pacman42 pacman42 skrev:
Att elpriserna blir högre när det inte blåser beror på flera saker:
Alla förstår att, allt annat lika, blir priserna högre med mindre vind.

Nu var det ”skyhöga” priser varje gång det inte blåser som ifrågasattes.

Men av all tid vindkraft levererar skulle jag nog ändå säga att det är en försvinnande liten del av denna tid som ger negativa elpriser.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Alla förstår att, allt annat lika, blir priserna högre med mindre vind.

Nu var det ”skyhöga” priser varje gång det inte blåser som ifrågasattes.

Men av all tid vindkraft levererar skulle jag nog ändå säga att det är en försvinnande liten del av denna tid som ger negativa elpriser.
Jag skulle inte skylla negativa elpriser på vindkraft i någon större utsträckning. Bidragsdrivna solpaneler däremot...

O [old rusty] skrev:
Det känns rätt uppenbart att du inte är intresserad av att förstå.
Jaha man undrar stilla hur tankarna gick där för dig.

"öö daVinci frågar om och om igen efter en förklaring, och ignorerar annat prat, öö .... alltså måste han vara ointresserad av en förklaring".

Var det så du tänkte? Men hur ser logiken ut där? Den som kommer före "alltså".

O [old rusty] skrev:
Man bygger fler kärnkraftverk än man behöver. Klart.
Så "planerbarhet" = bygga fler produktionsenheter.

Men är inte då vindkraft också planerbar. Där kan man också bygga fler produktionsenheter.

Hur gick tankarna här för dig?

Håller ni andra i tråden med [old rusty] om att t ex är planerbar för att man kan bygga fler vindkraftverk.
(Jag ser att det är flera som håller med. Leif i skåne, jawen och 2 till iaf)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle inte skylla negativa elpriser på vindkraft i någon större utsträckning. Bidragsdrivna solpaneler däremot...
Får de stora solpanels parkerna bidrag?
Ty jag är ytterst tveksam till att villa solceller bidrar i den omfattningen att det påverkar priset i större utsträckning...

kollade just på Engergimyndigheten
totalt 4000 MW varav 60% är under 20kW (vi skippar alla privatpersoner med mer än 20kW då nästa del är 20-1000kW! )
så totalt 2400MW av elen är från solpaneler vid mitt på sommaren och solen skiner.
Totalt antal MW är 41200 i Sverige
Dvs ca 6% står hushållens bidras solpaneler för.

Så nja det är nog inte bidragsdrivna solpanler i Sverige som ger negativa elpriser

M MrDizzy skrev:
Får de stora solpanels parkerna bidrag?
Ty jag är ytterst tveksam till att villa solceller bidrar i den omfattningen att det påverkar priset i större utsträckning...

kollade just på Engergimyndigheten
totalt 4000 MW varav 60% är under 20kW (vi skippar alla privatpersoner med mer än 20kW då nästa del är 20-1000kW! )
så totalt 2400MW av elen är från solpaneler vid mitt på sommaren och solen skiner.
Totalt antal MW är 41200 i Sverige
Dvs ca 6% står hushållens bidras solpaneler för.

Så nja det är nog inte bidragsdrivna solpanler i Sverige som ger negativa elpriser
Nej, det är bidragsdrivna paneler i Nederländerna och Tyskland som är problemet. Vi importerar problemet via kablarna från kontineneten.

D daVinci skrev:
Så "planerbarhet" = bygga fler produktionsenheter.

Men är inte då vindkraft också planerbar. Där kan man också bygga fler produktionsenheter.
Nu gör du dig lite löjlig.

Du tänker att om det är vindstilla i norra Europa och levererad effekt från ett vindkraftverk är noll.
Hur mycket blir det om du bygger ett till?

Vänta nu. Var det dig denna handlade om?

Två personer står vid ett vindkraftverk; en man säger ingen el idag, en kvinna säger fler behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Zevv
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Sambandet saknas, du får kika på verklig data och återkomma, det finns soliga dagar med både höga och låga priser.

D
O [old rusty] skrev:
Jag har svårt att förstå hur något som ger negativa elpriser kan vara positivt för någon alls i längden.
Samtidigt som det ger skyhöga elpriser när det, som vi alla vet händer ibland, inte blåser.

