D Daniel 109 skrev:
Ja, visst har de gjort bort sig. Stödet är rent kontraproduktivt. Att sälja stödtjänster gynnar ju i alla fall nätet. Men det var inte stödets syfte.
Nä det kanske inte var det ursprunglig syftet
Men(det är lite OT) om folk hela tiden skulle följa det tilltänkta användningsområdet för en sak, pryl eller uppfinning skulle vi fortfarande springa omkring och slå hjäl varandra med träklubbor.

2016 var syftet att få folk att investera i batterianläggningar av anledning bla bla bla
Sen kommer någon på att de här batterierna kan vi använda för att stabilisera elnätet, skitbra!
Varför då bry sig om det ursprungliga syftet?

N noone70 skrev:
Men(det är lite OT) om folk hela tiden skulle följa det tilltänkta användningsområdet för en sak, pryl eller uppfinning skulle vi fortfarande springa omkring och slå hjäl varandra med träklubbor.

2016 var syftet att få folk att investera i batterianläggningar av anledning bla bla bla
Sen kommer någon på att de här batterierna kan vi använda för att stabilisera elnätet, skitbra!
Varför skall staten sponsra batterier för stabilisering av elnätet när de redan är lönsamma för detta syftet utan bidrag?

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
B
N noone70 skrev:

Vi betalar redan energiskatt, överföringsavgifter, effektavgifter etc. Jag vill inte sponsra andra Svensson att hjälpa till att stabillisera elnätet för att staten upplever sig misslyckats i sitt uppdrag. Om andra vill hjälpa till att stabilisera elnätet som goodwill är det en helt annan sak.

Staten borde satsa långsiktigt med sina innovationsstöd, bidrag, skattelättnader för att uppmana till självförsörjande system som minskar sårbarhet i krig och kriser och i ett slag minskar belastningen på elnätet.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Vi betalar redan energiskatt, överföringsavgifter, effektavgifter etc. Jag vill inte sponsra andra Svensson att hjälpa till att stabillisera elnätet för att staten upplever sig misslyckats i sitt uppdrag. Om andra vill hjälpa till att stabilisera elnätet som goodwill är det en helt annan sak.

Staten borde satsa långsiktigt med sina innovationsstöd, bidrag, skattelättnader för att uppmana till självförsörjande system som minskar sårbarhet i krig och kriser och i ett slag minskar belastningen på elnätet.
Håller med dig helt och hållet, men att klaga över att folk inte följer syftet med lagen är en helt annan grej och då får man väl ändra lagen? 🤷‍♂️

pacman42 pacman42 skrev:
Varför skall staten sponsra batterier för stabilisering av elnätet när de redan är lönsamma för detta syftet utan bidrag?
Det ska de inte

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
N noone70 skrev:
Håller med dig helt och hållet, men att klaga över att folk inte följer syftet med lagen är en helt annan grej och då får man väl ändra lagen? 🤷‍♂️
Folk dras i allmänhet dit det går att hämta pengar. Just jag i denna tråd riktar inte kritik mot gemene man som försöker tjäna pengar på detta etc. Jag har svårt att förstå varför det plötsligt är bra att förlita sig på privata aggregatorer med kina-teknik med bakdörrar för att stabilisera Sveriges elsystem.

• Gilla
Flyboy och 1 till
  • Laddar…
P
B bygges skrev:
Frågan är varför behov nu uppstår av privatpersoner som ska stabillisera nätet ca 20 år efter t.ex. barsebäck stängt ned.
Den senaste nedläggningen av kärnkraft skedde 2020. Det har byggts tämligen mycket vindkraft de senaste decennierna, som behöver frekvensstabiliseras.

Att använda små privata batterier som aggregeras är ganska billigt, men kommer knappast att räcka i längden.

