Mk brukar inte vara nått problem Rk är lite knepigare. Kan så vara att det inte finns "oplomberad" sida efter mätaren men oftast sitter det ju en plint för kunden och den är ju oplomberad.

Ett sidospår: var hittar ni MK? Har inte sett till den på nästa 10 år och jag gillar inte rikigt RK i centraler, äldre plintar kanklämma sönder den pga tunna koppartrådar.

Ja, jag tror aldrig jag sett MK annat än läst om den i skolböckerna på gymnasiet.

//Patrik

isola skrev:
Kanske dum fråga, men värför går nollan från PE plinten till vänstra JFB om det är TN-S, dvs. 5 inkommande ledare (4 vita, 1 röd)? Eller ser jag fel?
Jag blir med lite förbryllad när du väl nämner det. Lite otydligt var de vita trådarna på ovansidan tar vägen. En till bild hade hjälpt att reda ut detta.

En annan småsak jag ser är att du saknar sidoskydd på fas skenorna.

Den högre centralen. Det ser ut som att du har en 5 ledare som är inkopplat med två faser och den 3dje hänger vid sidan om. Detta på 1 fas säkringar. lite förbryllande även att du har nyttjat en grå som nolla.

Först av allt, tack för alla svar!

IMG_3198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3199.jpg
Skapa konto
IMG_3209.jpg
Skapa konto

Patrik_Hed skrev:
Ta fler bilder och då närbilder.

//Patrik
Slängde upp några bilder, men inte närbilder. Är det något speciellt du är ute efter?

Bo.Siltberg skrev:
Utomordentligt skarp bild även vid kraftig uppförstoring så inga problem att se detaljer.
Ser inga oegentligheter i hastigheten för det "ofärdiga" i form av lösa ledare etc.
Men det går ju inte att se om du verkligen avisolerat ledarna 12 mm...
Ser heller inte inkommande, om det är en klen röd PEN eller lite grövre omärkt vit? Ser lite mysko ut.
Huvudbrytaren antar jag sitter under - annars behövs en sådan.
Det är inte avisolerat prick 12 mm, det kan väl skilja mellan 10-15 mm på ett ungefär.
Men överlag är det lite åt det längre överallt där det är instick i t.ex. dvärgbrytare och plintar eftersom det sitter skyddande plast om det blir för långt och man ser inte riktigt om det blir för kort.
Det är en vit PEN och den röde är till höljet på mätartavlan.
Huvudbrytare sitter under så jag har av platsskäl skippat en modern till även om det såklart hade känts mer rätt.

Fotografen skrev:
Röd PEN? Fyra vita? Eller är den röda med gulgrön tejp en utgående grupp?
Ser inte rikigt hur nollorna ligger men de är på skruvplintarna?
Annars ser det rätt ut, ligger en lös svart i den högra centralen.
Huvudbrytare finns i mätartavlan?
Svar enligt ovan.
Ja korrekt, alla 6mm2 (och vad nu inkommande kan tänkas vara) ligger på skruvplintar.
En sabbad golvvärme som inte blivit fixad ännu, den gruppen ska dras om. Resten från gamla centralen som saknade heltäckande JFB.
Yes!

elmont skrev:
Märk PEN med gul/grön o blå tape
Will do!

-=fullmoon=- skrev:
För liten central om man skulle behöva bygga ut. Jag är lite känslig att man drar kablar mellan två centralen och "blandar". Hade jag gjort detta så hade jag lämnat en PE plint i den högra centralen och isf förbundit de två pe plintarna med en 6mm.
Överskådlighet är det man vill få ut.
Ett starkt plus att du har använt skydd på oanvända gafflar.

Vad är det för röd liten stump som ligger under Den Första JFB´n? Bara ett avskal?
Har du lagt Första säkringens N och PE på förstaplint och sen fortsatt med andra säkringens N och PE osv? Detta "blir" rörigt när du drar kablar kors och tvärs genom två centralen. Bättre att har delar upp PE plintarna likadant som du gjort med N plintarna.

