JohT JohT skrev:
Det är ju just villkoren för bidrag som inte är uppfyllda, om man alls använder batteriet för till exempel Checkwatt.

Det länkas tidigt i tråden, det här är den exakta formuleringen från SKV:

"Om batteriet helt eller delvis används för andra ändamål än att lagra den egenproducerade elen, är kraven för rätt till skattereduktion inte uppfyllda."
Lagen gäller före Skv's tolkning. Nyckelorden i lagen är "bidrar till" i paragraf 2, punkt 2.
Även om jag använder CheckWatt så kommer en del av överskottet från solcellerna (inträffar bara på på ljusa delen av året) att lagras i batteriet för senare användning. Om den energimängden anses för liten så kan CheckWatt enkelt ändra styrningen så att en större andel av solcellernas produktion lagras.
De kan t.ex öka SOC (som nu ligger runt 60%) när elpriset är negativt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Det är väl bättre att försöka tolka lagen:
[länk]

Det finns inget förbud mot andra användningsområden, om villkoren för bidrag är uppfyllda.
Förodningen heter:

"Förordning (2016:899) om bidrag till lagring av egenproducerad elenergi"​

Kan inte se någon stans att det står något annat än att det som nu är förtydligat.

Svensk författningstext om bidrag för lagring av egenproducerad förnybar energi, daterad 2016, ändrad 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Lagen gäller före Skv's tolkning. Nyckelorden i lagen är "bidrar till" i paragraf 2, punkt 2.
Även om jag använder CheckWatt så kommer en del av överskottet från solcellerna (inträffar bara på på ljusa delen av året) att lagras i batteriet för senare användning. Om den energimängden anses för liten så kan CheckWatt enkelt ändra styrningen så att en större andel av solcellernas produktion lagras.
De kan t.ex öka SOC (som nu ligger runt 60%) när elpriset är negativt.
CheckWatt lagrar inget för att du skall kunna använda den. Det lagras för att ChecWatt skall kunna använda den och skicka ut den på nätet, när i praktiken andra behöver det.

Du har ingen kontroll alls över batteriet, den har CheckWatts CM10.

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Sen är det alltid viktigt att bära med sig att det är upp till domstol att avgöra, innan prejudikat finns är det inte bekräftat, även om det med stor sannolikhet inte är tillåtet att få bidrag om man har Checkwatt.

Skatteverket kan med stor sannolikhet gå ut en lista med kunder hos Checkwatt, då är det många kronor som går tillbaka till statskassan.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
CheckWatt lagrar inget för att du skall kunna använda den. Det lagras för att ChecWatt skall kunna använda den och skicka ut den på nätet, när i praktiken andra behöver det.

Du har ingen kontroll alls över batteriet, den har CheckWatts CM10.
Det stämmer att CheckWatt styr över batteriet, men de kan mycket enkelt styra så att batteriet utan tvekan uppfyller lagens krav. Det enklaste jag kan komma på är att de justerar SOC utifrån solcellsproduktionen.

Ska man vara riktigt petig så anser jag att redan dagens styrning uppfyller lagens krav. CheckWatt begär inte att man ska skicka ut energi på nätet. De begär en förändring vid anslutningspunkten till elnätet.
Om mitt hus drar t.ex 3 kW och CheckWatt aktiverar "FCR-D upp" med 1 kW, så kommer min förbrukning minska till 2 kW, dvs jag använder själv energi som lagrats i batteriet. Eftersom det alltid finns en "bakgrundsförbrukning" så kommer man själv använda lagrad energi varje gång CheckWatt aktiverar "FCR-D upp".

Om Skatteverket begär att CheckWatt ändrar sin styrning för att godkänna "grön teknik"-avdragen så blir jag förvånad om de inte gör sådana ändringar, men enligt en väldigt strikt tolkning av lagen så anser jag att det inte behövs.

• Gilla
cullberg och 3 till
  • Laddar…
K Klerebere skrev:
Var hittar man detta förtydligande på skatteverkets hemsida?
Det har varit tydligt hela tiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om Checkwatt använder 80% av batteriet så finns det 20% av batteriet kvar som gör att reglerna är uppfyllda. Det skulle räcka med att man lagrar en procent av sin egen produktion för användning på natten för att reglerna skall vara uppfyllda.

