24 266 läst ·
50 svar
24k läst
50 svar
Byter garagetak från 70-talet (trapetsplåt, tegel)
"Announcing your plans is a good way to hear God laugh"
Nä, några stora framsteg blev det inte den här helgen. Vi fick gjort lite igår - men tyvärr blir mycket av det ogjort igen.
Vi kan ju börja med det som gick bra - ytterhörnet av tegelväggen. Vi lämnade det så här när vi lade duken, men nu var det dags att få det tätt.
Eftersom de lokala butikerna tycks ha en total ovilja att lagerföra smådetaljer som hörn- eller flextätning fick vi helt enkelt skräddarsy ett par laglappar och kitta dit.
(hörnet ser öppet ut men det sitter en bit duk innanför där också. lagningen är i flera lager)
Sedan gav vi oss på gaveln. För att komma åt demonterade vi skärmtaket som överlappar garaget. Garagtaket har då ett överhäng på ungefär 40 cm, med en "box" snickrad undertill.
Här gjorde vi två misstag:
1. Vi tänkte att det skulle sitta en trekantslist att vika duken över.
2. Vi ville inte riva boxen i onödan, utan bestämde oss för att fästa den nya vindskivan i den befintliga brädan.
(här kan man se en sektion av "boxen" jag pratar om. Vi öppnade här för att brädan (som inte skyddats av skärmtaket) behövde bytas)
I slutet av dagen hade vi vår trekantslist, vikt över och temporärt klamrat fast duken, redo att sätta dit vindskivan idag.
Men i morse vaknade jag med en gnagande misstanke att jag varit dum i huvudet.
Problemet med (2) är att boxen inte linjerar klokt med takytan. Att fästa vindskivan i brädan som sitter där betyder att vindskivan skulle hamna någon centimeter ifrån taket / trekantslisten. Det kanske inte är hela världen, eftersom vindskiveplåten ändå täcker - men efter en natts sömn insåg jag att (1) var helt onödigt.
Eftersom vi lägger taket utan läkt kommer trekantslisten bara vara i vägen! Det är mycket bättre att låta plåten ligga hela vägen ut på taket, mot vindskivan, och få ordentligt täckning med vindskiveplåten - istället för att hamna på en "skidbacke" några centimeter ifrån takslutet.
Så vad vi borde göra är:
Nä, några stora framsteg blev det inte den här helgen. Vi fick gjort lite igår - men tyvärr blir mycket av det ogjort igen.
Vi kan ju börja med det som gick bra - ytterhörnet av tegelväggen. Vi lämnade det så här när vi lade duken, men nu var det dags att få det tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Eftersom de lokala butikerna tycks ha en total ovilja att lagerföra smådetaljer som hörn- eller flextätning fick vi helt enkelt skräddarsy ett par laglappar och kitta dit.
Logga in
Skapa konto
(hörnet ser öppet ut men det sitter en bit duk innanför där också. lagningen är i flera lager)
Logga in
Skapa konto
Sedan gav vi oss på gaveln. För att komma åt demonterade vi skärmtaket som överlappar garaget. Garagtaket har då ett överhäng på ungefär 40 cm, med en "box" snickrad undertill.
Logga in
Skapa konto
Här gjorde vi två misstag:
1. Vi tänkte att det skulle sitta en trekantslist att vika duken över.
2. Vi ville inte riva boxen i onödan, utan bestämde oss för att fästa den nya vindskivan i den befintliga brädan.
Logga in
Skapa konto
(här kan man se en sektion av "boxen" jag pratar om. Vi öppnade här för att brädan (som inte skyddats av skärmtaket) behövde bytas)
I slutet av dagen hade vi vår trekantslist, vikt över och temporärt klamrat fast duken, redo att sätta dit vindskivan idag.
Logga in
Skapa konto
Men i morse vaknade jag med en gnagande misstanke att jag varit dum i huvudet.
Problemet med (2) är att boxen inte linjerar klokt med takytan. Att fästa vindskivan i brädan som sitter där betyder att vindskivan skulle hamna någon centimeter ifrån taket / trekantslisten. Det kanske inte är hela världen, eftersom vindskiveplåten ändå täcker - men efter en natts sömn insåg jag att (1) var helt onödigt.
Eftersom vi lägger taket utan läkt kommer trekantslisten bara vara i vägen! Det är mycket bättre att låta plåten ligga hela vägen ut på taket, mot vindskivan, och få ordentligt täckning med vindskiveplåten - istället för att hamna på en "skidbacke" några centimeter ifrån takslutet.
Så vad vi borde göra är:
- ta bort trekanstlisten igen
- riva boxen,
- skruva en regel under taksponten,
- vika över duken,
- och sedan montera vindskivan i regeln.
Redigerat:
Alright, trekantsregeln bortplockan och boxen öppnad så vi kommer åt underifrån.
Tror ni jag tänker rätt: fäll in en regel kant i kant med sponten, vik runt duken och skruva ny vindskiva där? (och montera vindskivan ~25mm högre än sponten, så den når strax över plåten?)
