Byggahus.se
Där satt den, sista plankan i allrummet. Blev lite bök att få till allt när man ska ha ut knappa 8-meter på varje rad. Det blir lite plockande och räknande för att få bästa utfallet av alla plankor ur 2.a-sorteringen. DSC_0281.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Vi har dyr vitlutad, vitlaserad furuparkett från Rappgo/Mörka Skog . Nu 7 år senare ser den förjäklig ut. Det vita helt bortnött i gångstråken, stora åsar/ådringar som är flera mm höga/djupa. Förmodligen går det inte att.göra något uysn vi måste lägga nytt golv. Hoppas ni slipper detta. Mycket fint hus o inredning har ni.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Vi har dyr vitlutad, vitlaserad furuparkett från Rappgo/Mörka Skog . Nu 7 år senare ser den förjäklig ut. Det vita helt bortnött i gångstråken, stora åsar/ådringar som är flera mm höga/djupa. Förmodligen går det inte att.göra något uysn vi måste lägga nytt golv. Hoppas ni slipper detta. Mycket fint hus o inredning har ni.
Gud vad tråkigt! Själva lever vi på att furugolvet var billigare än golvspån och billig parkett tillsammans. Detta blev argumentet för att faktiskt köpa det för oss.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Rummen börjar nu ta form och vi har tagit tag i gipsningen på övervåningen då vi har haft hjälp av svärfar som tillbringat lite tid med barnen. Allt för att bli klara och boka upp elektrikern så han kan dra elen i "enklade väggar". Metoden är att kraftsamla och få upp så många gipsskivor som möjligt och bara fästa dessa med ett fåtal skruv. Sen har vi möjlighet att småjobba med skruvandet löpande när barnen är sysselsatta med annat. Vi får se vad vi går i mål med...


DSC_0351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske ett sovrum...

DSC_0350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket som tar form.
 
Step by step...

Så, då har vi äntligen haft möjlighet att sätta bock i kanten på vissa "restpunkter".
Till att börja med så har vi nu gjort klart farstubron utvändigt och försett denna med fönster, påtar, foder och smyg. Planen var att sätta lite "enklare" fönster här och spaningen låg på bättre begagnande fönster att sätta dit. Fyra stycken hittade vi, vilka placerades längs farstubrons långsida vilka monterats tidigare utan att ha klätts utvändigt. Däremot tog det stop när vi skulle ha ett 10x13 och två 9x13 fönster. Det hela slutade med en beställning från Skånska byggvaror avseende dessa tre fönster . Kan inte påstå att jag märkt någon större skillnad mellan dessa och våra övriga från Outline ännu. Det enda var att ena fönstret hade ett skav/tryckmärke på insidan av karmen men ansåg detta som irrelevant med tanke på placeringen av fönstret. Hade jag däremot tänkt sätta detta inne i huset så hade jag nog övervägt en reklamation. Sen om det var en transportskada eller om det tillkommit under tillverkningen är ju svårt att säga.

2013-11-02-143.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Entrédörr och byggplast...

DSC_0356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt med fönster och foder.

2013-09-27-055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggdörr och byggplast fungerar ett tag...

DSC_0436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterat och klart. Som novis på att sätta plåtar, foder och smyg så kan jag så här i efterhand konstatera att jag inte valde den enklaste och snabbaste vägen...Jag utgick från att ha fönsterfodren
i en viss bredd för att sedan anpassa fönsterplåtarna till givet utrymme mellan foder på resp sida om fönstret. Detta innebar att jag fick göra passbitar till smygen för att de skulle ha något att dras mot. Det hade gått fortare om jag fäst fodren i resp regel för varje fönster och därefter anpassat bredden på fodren. Vad som är rätt är väl en smak- och estetisk sak.

DSC_0435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En riktig ytterdörr till undervåningen gör att även våra små troll nu kan öppna själva, good or bad? ;)

DSC_0459.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåten till altan/balkongdörren på övervåningen saknades och jag monterade denna nu. Nu borde L-G (byggaren) gjort detta då de monterade dörren och fodren man uppenbarligen missade man detta. Själv hade jag måttat och beställt ett underbleck med 130mm djup vilket skulle varit perfekt och landa precis på foderbrädan. Det jag inte tänkte på var att droppkanten på blecket givetvis är uppbockad i vinkel tillbaka mot dörren. Dessutom hamnade blecket några mm längre in än vad jag räknat med varför det inte når ända ut. Lösningen blev att köra foderbrädan i planhyvel så att den gick upp under blecket. Trots detta tycker jag att det blev estetiskt bättre med ett 130mm bleck än att gå upp till ett 160mm som man snubblar på och fastnar i överhänget vid passage genom dörren. Detta var den enda plåten som jag var tvungen att klippa i inre hörnorna istället för att vika för att ha en sportslig chans att få dit den. Då det var tight att få dit plåten och jag tyckte det kändes lite överkurs att montera ner alla foder så fick jag lite skavmärken som behöver bättringsmålas.

