall hur stor?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.