Som ni ser på bilderna är takstolarna olika långa, så jag kan tyvärr inte bara ställa regeln framför dem.
Bör jag korta ner takstolarna så att regeln kan sitta mot ändträet, eller räcker det att fälla in regeln mellan takstolarna och skruva uppifrån?
Om nedkortning erfordras, vad är enklaste metoden? Tigersåg med bladet upponer?
Logga in
Skapa konto
Tror ni jag tänker rätt: fäll in en regel kant i kant med sponten, vik runt duken och skruva ny vindskiva där? (och montera vindskivan ~25mm högre än sponten, så den når strax över plåten?)
Logga in
Skapa konto
Som ni ser på bilderna är takstolarna olika långa, så jag kan tyvärr inte bara ställa regeln framför dem.
Bör jag korta ner takstolarna så att regeln kan sitta mot ändträet, eller räcker det att fälla in regeln mellan takstolarna och skruva uppifrån?
Om nedkortning erfordras, vad är enklaste metoden? Tigersåg med bladet upponer?
Jag monterade stuprör igår och höll på att bli vansinnig på att kapa rören. Hur gör folk som vet vad de håller på med?
Jag testade flera olika strategier:
Så - hur gör man egentligen? Det känns ju som att bågfil *ska* fungera och jag har något grovt handhavande-fel...
Logga in
Skapa konto
Jag testade flera olika strategier:
- Bågfil - funkar så länge man ligger nästan parallellt med röret, men så fort man ska ner mot kanten nyper det och fastnar i draget. Varje. Jävla. Drag. Testade att vända bladet ifall det skulle vara enklare att undvika att fastna på vägen ifrån kroppen, but no.
- Tigersåg - röret bucklar, spetsen fastnar i röret och hela grejen börjar slå sönder sig själv. Kanske hade ett längre blad hjälpt, men det är också svårt att få röret ordentligt fastspänt för maskinsågning.
- Plåtsax - katastrof. Lämnar flikar, vassa hörn och kanter åt alla håll, och jag måste stå och slipa bort en massa innan rören ens går att trä ihop.
Så - hur gör man egentligen? Det känns ju som att bågfil *ska* fungera och jag har något grovt handhavande-fel...
Bågfil och svordomar eller en nibbler. Själv har jag en sån här för enklare jobb: https://www.byggmax.se/nibbler-p28003
Kommer den åt är bättre än plåtsax? Då ska jag nog rulla förbi Byggmax efter jobbet och plocka upp en. Den kanske hjälper att kapa trapetsplåten senare också. Hade tänkt såga för hand men...useless skrev:
Redigerat:
Jag kör med sticksågen, en blå Bosch GST85 med ett metallblad. Är man lite lugn och metodisk fungerar det fint att snedställa för att få första skåran, sedan stänga av och sticka in bladet och köra runt.
Eftersom den saknar plastfot tejpar jag dynan(?) med maskeringstejp för att inte repa.
Inser när jag skriver detta att det nog inte vore så dumt att använda tejp för att markera var snittet ska sitta, 2 flugor på smällen!
Eftersom den saknar plastfot tejpar jag dynan(?) med maskeringstejp för att inte repa.
Inser när jag skriver detta att det nog inte vore så dumt att använda tejp för att markera var snittet ska sitta, 2 flugor på smällen!
Jag fick lite bättre ordning på bågfilen igår. Lade röret på en bräda och drog fast det med spännband - då var det inte helt olidligt att såga.
Skaffade också nibblern du tipsade om, @useless, och den är ju magisk! Den gör ett spår brett nog för verktyget att jobba i, så man slipper alla jävla nyp. Jag lyckades dock inte kapa rören med den – borrade ett starthål, men fastnade vid falsen som verkar vara för tjock. Däremot kommer den göra kapningen av plåten på taket mycket enklare. Grymt tips, tack!
Anyheuw - det ska regna en del framöver så jag ville få upp det andra stupröret. Våra markrör är gamla Plastmo på ~70 mm, och de sticker upp lite olyckligt i förhållande till var stupröret ska sitta. För att kunna fästa röret ordentligt mot väggen behövde jag flytta allt några centimeter.
När jag ändå var inne för nibblern passade jag på att plocka upp en lövavskiljare. Hemma ritade jag en enkel adapter för att få den att passa ihop med de gamla rören, startade 3D-printern och lät den jobba medan jag mätte, kapade och monterade resten av delarna på garaget. 45 minuter senare satt stupröret på plats, skrivaren pingade att adaptern var klar - et voilà:
Blev hur bra som helst. Jag har inte lyckats plocka upp varken bilmek eller rörmokeri, men CAD kanske kan bli ett bra komplement på verktygsbältet!
Skaffade också nibblern du tipsade om, @useless, och den är ju magisk! Den gör ett spår brett nog för verktyget att jobba i, så man slipper alla jävla nyp. Jag lyckades dock inte kapa rören med den – borrade ett starthål, men fastnade vid falsen som verkar vara för tjock. Däremot kommer den göra kapningen av plåten på taket mycket enklare. Grymt tips, tack!