Har du ett centralschema?
Japp, den är för liten. Orsaken är att måtten inte tillät fritt val av central.
Ville ha en Hager Gamma i plåt och när denna dök upp, 1x26 (men egentligen 2x13 fast med hel DIN-skena), så var det bara att köra.
Kommer flytta en PE-plint till höger och förbinda med en 6 mm2-ledare.
Jag försökte vara noga med kabeldragning och struktur men ändå blir det grötigt och rörigt tyvärr. Inte helt nöjd med att det blir lite ormbo över det!

Den röda är tändtråd till lampan i bifogad bild, allt urkopplat och skall plockas bort. Lät sitta i funderan på om den skulle användas men det blir lysrör i taket så möget åker!
Köper argumentet och kör på det!
Enda problemet är att alla rör kommer tyvärr under vänstra delen enbart, och just nu kommer utanpåliggande i högra delen. Mixat i båda delarna mellan ute, källare och inne, och jag hade helst delat upp det mellan JFB:erna med den uppdelningen i åtanke.

Nej.

Bo.Siltberg skrev:
Håller med där att ena PE-plinten hade kunnat placeras i den högra delen.
Samtidigt ser jag inget fel i att se detta som en enda central (med två lock), bara det finns en (1) HB som bryter alltihop. DIN-skenan ser ju ut att vara en enda lång.
Nappar på att flytta!

isola skrev:
Är det okej/vanligt att skarva inkommande faser med u-båtar? Eller hade det varit bättre med en plint (finns ju plats för det) eller någon typ topklämma (Helacon) ?
Det hoppas jag inte, pissig lösning. Hur mycket jag än letade så hittade jag ingen lämplig klämma utan direkt skruvkontakt mot ledarna, hade helst haft skruv mot bleck och sen ledare!
Förslag på annan toppklämma (EJ torix!) som funkar med 6 mm2 ?

kapi skrev:
Blev fundersam nu på kabelarean på inkommande, vad säger expertisen är denna okej? I mina ögon tycker jag att den är för liten (kabelarea efter Max A på säkringsplatsen?).
Varför köpte du inte ett längre istället för två skåp?
Vad gör jord som hänger över säkringarna?
Det är marknadsförst som ett 1x26-skåp men är invändigt modulärt uppbyggt av två befintliga 1x13-moduler.
Jorden är till plåthöljet! (Kabelsko längst ut)

elmont skrev:
Det spelar inte så stor roll vad man använder huvudsaken är att det man använder är AVSETT att skarva den arean som man skarvar. Sedan skulle kanske en "riktig" elektriker bytt ut MK som blev lite för kort till ny som har nått hela vägen.
Ja! Byte till moderna ledare med rätt färger och dimension (ifall den nu skulle avvika) FTW!

isola skrev:
Okej. Jag tänkte bara att fina MK kardeler i en skruvanslutning utan kabelsko kan bli lite pirrigt.

Vilket i sin tur väl betyder att plomberingen måste brytas, så kanske derför OP inte har gjort det.
Typ så ;)

Som ni ser på en av de nya bilderna så har jag en sådan trevlig servis som det droppar olja om lite i tid och otid. Vad jag läst och googlat mig till så beror det tydligen på att det är nåt gummimaterial i kabeln som gått varmt vid något tillfälle och nu har man detta.
Har tänkt felanmäla detta till nätbolaget vid tillfälle, men avvaktar såklart tills det passar sig ekonomiskt med grävarbete.
Då är tanken att se om man kan få den där berömda gratisflytten av elmätare till mätarskåp på fasaden och få löst problemet med både platsbrist och de kassa inkommande ledarna.

Utöver detta, har jag några extra kommentarer.
Jag har inte koll på förimpedansen, men jag bor i tätbebyggt område i västra skåne och har en mindre transformatorstation (? 5 kvm plåthydda) ca 15 meter bort. Dessutom litet hus (9x9m) och inga långa dragningar överhuvudtaget. Så jag har kallt räknat med att utlösningsvillkoren med marginal är uppfyllda. (Kör C-dvärgar rakt av)

Jag har inte meggat någonting överhuvudtaget, jag har i etapper bytt alla ledar i huset, alla uttag osv. Allt noga monterat i takt med lärande, det först gjorda är i många delar omgjort med bättre vetande och mer noggrannhet! Ingen JFB löste vid första inkoppling, har testat både med testknappar och uttagsprovare med JFB-test i ett antal olika uttag på ett antal olika grupper.