• Gilla
Dragnet och 1 till
  • Laddar…
P
B b_hasse skrev:
Enligt Skatteverkets senaste "förtydligande" är batteriernas oanvändbara på vintern. Jag har fått 5 kWh från solcellerna de senaste två veckorna (kWp är 7.68 kW).
Varför är batterierna oanvändbara på vintern? Det går väl lika bra att ladda dem från elnätet som från solpaneler?

P
D Daniel 109 skrev:
Nej, det menar jag inte. Men att de inte nämner det betyder heller inte att det är tillåtet.
Svensk lagstiftning är av tradition sådan att det som inte är förbjudet är tillåtet. För att veta vad som är förbjudet måste man dock ibland i lite krångliga fall gå till förarbeten där syftet med lagen brukar förklaras. Utredningar och propositioner, mest.

Vad kan man läsa ut av förarbetena till "Förordning (2016:899) om bidrag till lagring av egenproducerad elenergi"?

• Gilla
Filbert
  • Laddar…
P
B bygges skrev:
Jag vill inte sponsra andra Svensson att hjälpa till att stabillisera elnätet för att staten upplever sig misslyckats i sitt uppdrag.
På något sätt kommer du att tvingas betala för det ändå, oavsett vilken teknik som används. (Ja ,så länge du använder elnätet).

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför är batterierna oanvändbara på vintern? Det går väl lika bra att ladda dem från elnätet som från solpaneler?
Enligt Skatteverkets senaste "tolkning" så får man endast lagra el från de egna solpanelerna, dvs inte el från nätet. Med den tolkningen är batterierna oanvändbara på vintern, för det finns inte någon el att lagra. Mina 7.68 kWp solpaneler har gett max ca 300W sedan installationen för några veckor sedan, och jag har förbrukat 2-3 kW konstant. All produktion från solcellerna har gått direkt till min egen konsumtion, dvs batteriet har inte gjort någon nytta för lagring och användning av egenproducerad energi..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vet inte om det är önsketänkande från folk. SKV i sitt förtydliga är väldig klar.

"Om batteriet helt eller delvis används för andra ändamål än att lagra den egenproducerade elen, är kraven för rätt till skattereduktion inte uppfyllda".

Om du använder ditt batteri till något annat än att lagra din egenproducerade el så får du inger grönt bidrag. Spelar ingen roll om det är 1% av batteriet som går till flextjänster eller 99%

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Isarheml Isarheml skrev:
Vet inte om det är önsketänkande från folk. SKV i sitt förtydliga är väldig klar.

"Om batteriet helt eller delvis används för andra ändamål än att lagra den egenproducerade elen, är kraven för rätt till skattereduktion inte uppfyllda".

Om du använder ditt batteri till något annat än att lagra din egenproducerade el så får du inger grönt bidrag. Spelar ingen roll om det är 1% av batteriet som går till flextjänster eller 99%
Får man bara lagra, inte använda? Vad står det om användningen?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Enligt Skatteverkets senaste "tolkning" så får man endast lagra el från de egna solpanelerna, dvs inte el från nätet. Med den tolkningen är batterierna oanvändbara på vintern, för det finns inte någon el att lagra. Mina 7.68 kWp solpaneler har gett max ca 300W sedan installationen för några veckor sedan, och jag har förbrukat 2-3 kW konstant. All produktion från solcellerna har gått direkt till min egen konsumtion, dvs batteriet har inte gjort någon nytta för lagring och användning av egenproducerad energi..
SKV har dock i denna situation mycket svårare att få tag på sånna som laddar upp batteriet när det är billigt och använda när det är dyrt under vintern. Det är oftast inte lönsamt att göra så då du förbrukar batteriets cyklar och det du får tillbaka är inte värt det

Flextjänster o andra sidan är det lätt för SKV att gör det. Be om kundlistor från exempelvis checkwatt eller kolla deklarationen.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Får man bara lagra, inte använda? Vad står det om användningen?
Att du ska spara egenproducerad el för eget behov.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.