För att hålla minnet i liv hos barnen tog vi tillfället i akt tidigare i våras att faktiskt bygga ett "eget" Casa di Montagne i sandlådan men måste nog erkänna att det nästan är lättare att bygga på riktigt än i sand...
2014-03-23-462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att täta ordentligt i sidan där din dörrplåt går emot smygen annars är väl risken att det läcker in om det är ett väderutsatt läge!
 
tobbekarlsson skrev:
Tänk på att täta ordentligt i sidan där din dörrplåt går emot smygen annars är väl risken att det läcker in om det är ett väderutsatt läge!
Tackar! Jag behöver täta lite mer ordentligt inne i hörnan mot dörren då jag var tvungen att klippa hörnan i stället för att vika den och få den tät. Kanske svårt att se men smygen står mer eller mindre på uppviket av plåten och smygen har ett överhäng på ett par mm in mot dörren. Dock finns det någon mm med luft mellan smygen och plåten där det går in en sträng med tätning, för vatten kan ta sig in överallt! Ska bara hitta något lämpligt.
 
Ja nu när jag tittade lite närmre ser man ju faktiskt att det är lite överhäng på smygen så det är ju inte riktigt så farligt då:)
 
Robert 75 skrev:
Rummen börjar nu ta form och vi har tagit tag i gipsningen på övervåningen då vi har haft hjälp av svärfar som tillbringat lite tid med barnen. Allt för att bli klara och boka upp elektrikern så han kan dra elen i "enklade väggar". Metoden är att kraftsamla och få upp så många gipsskivor som möjligt och bara fästa dessa med ett fåtal skruv. Sen har vi möjlighet att småjobba med skruvandet löpande när barnen är sysselsatta med annat. Vi får se vad vi går i mål med...
Jo mållinjen kommer alltid någon gång men vi får väl se detta som en varvtid med ett par varv kvar.
Metoden med kraftsamling gav utdelning och övervåningen är nu färdig med enklade väggar med OSB och gips, skönt! Dessutom gav vi oss på undervåningen som nu är enklad med OSB men som vanligt när man ska göra något så är det inte "bara att"...här var vi tvungna att regla lite extra mot kommande badrummet så att vi fick c/c 300mm

UV rev.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av undervåningen med reviderad utformning av tvättstugan som växte till sig med 3 m2 vilket nu i efterhand känns helt rätt. För små tvättstugor är inte roligt...:thumbdown: så vi får se om detta är tillräckligt.


DSC_0461.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allrum undervåning från trapphuset.


DSC_0449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allrum undervåning från burspråk.
Till vänster blir sovrum resp badrum, till höger sovrum resp tvättstuga och längst in är trapphuset.


DSC_0455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även övervåningen fick sig en sista putsning då de sista golvspånen sågades till och lades på plats. Dock är inte de två sista varven limmade och skruvade ännu. Golvbrunnen är en Purus med Purusplatta som monterats med 13mm distansklossar för golvvärme och flytspackel. Vi får se vad mattläggaren (ja, vi kommer att lägga våtrumsmatta) säger men själv tror jag att den kanske blir lite tunt att byta till 6mm klossarna med tanke på att golvvärmeslingan ska in också.
 
Jag tycker ni gör rätt i att lägga våtrumsmatta, rör sig konstruktionen så kan det flexa med rörelserna mer än vad underlaget till kakel och klinker kan.

Sen är det mjukt och skönt att gå på! :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Då har elektrikern kraftsamlat under en tid för att göra klart elinstallationen. Ja, klart och klart... saknas typ en elcentral, givare för golvvärme, och ett fåtal dosor för brytare.
Hur som helst så är det tillräckligt klart för att fortsätta att isolera innerväggar och installationsskikt och klä allt detta med osb och gips. Ett riktigt bra verktyg har varit "hole in one". Jag har tidigare monterat skivor med hjälp av diverse markeringsmetoder men detta var helt klockrent och enkelt!

