Snart står jag med pumpen på tomten och har klurat en del på hur fasiken man ska få in den till tvättstugan? Förutsättningar är följande:
- Ytterdörr och två innerdörrar ska passeras, alla 9x21.
- Golvet fram till tvättstugan är betonggolv.
- Fyra personer tillgängliga för operationen.

Pjäsen väger 230kg och givetvis är den topptung. Mina tankar har varit att sätta den på pirra och "bara" rulla in den. Dock är jag ganska övertygad om att det inte är "bara".
Efter att ha läst installatörshandboken så framgår det att den inte får transporteras liggande men att den försiktigt får läggas på rygg för att ta in den i huset.

Vad har ni för tips och trix runt denna transport?
Är det enklast att kort och gott lägga den helt på rygg och bära in eller försöka ta den på pirra?

På rätt många VP kan man demontera själva kompressorn för att minska vikten med en sisådär 50-70 kg.

Det är ett alternativ om det går. Kan tycka att det kan finnas en enkelhet med att lyfta in hela pumpen i original emballaget som borde vara ganska rejält, eller?

• Gilla
Pipedreams
  • Laddar…
Chaly
Gubbarna som installerade min ivt690 körde den på en stadig pirra. Upp för de tre trappstegen till tvättstugan hjälper vi åt 3 personer att knuffa resp. dra. Gick bra.

Robert 75 skrev:
Vad har ni för tips och trix runt denna transport?
Är det enklast att kort och gott lägga den helt på rygg och bära in eller försöka ta den på pirra?
Skaffa en stadig säckakärra och spänn fast pumpen i denna med last/spänn/transportband. Har du balans och inte är klen så flyttar du den på plant underlag själv. Ska ni uppför trappor eller måste lägga ned den lite för att komma igenom dörrhål är tipset att vara 2. Då det är bra att vara 1 gubbe per handtag när den ska bockas lite, vikten man får på sig i några sekunder är inte att underskatta. Får du pirrans handtag och pumpen i bröstet med dig själv liggande på golvet under efter att ha halkat är det mycket möjligt det sista du gör =)

Jag har gjort detta 2 gånger själv och det var inte helt lätt, dock utan halkmanövern tack och lov. Lycka till.

• Gilla
Robert 75
  • Laddar…
Japp. Säckkärra och spännband runt. Gärna en kärra med långa handtag. Det går att ta loss kylmodulen på en 750, men det ska man inte ge sig på utan att veta vad man gör.

• Gilla
Robert 75
  • Laddar…
Så, är uppdraget slutfört och tack för bra förslag och svar! Här kommer då en återkoppling på frågeställningen.
En redig pirra/säckkärra där FLVP med emballage spändes fast med två spännband. Allehanda ramper tillverkades och monterades för att hantera entré och trösklar. Totalt var sex personer inblandade varav det hade räckt med fyra (kanske tom tre) för själva transporten. Väl inne i tvättstugan togs emballaget bort och FLVP lyftes bort från pallen och ställdes på en trasmatta. Här var det skönt att vara sex personer även om det hade gått med färre. Som vanligt är allt svårt innan man har provat det, men detta gick över förväntan. En fördel är att ha medhjälpare som är av det lite längre genomsnittet för det blir enklare att ta pannan när man fäller den med pirran.
Det man får tänka på är att denna FLVP med emballage är mellan 230-240 vilket gör att det kan vara svårt att ställa den upp om man har en takhöjd på 240-250 cm. Själva har vi 260 cm så det blev aldrig något problem.

DSC_1738.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Startklar men täckt med presenning i väntan på medhjälpare.

Redigerat:
Bra, det löste sig. Jag brukar ta bort emballaget utomhus, och vicka av den från pallen. Då kan man oftast ställa den på rätt plats med en gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.