Har inte gått och mätt upp samtliga jordförbindelser av ren lättja, men jag har järnkoll på hur all el är gjord i nuläget och vet att jag varit noga. Dessutom testar jag alla uttag med uttagsprovaren som faktiskt gnäller om jorden saknas (även om det kanske inte är foolproof och likvärdigt med att faktiskt kontinuitetstesta samtliga jordförbindelser).

• Gilla
elektro och 1 till
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Jag blir med lite förbryllad när du väl nämner det. Lite otydligt var de vita trådarna på ovansidan tar vägen. En till bild hade hjälpt att reda ut detta.

En annan småsak jag ser är att du saknar sidoskydd på fas skenorna.

Den högre centralen. Det ser ut som att du har en 5 ledare som är inkopplat med två faser och den 3dje hänger vid sidan om. Detta på 1 fas säkringar. lite förbryllande även att du har nyttjat en grå som nolla.
Som förklarat i novellen nyss: 4 vita trådar, 3 faser och 1 PEN. Den röda är jordning av höljet till mätartavlan!

Dom passade dåligt faktiskt, krockade med dvärgbrytarna tack vare QuickConnect!
Jag föredrog att fasskenan klickade i korrekt före att använda sidoskydd.
Inser att jag tappar petskyddet vilket känns lite trist.
Men åtminstone inga skenor är sågade och det är gott avstånd mellan de två skenorna, så risken för den typen av olyckor är åtminstone obefintlig.

Ja, detta är en riktig fulkoppling från förr som ska dras om.
Denna gjorde jag mot sämre vetande, mycket sämre vetande.
Det är 2 grupper med gemensam jord. Varsin nolla. Ena gruppen jordfelsbruten.

När de berömda kabelkanalerna kommer upp nån dag så kommer den räliga kabeln ersättas med en EKK 3x1,5 som tar både värmegolv och kyl/frys-uttaget så som det borde gjorts från början.

Som sagt, första 2 årens eldragningar var inte alla gånger helt genomtänkta. Det mesta är omgjort, något finns kvar men kommer ersättas!
Att det kostar extra att göra om dumheter är inget problem.
Jag gör det inte själv för att spara pengar utan för att jag tycker det är kul och vill lära mig!
Därav väldigt uppskattat att så många hjälper till att hitta både rena fel och förslag på förbättringar!

Med det där svaret så har jag nog faktiskt inget att klaga på.
Bara upp med ett Centralschema så är det biff.
Du kanske borde skola om dig till Elektriker?:cool:

-=fullmoon=- skrev:
Med det där svaret så har jag nog faktiskt inget att klaga på.
Bara upp med ett Centralschema så är det biff.
Du kanske borde skola om dig till Elektriker?:cool:
Jag ska fixa ett centralschema!

Haha så enkelt är det inte!
Då måste man lära sig (bland annat) klamra kabel snyggt och det är fantamig ett hantverk man inte kan läsa sig till!

Jag vill inte klaga eller så, men jag tycker du fortfarande kunde städa upp lite i centralen. Med lite jobb skulle de se mkt trevligare ut. Ser ju inte ut att va brist på ledningslängderna på första halvan av centralen. Nån nolla lite kort på andra halvan. Låt kabeln ut från dvärgbrytarna göra en lagom hög loop rakt bakåt. Samma sak PE/N plintarna.

Sedan finns det ju inga godtagbara ursäkter att inte göra kontinuitetsmätningen. Även det relativt snabbt gjort.

mortirolo skrev:
Jag vill inte klaga eller så, men jag tycker du fortfarande kunde städa upp lite i centralen. Med lite jobb skulle de se mkt trevligare ut. Ser ju inte ut att va brist på ledningslängderna på första halvan av centralen. Nån nolla lite kort på andra halvan. Låt kabeln ut från dvärgbrytarna göra en lagom hög loop rakt bakåt. Samma sak PE/N plintarna.

Sedan finns det ju inga godtagbara ursäkter att inte göra kontinuitetsmätningen. Även det relativt snabbt gjort.
Ska försöka snygga till!

Du har så rätt! Kommer även utföra detta vid nästa elmektillfälle!

