Vi rullar på med en uppdatering av tvättstugan!

Vid senaste uppdatering var ytskikt färdigställda och rummet redo för inredning. Första utmaningen var att faktiskt få in självaste FLVP i tvättstugan, men det är avhandlat i särskild tråd... https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/258969-hur-lyfta-flvp-nibe-f750-i-huset.html

Den geniala planen var att driftsätta uppvärmning och ventilation inför vintern 15/16. Insåg dock relativt fort att detta inte skulle låta sig göras med enbart egen handkraft varför rörmokaren kontaktades så fort FLVP var på plats och inkopplad. Röret för avluften dubbelisolerades enligt Nibes rekommendation för att minska kompressor och fläktljudet i kanalen. Samordningen mellan rörmokaren och elektrikern blev avgörande så att saker och ting blev utförda i rätt ordning. Här underlättade det att dessa två kände varandra och de kunde enkelt göra upp saker sinsemellan.

FLVP.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själv hade jag nog aldrig fått till installationen till värmefördelningen så kompakt som det nu blev gjort och elektrikern och rörmokaren lyckades nog utnyttja det mesta (minsta?) möjliga utrymmet. Det som roar mig lite är att de fåtalet lödningar som jag gjorde hade jag 100% täthet på vid driftsättning. Facit för rörmokaren var inte riktigt detsamma då det var en lödning som fick kompletteras för att få den tät. :D

Värmefördelning.jpg
Skapa konto

Systemet är uppdelat på två delar där huvudsystemet försörjer radiatorer/konvektorer på övervåningen samt att golvvärmen på undervåningen försörjs av egen shuntgrupp.
Driftsättningen lyckades vi få till i mitten på november 2015 varför målet blev uppfyllt. Nu efter drygt ett halvårs drift inser jag hur skönt det är med Nibes "Uplink" där övervakning/styrning via mobilapp görs! Dessutom blev jag grymt nöjd med monteringen av en styrpanel till FLVP på övervåningen så att man slipper springa ner i tvättstugan för att styra/kontrollera.

styrpanel.jpg
Skapa konto
.

Liten update kanske? :)

• Gilla
Robert 75
  • Laddar…
Mycket hög tid för en uppdatering i tråden. Något som har släpat... ☺️ Det härliga är dock att familjen haft möjlighet till mer "semester" tillsammans framför massa byggande.

Garaget har under (under 2017) färdigställts utvändigt med såväl färg som tak och avrättning. Det svåra med taket (förutom att få bra fall på hängrännorna) var att undvika de något aggressiva björktrastarna som hade bo i det närmsta trädet och attackerade så fort man kom för nära. En tröja fick gå i tvätten efter deras offensiva anfall... ☺️

Garage under renovering med otäckt takkonstruktion och stege, nära träd som bebos av björktrastar.
Skapa konto

Ett nästan färdigställt garage med röda takpannor och svart fasad under en blå himmel, omgivet av grönska och byggmaterial.
Skapa konto

Ett halvfärdigt garage med röd takpannebeläggning, svart och träfärgad fasad och en stege lutad mot taket.
Skapa konto

Nyrenoverat garage med röd takbeklädnad under installation och en stege lutad mot väggen, omgivet av grönska.
Skapa konto

• Gilla
mattetvilling och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.