24 266 läst ·
50 svar
24k läst
50 svar
Byter garagetak från 70-talet (trapetsplåt, tegel)
Sagt och gjort! Arbetet har gått långsamt - utspritt på kvällar och någon helgdag - men om man lägger ihop det så handlar det nog bara om tre dagars jobb totalt.ulfben skrev:
Först ut: bocka en läpp på ståndarplåten, så den kunde fräsas in i teglet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rita linje: check.
Logga in
Skapa konto
Fram med kapskivan och förstöra huset 😰
Logga in
Skapa konto
Blåsa rent med min 350-kronors "DeWalt" turbojet, fulimporterad från den stora fabriken i öst. (billig men den blåser som satan - vad mer kan man begära?)
Logga in
Skapa konto
Fyll spåret med klegg:
Logga in
Skapa konto
Tröck dit, plugga och skruva. Grina en skvätt för att jag inte såg den utskjutande tegelstenen innan jag kapade plåtarna. Om jag lagt överlappet längre ner kunde jag svalt höjdskillnaden...
Logga in
Skapa konto
Fortsätt på andra sidan nock. Samma mål, andra pyssel. Ville inte plocka ner panelen, så jag fick skräddarsy plåten lite för att kunna pilla upp den bakom brädorna så högt som spikraden tillät.
Logga in
Skapa konto
(jJa, jag lät plåten sticka långt utanför hörnet på muren. Ingen kommer se det, och jag inbillar mig att det är bra att vattnet verkligen leds förbi, med tanke på hur klen lutningen är.)
Tyvärr inga foton på när vindskivorna och vindskiveplåten kom på plats - men det gjorde de! Och sen var det bara att lägga locket på med nockplåten.
Bjuder först på en detaljbild på det största klyddet:
Logga in
Skapa konto
Ni minns kanske att tegelmuren är en trappa, där vissa “steg” sticker upp högre än råsponten. Resultat: plåten lyfter lite över muren, mot vindskivan. När vindskivan väl var kompromissad och klar så kunde vi tvinga ned plåten lagom och dölja lyftet med vindskiveplåten. Men nockplåten... den var inte lika förlåtande. Därav den vackra, organiska knäcken på slutet.
Men... nu är taket klart! Och ser ser inte helt hopplöst ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite strögöra kvar: klä in takfötterna igen, lägga tillbaka skärmtaket över altanen, bättra på med plåtfärg vi repat och stött i. Men taket är på plats! 🎉
Update:
Kan ju vara intressant att rapprtera kostnaderna.
Logga in
Skapa konto
| Verktyg: | 4,400kr | Turbojet, minivinkelslip, dewalt plåtsax, nibbler, plåtsax, falstång, kofot, bits, borr, knivblad etc. |
| Plåt: | 17,169kr | |
| Avattning | 3,978kr | Hängrännor, stuprör, svep, utkastare etc |
| Duk och klegg: | 7,522kr | Haloten Steel, fotplåtsduk, kitt, lim etc |
| Trä | 5,102kr | Ny spont, vindskivor, panel, läkt |
| Skruv och beslag: | 824kr | Rännkrokskruv, fasadplugg, panelskruv, farmarskruv, popnit, etc |
| Transport och avfall | 3,036kr | 2 kubik byggsäck, kranbil för takplåten |
| Färg: | 0 | Fasadfärg hade vi, och plåtfärgen fick vi som kompensation för en transportskada. 👍 |
| Totalt: | 42,031kr | = 667kr/kvm! |
Som ni ser tar jag varje chans i ett projekt att köpa nya verktyg. Man måste ju inte ha en turbojet, en 76 mm vinkelslip eller en plåtsax för skruvdragaren...
...men jag väljer att se verktygen som min lön. 😁
Redigerat:
Fast… fasadpluggen visade sig vara ett jäkla förräderi. Jag ville bättra på infästningen av vindskivan och körde på med Fischer 6x120. Men knappt hälften fick grepp i teglet!ulfben skrev:
Nästa projekt är ett skärmtak över källartrappan.
Hur gör man för att regeln verkligen ska sitta fast? Finns det bättre plugg för ihåliga material?
Besserwisser
· östergötland
· 2 775 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 775 inlägg
Usch ja. Jag har haft riktigt dåligt flyt med att få fast gängor i hålsten... Men man måste kanske lära sig någon gång. :/plåtrickard skrev:
Klicka här för att svara