Det är inte vad jag "tycker". Jag citerar bokstavligen ifrån tillverkarens - Lindabs - anvisningar.

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
[...]
Kvar att göra är ståndarplåt mot husväggen, vindskivor och -plåt, samt nockplåten. Börjar se slutet!
Sagt och gjort! Arbetet har gått långsamt - utspritt på kvällar och någon helgdag - men om man lägger ihop det så handlar det nog bara om tre dagars jobb totalt.

Först ut: bocka en läpp på ståndarplåten, så den kunde fräsas in i teglet.
Svarvningsverkstad med lång plåt fastspänd mellan två arbetsbänkar, klämmor och en hammare i förgrunden, verktyg och hyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rita linje: check.
Tegelvägg med anslutande plåt och takstruktur under arbete. Plåt monterad mot tegel och trä, med vindskydd och isoleringsskivor synliga.
Skapa konto

Fram med kapskivan och förstöra huset 😰
Tegeltak med nyinstallerad plåt vid vägganslutning, visar detalj av plåtens överlapp och anpassning nära tegel och trappa.
Skapa konto

Blåsa rent med min 350-kronors "DeWalt" turbojet, fulimporterad från den stora fabriken i öst. (billig men den blåser som satan - vad mer kan man begära?)

Gul DeWalt verktyg, inlägg om takarbete och anpassning av plåtar, bild på en cirkelsåg samt en träklubba på en metallplattform.
Skapa konto

Fyll spåret med klegg:
Tegelvägg med plåtbeslag snett monterat längs takfot på en takkonstruktion av trä.
Skapa konto

Tröck dit, plugga och skruva. Grina en skvätt för att jag inte såg den utskjutande tegelstenen innan jag kapade plåtarna. Om jag lagt överlappet längre ner kunde jag svalt höjdskillnaden...
Tegeltak under renovering med ny vindskiveplåt och trästöd mot en röd tegelvägg. Byggställning syns ovanför.
Skapa konto

Fortsätt på andra sidan nock. Samma mål, andra pyssel. Ville inte plocka ner panelen, så jag fick skräddarsy plåten lite för att kunna pilla upp den bakom brädorna så högt som spikraden tillät.
Detaljerad närbild av en svart skorstensplåt monterad på ett tak, med panelbrädor och takutsprång i bakgrunden.
Skapa konto

(jJa, jag lät plåten sticka långt utanför hörnet på muren. Ingen kommer se det, och jag inbillar mig att det är bra att vattnet verkligen leds förbi, med tanke på hur klen lutningen är.)
Tyvärr inga foton på när vindskivorna och vindskiveplåten kom på plats - men det gjorde de! Och sen var det bara att lägga locket på med nockplåten.

Bjuder först på en detaljbild på det största klyddet:
Plåttak med svart nockplåt och synliga skruvar, omgiven av bostadshus och en husvagn i bakgrunden.
Skapa konto

Ni minns kanske att tegelmuren är en trappa, där vissa “steg” sticker upp högre än råsponten. Resultat: plåten lyfter lite över muren, mot vindskivan. När vindskivan väl var kompromissad och klar så kunde vi tvinga ned plåten lagom och dölja lyftet med vindskiveplåten. Men nockplåten... den var inte lika förlåtande. Därav den vackra, organiska knäcken på slutet.

Men... nu är taket klart! Och ser ser inte helt hopplöst ut.
Nytt trapetsplåttak på garage med träpanel längre fram, soligt väder, skog i bakgrunden, byggområde med hus och bilar. Träskivor, verktyg synliga.
Skapa konto

Svart trapetsplåtstak mot en klarblå himmel, med omgivande tak och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Lite strögöra kvar: klä in takfötterna igen, lägga tillbaka skärmtaket över altanen, bättra på med plåtfärg vi repat och stött i. Men taket är på plats! 🎉

Update:
Kan ju vara intressant att rapprtera kostnaderna.
Cirkeldiagram över kostnader för ett renoveringsprojekt, visar fördelning av utgifter för verktyg, plåt, avvattning, duk, klegg, trä, skruv och transport.
Skapa konto

Verktyg:4,400krTurbojet, minivinkelslip, dewalt plåtsax, nibbler, plåtsax, falstång, kofot, bits, borr, knivblad etc.
Plåt:17,169kr
Avattning3,978krHängrännor, stuprör, svep, utkastare etc
Duk och klegg:7,522krHaloten Steel, fotplåtsduk, kitt, lim etc
Trä5,102krNy spont, vindskivor, panel, läkt
Skruv och beslag:824krRännkrokskruv, fasadplugg, panelskruv, farmarskruv, popnit, etc
Transport och avfall3,036kr2 kubik byggsäck, kranbil för takplåten
Färg:0Fasadfärg hade vi, och plåtfärgen fick vi som kompensation för en transportskada. 👍
Totalt:42,031kr= 667kr/kvm!

Som ni ser tar jag varje chans i ett projekt att köpa nya verktyg. Man måste ju inte ha en turbojet, en 76 mm vinkelslip eller en plåtsax för skruvdragaren...

...men jag väljer att se verktygen som min lön. 😁

Redigerat:
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Fasadplugg! Jävlar vad smart. Man KAN borra rakt igenom bräda och vägg i ett svep. Inget tjafs.

[bild]

Det hade ju varit hundra gånger smidigare än min skitnödiga fyrstegsritual:
Fast… fasadpluggen visade sig vara ett jäkla förräderi. Jag ville bättra på infästningen av vindskivan och körde på med Fischer 6x120. Men knappt hälften fick grepp i teglet!

Nästa projekt är ett skärmtak över källartrappan.
Hur gör man för att regeln verkligen ska sitta fast? Finns det bättre plugg för ihåliga material?

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Nästa projekt är ett skärmtak över källartrappan.
Hur gör man för att regeln verkligen ska sitta fast? Finns det bättre plugg för ihåliga material?
Gängstång och ankarmassa, finns en speciell strumpa gör håltegel

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Ser ju bra ut men, trapetsplåt skall skruvas i topparna ej i botten.
Möjligen när man spikade utan tätning..
Men dom senaste 30åren har man skruvat i dalen

• Gilla
  • Älska
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.