DSC_0825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Installationsskiktet isolerat nästan ända upp till nocken. I detta rum har vi våndas en hel del över hur vi ska lösa belysningen och därmed även elinstallationen. Nu landar vi i en flexibel lösning med en 3-fas ljusskena för att enkelt kunna variera ljuset i styrka och riktning. Det blir en möjlighet att ha både direkt och indirekt ljus i olika styrka på samma skena. Sen blir det även uttag över fönsterna för att kunna sätta upp stora fina julstjärnor... ;)

DSC_0885.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett blivande kök med uttag för bänk, spis, fläkt och diskmaskin. Kan se lite konstigt ut men gipset är inte helt bortsågat för fönstret.

DSC_0850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Givetvis var det skönt att få upp allt detta och vi smygfirade lite med att faktiskt montera den nya dörren till entrén! Den blev vi nöjda med! Dock stötte vi på lite "patrull" här då självaste dörrhålet bara var 208 cm högt och den nya dörren var 209 cm. Alternativen var att ta bort syllen eller höja upp överliggaren. Det enkla hade varit att ta bort syllen men då hade vi kommit i konflikt med flytspacklingen som ska göras i hallen då färdigt golv nästan skulle ligga högre än tröskeln på dörren. Det slutade med att vi höjde upp överliggaren och får då tröskeln något högre än färdigt golv i hallen.

DSC_0796.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu är det bara till att köra på och fortsätta montera upp skivor...:confused:
 
  • Gilla
perblo och 3 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Alltid kul att se uppdateringar i den här tråden, kämpa på!
 
  • Gilla
Robert 75 och 1 till
  • Laddar…
Ännu ett litet steg framåt...

Utöver elektrikerns dragningar så har vi själva dragit lite "bra att ha rör" inkluderat ett rörsystem för nätverk eller annat lämpligt. Själv köpte jag hem dosor från Elko och Schneider vilka var med skjutbart hus för att passa olika tjocka väggbeklädnader. Smart och enkelt! Dessa upplevde jag som mycket bättre än de dosor som elektrikern valde att jobba med. Säkert är funktionen den samma i slutändan men det känns lite bättre...
DSC_0922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolering av de sista innerväggarna på övervåningen är nu klar och de har nu börjat kläs med OSB-skivor. Bara att inse att det tar nästan dubbla tiden när man står på stege och gör jobbet. Är mycket tacksam för att vi inte ska ha några gipsskivor på "hög höjd" men inser att jag måste börja leta efter en lämplig rullbar ställning/plattform på ca 3m för att få upp innertaket i allrummet.
DSC_0950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrummet har också fått första varvet med väggbeklädnad vilken till del blir enligt våtrumsvägg 2012. Plyfa 15mm på den vägg där vi kommer att sätta upp skåp odyl och för övrigt blir det OSB. Allt kläs med gips.
DSC_0949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med morgonkaffet i handen...
DSC_0921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ltmrt och 3 till
  • Laddar…
En riktigt God Byggjul önskar vi er alla!
DSC_1003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
Ingen lugn och ro under jul och nyår!
Till en början låg fokus på undervåningen och få väggarna klädda med OSB. Tack och lov är dessa skivor lätta och det är möjligt att jobba med dessa även ensam. Sen blir det en hel del skit i luften och andningsmask kommer väl till pass. Men tänk vad lite limmade träflisor kan göra för rumskänslan...
DSC_1031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För övrigt har vi fokuserat på badrummet för att elektrikern och mattläggaren ska kunna komma å göra sina jobb så att detta blir klart. Alla innerhörn stabiliserades med stålhörn "just in case".
DSC_1112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var även inne på att sätta ytterhörn i stål men mattläggaren sa att detta blir för skarp och hård vinkel för våtrumsmattan. Slutligen la jag vanlig latexfog i skarven mellan gipsskivorna och golvspånet för att förhindra att flytspackel rinner ut i bjälklaget, för det är inte roligt!
DSC_1176.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetet med att foga fönster inleddes i badrummet, mest för att se hur det blir och som vanligt identifiera vad man saknar för materiel... Läs gärna denna tråd http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/249247-hur-foga-insida-av-fonster-och-vilken-fogmassa.html

I "brist på annat" påbörjades även spackling i övriga rum med Bostik LH och limmad pappremsa. av någon anledning fick jag några av de första skarvarna att bubbla sig med resultatet "gör om gör rätt". Har tyvärr inte kommit på varför detta skedde men en av mina teorier är att jag använde för mycket lim, även på utsidan :(
DSC_1136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jobbar man måste man även äta lite...en byggahuskorv! Detta är två stekta korvar i en limpmacka med potatissallad och senap och ketchup inmundigandes i "byggarvagnen".
DSC_1153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gott nytt byggår till er alla!
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.