Det var en kreativ tolkning. Kan jag sälja 99% av batterierna jag fått stöd för också?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Det stämmer att CheckWatt styr över batteriet, men de kan mycket enkelt styra så att batteriet utan tvekan uppfyller lagens krav. Det enklaste jag kan komma på är att de justerar SOC utifrån solcellsproduktionen.

Ska man vara riktigt petig så anser jag att redan dagens styrning uppfyller lagens krav. CheckWatt begär inte att man ska skicka ut energi på nätet. De begär en förändring vid anslutningspunkten till elnätet.
Om mitt hus drar t.ex 3 kW och CheckWatt aktiverar "FCR-D upp" med 1 kW, så kommer min förbrukning minska till 2 kW, dvs jag använder själv energi som lagrats i batteriet. Eftersom det alltid finns en "bakgrundsförbrukning" så kommer man själv använda lagrad energi varje gång CheckWatt aktiverar "FCR-D upp".

Om Skatteverket begär att CheckWatt ändrar sin styrning för att godkänna "grön teknik"-avdragen så blir jag förvånad om de inte gör sådana ändringar, men enligt en väldigt strikt tolkning av lagen så anser jag att det inte behövs.
Lycka till att förklara det för några trötta domare eller nämndemän om det skulle gå till domstol

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var en kreativ tolkning. Kan jag sälja 99% av batterierna jag fått stöd för också?
Läs inlägg #32, lagen är klantigt skriven.

pacman42 pacman42 skrev:
Läs inlägg #32, lagen är klantigt skriven.
Som allt annat när MP är inne och pillar i saker

• Gilla
Flyboy
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om Checkwatt använder 80% av batteriet så finns det 20% av batteriet kvar som gör att reglerna är uppfyllda. Det skulle räcka med att man lagrar en procent av sin egen produktion för användning på natten för att reglerna skall vara uppfyllda.
Nej, de 20% används för FCR-N, dvs om frekvensen tenderar bli för hög startar man laddning av batterierna för att "bränna av" överskottet i nätet. Du har inte heller någon möjlighet att själv bestämma att de 20% skall laddas eller urladdas. Allt det sköts av den externa EMS:en.

Man har även den bufferten för att batterierna mår inte bra av att stå länge med 100%. Samma som med elbilar.

Det står även i förtydligandet att det gäller hel eller delvis annan användning. 99% annan användning tror jag ingen tolkar som att det skulle klara den skrivningen.

• Gilla
Flyboy och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej, de 20% används för FCR-N, dvs om frekvensen tenderar bli för hög startar man laddning av batterierna för att "bränna av" överskottet i nätet. Du har inte heller någon möjlighet att själv bestämma att de 20% skall laddas eller urladdas. Allt det sköts av den externa EMS:en.

Man har även den bufferten för att batterierna mår inte bra av att stå länge med 100%. Samma som med elbilar.

Det står även i förtydligandet att det gäller hel eller delvis annan användning. 99% annan användning tror jag ingen tolkar som att det skulle klara den skrivningen.
Det är en tolkningsfråga rörande 99%, eller 90%, eller 80%. Jag tror man kommer undan oavsett. Jag tror dock att det är en dålig affär för staten att sponsra detta och jag tror att det är en dålig affär att köpa batterier nu för detta ändamål när det investeras kraftigt i liknande tjänster från många olika håll.

Staten sponsrar batterier för lagring av egenproducerad el. Ja det är idiotiskt att sponsra batterier för att flytta produktion från dagen till natten. Men det är så reglerna ser ut.
Hur kan man då tolka reglerna som att man kan använda det till något helt annat?

• Gilla
Flyboy och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Staten sponsrar batterier för lagring av egenproducerad el. Ja det är idiotiskt att sponsra batterier för att flytta produktion från dagen till natten. Men det är så reglerna ser ut.
Hur kan man då tolka reglerna som att man kan använda det till något helt annat?
Du brukar vara noga med detaljerna, så varför inte den här gången? Det står uttryckligen i lagen att det enda villkoret är att batteriet bidrar till lagring och ökad användning av egenproducerad el. Det finns ingen procentsiffra angiven, och inget förbud mot annan användning.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.