31 080 läst ·
175 svar
31k läst
175 svar
Checkwatt och Homevolt - så funkar smart styrning av batterilager
På konsumentens sida
· 3 625 inlägg
Husägare som installerar solcellsbatterier kan idag tjäna en bra slant på att ansluta sig till marknaden för stödtjänster. Så här går du tillväga för att dra extra nytta av ett batterilager i hemmet.
Du kan läsa artikeln här: Checkwatt och Homevolt - så funkar smart styrning av batterilager
Du kan läsa artikeln här: Checkwatt och Homevolt - så funkar smart styrning av batterilager
Självbyggare
· Stockholm
· 10 277 inlägg
Hoppas ni har koll på SKV senaste förtydligande. Man får inget GT ROT på batteriet om det används till annat än lagring av egenproducerad el.Redaktionen skrev:
Ni skriver att man får 48,5% ROT på batteriet.
Om stödtjänsten bara använder batterierna några minuter då och då så kan det nog löna sig, men om de suger ur batterierna när elpriset är högt utan att betala ordentligt för sig är det mer tveksamt.Redaktionen skrev:
Över huvud taget har jag en känsla av att batterikalkyler verkar utelämna batteriets livslängd. Vill minnas att det för vanliga batterityper kan röra sig om 1200 cykler (fast det beror ju på till vilken restkapacitet man räknar). 36000kr/1200cykler/10 kWh=3 kr för att lagra och sedan ta ut en kWh (verkningsgrad oräknad), då måste elpriset vara högt när man laddar ur för att det ska löna sig, och sedan måste det hinna bli lågt innan man laddar det igen. Man behöver alltså ha batterier som klarar fler cykler.
Saken blir kanske en annan om man kan gå över till ödrift och säga upp abonnemanget för t.ex. en sommarstuga men det verkar svårt att få fram information om sådana system.
Detta är väl kruxet som jag förstått det med just batterier.F FGLIN skrev:Om stödtjänsten bara använder batterierna några minuter då och då så kan det nog löna sig, men om de suger ur batterierna när elpriset är högt utan att betala ordentligt för sig är det mer tveksamt.
Över huvud taget har jag en känsla av att batterikalkyler verkar utelämna batteriets livslängd. Vill minnas att det för vanliga batterityper kan röra sig om 1200 cykler (fast det beror ju på till vilken restkapacitet man räknar). 36000kr/1200cykler/10 kWh=3 kr för att lagra och sedan ta ut en kWh (verkningsgrad oräknad), då måste elpriset vara högt när man laddar ur för att det ska löna sig, och sedan måste det hinna bli lågt innan man laddar det igen. Man behöver alltså ha batterier som klarar fler cykler.
Saken blir kanske en annan om man kan gå över till ödrift och säga upp abonnemanget för t.ex. en sommarstuga men det verkar svårt att få fram information om sådana system.
Man behöver byta ut dom innan dom betalt sig , vilket ger en konstant minus post i kalkylen.
I ett större samhällsperspektiv måste det vara ineffektivt och dyrt att privatpersoner skall hjälpa till och stabillisera nätet och nyttja diverse bidrag och skattelättnader för detta. Var det större variationer i Hz på 70-80-90 talet utan privata aggregatorer? Varför uppstår detta behov nu?
Bättre vore väl om incitament togs fram för att göra bostäder/byggnader självförsörjande, det leder ju både till minskad samhällsmässig sårbarhet och mindre belastning av elnätet.
Bättre vore väl om incitament togs fram för att göra bostäder/byggnader självförsörjande, det leder ju både till minskad samhällsmässig sårbarhet och mindre belastning av elnätet.
Håller med, stordrift är antagligen både säkrare och mer effektiv.B bygges skrev:I ett större samhällsperspektiv måste det vara ineffektivt och dyrt att privatpersoner skall hjälpa till och stabillisera nätet och nyttja diverse bidrag och skattelättnader för detta. Var det större variationer i Hz på 70-80-90 talet utan privata aggregatorer? Varför uppstår detta behov nu?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 277 inlägg
Att det behövs aggregatorer nu och inte på på 70-90 talet beror på att vi lägger ner produktion med svängmassa (läs kärnkraften) och ökat vårt elbehov mer än vi byggt ut. Vi har också mycket mer export av el idag än vad vi hade på 70-90 talet.
Batterier för denna typ av batterilager har väldigt bra garantier och livslängd. De stora tillverkarna ger upp mot 6-7000 fulla cykler, 10år och 70% garanti på cellerna.
Batterier för denna typ av batterilager har väldigt bra garantier och livslängd. De stora tillverkarna ger upp mot 6-7000 fulla cykler, 10år och 70% garanti på cellerna.
Ja vi har lagt ned kärnkraft med stora turbiner som stabilliserar nätet. All kärnkraft var inte igång i början av 70-talet och kärnkraft började avvecklas för ett bra tag sedan. Frågan är varför behov nu uppstår av privatpersoner som ska stabillisera nätet ca 20 år efter t.ex. barsebäck stängt ned.R Robert-san01 skrev:Att det behövs aggregatorer nu och inte på på 70-90 talet beror på att vi lägger ner produktion med svängmassa (läs kärnkraften) och ökat vårt elbehov mer än vi byggt ut. Vi har också mycket mer export av el idag än vad vi hade på 70-90 talet.
Så snart som folk börjar investera i stödtjänster till elnätet så blir det också dålig lönsamhet på det. Att investera i detta som företag är mycket mer lönsamt då man både slipper moms vid köpet och kan få stordriftsfördelar, detta gör att incitamentet och intäkterna snabbt riskerar att försvinna för privatpersoner. Därför så skall man se intäkterna från stödtjänster som en ren vinst och göra kalkylen utifrån att batterierna skall löna sig själva.
Nu pratas det om detta i forum och till och med i kvällspressen, det gör att det snart är försent att haka på...
Nu pratas det om detta i forum och till och med i kvällspressen, det gör att det snart är försent att haka på...
Om man koppar upp sig mot stödtjänsterna,
Kan man samtidigt själv utnyttja batteriets fulla kapacitet eller reserverar man allt eller delar av kapaciteten till stöd?
Kan man samtidigt köra smart laddning, dvs ladda när det billig el.
Är ödrift/ups möjligt vid strömavbrott?
Är det möjligt att ha reservkraft i form av dieselaggregat
Jag ser min framtida anläggning som en del i att öka min och min familjs beredskap (prepping om man så säger), prio ett är den egna försörjningen
Kan man samtidigt själv utnyttja batteriets fulla kapacitet eller reserverar man allt eller delar av kapaciteten till stöd?
Jag ser min framtida anläggning som en del i att öka min och min familjs beredskap (prepping om man så säger), prio ett är den egna försörjningen
Självbyggare
· Stockholm
· 10 277 inlägg
Beroende på tjänst och avtal, reserveras och läggs batteriet på en viss laddning. Vanligt med 60-80% och du kan inte styra det över huvudtaget annat än om du kopplar bort dig från tjänsten eller nätet.N noone70 skrev:Om man koppar upp sig mot stödtjänsterna,
Kopplar du bort dig under pågående avtal har vissa aggregatorer "böter" för att du inte levererar som avtalats då de får "böter" från SVK.
Stöd för att kombinera med reservkraft (även auto start) finns hos några system, men långt ifrån alla.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 277 inlägg
https://www.skatteverket.se/privat/...etengronteknik.4.676f4884175c97df419290e.htmlK Klerebere skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 10 277 inlägg