Det går också ta indikatorn att komuner äntligen börjat få lite hår på bröstet och med komuninvånarnas intresse för ögonen säger nej till fler vindkraftverk.
Något som givetvis ska kunna köras över uppeifrån, kommer bli poppis.

Jag skulle säga att vi är väl förbi "för stor andel".
Både på vad det gör med elsystemet och hur mycket areal som är förstörd.
Om man ska utgå ifrån att tillgång och efterfrågan påverkar priserna så spelar vår förbrukning en stor roll, vi har idag för stor elproduktion i Sverige, speciellt med tanke på att vi är del av ett större elsystem och i detta finns ännu mer produktion. För att elförbrukningen ska öka krävs nya applikationer och de kommer bara om alternativen är dyrare, så det som behövs för att öka konsumtionen är att elen fortsätter vara billig och att kostnaden för nuvarande lösning går upp.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det är bidragsdrivna paneler i Nederländerna och Tyskland som är problemet. Vi importerar problemet via kablarna från kontineneten.
ah! Det hade jag totalt missat!

Lite OT här kanske iofs, men man läser rätt ofta om folk som uttrycker att ett varierande elpris är ett problem. Men är det verkligen ett problem att priset varierar - såvida (det volymvägda) medelpriset är lågt?
I min mening känns det snarare sämre med ett helt konstant elpris än ett varierande med samma (volymvägda) medelvärde - för i det senare fallet kan man tjäna pengar om man är flexibel i sin förbrukning. Den möjligheten finns ju inte om priset är konstant. Och om det dessutom är konstant och högt, ja då är ju plötsligt situationen riktigt dålig...
(och självklart, om priset varierar på ett sätt så att volymvägt medelpris över t.ex. ett år blir högt, så är det ju också en dålig situation)

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
B bollen skrev:
Lite OT här kanske iofs, men man läser rätt ofta om folk som uttrycker att ett varierande elpris är ett problem. Men är det verkligen ett problem att priset varierar - såvida (det volymvägda) medelpriset är lågt?
I min mening känns det snarare sämre med ett helt konstant elpris än ett varierande med samma (volymvägda) medelvärde - för i det senare fallet kan man tjäna pengar om man är flexibel i sin förbrukning. Den möjligheten finns ju inte om priset är konstant. Och om det dessutom är konstant och högt, ja då är ju plötsligt situationen riktigt dålig...
(och självklart, om priset varierar på ett sätt så att volymvägt medelpris över t.ex. ett år blir högt, så är det ju också en dålig situation)
Ja, det är märkligt, men det är till och med någon som skrivit att ettt högre, men jämnare pris är att föredra. Jag föreslog att han skulle teckna fastpris, men det var tydligen också fel.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Vindkraft kommer självklart aldrig bli mer än komplement, där man kan spara, som i Sveriges fall, vattenkraft
Det vore så väldigt mycket bättre om Sverige satsade mer på vattenkraft istället för vindkraft.

P
D daVinci skrev:
Skulle du bara kunna konkretisera hur den där planerbarheten kommer till uttryck i verkligheten för kärnkraften.

Planerar man produktionen så den machar förbrukningen då. En dag i förväg, eller en vecka i förväg? Eller hur går det här planerandet till?
Det är nog snarare förutsägbarheten som är det intressanta.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Det gör jag inte, jag bara betonar att med dagens villkor så är inte solenergi och vindenergi någon särskilt bra idé. Samtidigt tigger både sol- och vindbranschen efter nya bidrag...
Tigger gör jag väl inte direkt, men jag tycker förstås att det är tråkigt att staten kom till sans och avvecklar subventioner till solkraft. Det gör att mitt lilla solkraftverk inte lönar sig lika mycket.

P
D daVinci skrev:
Men i verkligheten är förbrukningen allt annat än konstant. Utan kkv uppvisar en mismatch mellan produktion och förbrukning.
Hade vi svåra problem med elförsörjning och fluktuerande elpriser på den tiden då det i Sverige fanns 12 kärnkraftverk samt försumbart med vindkraftverk och solkraft?

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.