Förslag/ Hade jag gjort detta jobbet så hade jag bytt eller kopplat om mätartavlan så huvudbrytaren inte bryter mätaren/fjärravläsningen efter som det är enda brytaren i anläggningen.
Alternativet har varit att ha en huvudbrytare i nya centralen.
Jag har inte skarvat RK.n från mätartavlan, då en skarv alltid är en källa till fel. Och i detta fallet hade det varit mycket lätt att byta RK:n.
(om man har någon med behörighet som kan motivera varför plomberingen brutits)

I övrigt ser det ganska bra ut,
Som tidigare svarare skrev, så kan vi inte se skallängder / ev skalskador..
+kontinuitetsmätning och gruppschema ska du ha gjort!
En sak som kan vara lite avslöjande, att det är en som inte jobbar i installationsbranchen som gjort arbetet är kabelklammringen till trefasuttaget + klammringen av kablarna i taket..:)

Tycker också att manteln på kablarna går lite väl långt in i kapslingen,
(Det är inget fel, men är min personliga åsikt)

Bra jobbat förövrigt.

Läckande serviskabel ja det förekommer, men de brukar inte ha någon Prio på att byta dem tyvärr.
Arbetet brukar man få gjort, men vill man ha fasadmätarskåp då får anläggningsägaren bekosta skåpet själv.
Här är i området där jag bor äger fastighetsägaren kabeln på sin egen tomt, men går den sönder och man inte har grävt/skadat den själv så brukar de byta kabeln av goodwill. men inte byter de skåp eller mätartavla det är fastighetsägarens egendom.

Serviskabeln brukar säkras av 25 eller 35A i något kabel/gatskåp.

Redigerat:
Jag trodde då aldrig jag skulle se en tråd på BH där en obehörig erkänner i första inlägget att han byggt upp en hel central och sen dessutom får beröm! :)

Bra jobbat!

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ett till tips, Kolla så du inte har delbar plint till pen-ledaren i centralen under mätartavlan.
om du har det, byt plinten eller bygla över plinten...

Det finns inget som säger att en obehörig inte skulle kunna göra ett bra jobb.
Likaväl som det skulle kunna finnas behöriga som gör dåliga jobb.
Har stött på båda varianterna i befintliga anläggningar.
Huvudsaken är att resultatet blir bra och säkert:)

Och är man intreserad så brukar man kunna göra bra grejer även om man inte får.

Är man däremot osäker eller inte vet! då ska man låta bli, då kan det bli farligt...

• Gilla
Claesk och 1 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Ett sidospår: var hittar ni MK? Har inte sett till den på nästa 10 år och jag gillar inte rikigt RK i centraler, äldre plintar kanklämma sönder den pga tunna koppartrådar.
Det är bara att köpa, möjligen har inte alla grossister det på hämthyllan man annars inga problem att få fatt i den. Håller med dig om att den är lite robustare i centraler och särskilt i rena skruvplintar utan skydd. Brukar själv ha lite tillhands för hemmajobb odyl.

Och i TS fråga får jag hålla med i vad som skrivits här angående vad som ev kunde vara gjort annorlunda och vad som bör ses upp med. Men i allt väsentligt ett bra jobb som säkert matchar vad man kan få gjort via elfirmor generellt.

En viktig punkt är det HSP nämner om ev delbar nollplint i den gjutna lådan för servisen, jag vill inte råda att pilla i den då det inte går att bryta där förutom i nätägarens ände, men att öppna locket och se hur det står till är ju helt ofarligt. Att bryta plomberingen är däremot inget problem och det krävs inget alibi via behörig för att begära återställning av plombering från nätägaren, ligger ju även i deras intresse att den är intakt. Den enda plombering man inte får röra är den som hindrar öppning av själva mätarens kapsling, så plinten med lock under mätaren och ev andra plomber på skruvar för tavlan är helt ok att bryta. Inte för att jag rekommenderar dig att röra det men i sak är det inga problem bara det anmäls att den är bruten, om du skulle vilja skarva in nya längre ledare från tavlan vill säga.

Som sagt helt ok av dig tycker jag och med rätt inställning att göra om när det inte blev bra eller man lärt sig mer och vet bättre.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.