Anyheuw - det ska regna en del framöver så jag ville få upp det andra stupröret. Våra markrör är gamla Plastmo på ~70 mm, och de sticker upp lite olyckligt i förhållande till var stupröret ska sitta. För att kunna fästa röret ordentligt mot väggen behövde jag flytta allt några centimeter.
När jag ändå var inne för nibblern passade jag på att plocka upp en lövavskiljare. Hemma ritade jag en enkel adapter för att få den att passa ihop med de gamla rören, startade 3D-printern och lät den jobba medan jag mätte, kapade och monterade resten av delarna på garaget. 45 minuter senare satt stupröret på plats, skrivaren pingade att adaptern var klar - et voilà:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev hur bra som helst. Jag har inte lyckats plocka upp varken bilmek eller rörmokeri, men CAD kanske kan bli ett bra komplement på verktygsbältet!
Äntligen helg - och ett efterlängtat uppehåll i regnandet. Vi passade på att lägga ut de långa plåtarna. Första plåten tog tid; att skära ut för hushörnet på en åtta meter lång trapetsplåt var rätt svettigt. Men när den väl låg på plats kunde jag andas ut - en ny 3-4-5-mätning mellan plåt och takfot visade att takfoten som jag trodde jag idiotkapat faktiskt blev både rak och vinkelrät.
Efter det gick det desto snabbare att täcka resten. Att jobba med hela plåtlängder är otympligt, men det gör ju att det rullar på fort. Till skillnad från proffs som har laserlinjen i ögat så förlorar vi rätt mycket tid på att försöka linjera skruvar och dra åt packningarna lagom (... och eftersom att vi inte har någon läkt så måste jag dessutom klippa all överlappskruv, så de inte ska gå ner i duken).
Nu till min fråga: vi har en hel plåt kvar och ungefär 18 cm kvar till takets slut. För att slippa klippa plåten på längden - kan man lägga sista plåten med runt 80 % överlapp istället för de vanliga ~20 %? Eller blir det obra på något sätt?
Logga in
Skapa konto
Efter det gick det desto snabbare att täcka resten. Att jobba med hela plåtlängder är otympligt, men det gör ju att det rullar på fort. Till skillnad från proffs som har laserlinjen i ögat så förlorar vi rätt mycket tid på att försöka linjera skruvar och dra åt packningarna lagom (... och eftersom att vi inte har någon läkt så måste jag dessutom klippa all överlappskruv, så de inte ska gå ner i duken).
Logga in
Skapa konto
Nu till min fråga: vi har en hel plåt kvar och ungefär 18 cm kvar till takets slut. För att slippa klippa plåten på längden - kan man lägga sista plåten med runt 80 % överlapp istället för de vanliga ~20 %? Eller blir det obra på något sätt?
Logga in
Skapa konto
Jag klippte borrspetsen av 250 överlappskruv för att kunna fästa skivorna i varandra utan att dra hål i duken under. Bra greppträning...
Fallet på framsidan var lättare att lägga - 2.5 metersplåt är hanterbart på det helt annat sätt.
Även på denna sida hade vi mer plåt än strikt nödvändigt, men vi spred ut överlappen så alla plåtar har två eller tre kullar ihop. På så sätt blev det bara en dal som behövde klippas bort för att gå ut bra mot husväggen.
(plåtsax till skruvdragaren - överraskande billig, och funkar riktigt bra!)
Så nu ligger plåten äntligen på plats!
Kvar att göra är ståndarplåt mot husväggen, vindskivor och -plåt, samt nockplåten. Börjar se slutet!
Logga in
Skapa konto
Fallet på framsidan var lättare att lägga - 2.5 metersplåt är hanterbart på det helt annat sätt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kvar att göra är ståndarplåt mot husväggen, vindskivor och -plåt, samt nockplåten. Börjar se slutet!
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Ser ju bra ut men, trapetsplåt skall skruvas i topparna ej i botten.ulfben skrev:
Jag klippte borrspetsen av 250 överlappskruv för att kunna fästa skivorna i varandra utan att dra hål i duken under. Bra greppträning...
[bild]
Fallet på framsidan var lättare att lägga - 2.5 metersplåt är hanterbart på det helt annat sätt.Även på denna sida hade vi mer plåt än strikt nödvändigt, men vi spred ut överlappen så alla plåtar har två eller tre kullar ihop. På så sätt blev det bara en dal som behövde klippas bort för att gå ut bra mot husväggen.
[bild]
[bild]
[bild]
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Jag tycker nog som du. Ok då, men Plannjas monteringsanvisninga säger toppen och ”dra skruvarna med förstånd”ulfben skrev:
Nej, man ska skruva i dalen, inte i toppen. Då kan skruven dra plåten stumt mot underlaget.
[bild]
Skruvar man istället i toppen riskerar man att plåten bucklar sig redan vid montage, och att den över tid flexar upp och ner av vinden. Det gör att skruvskallen kan nöta mot plåten - tills det till slut blir hål. Skruv i toppen riskerar också att böjas när någon går på taket. Vårt tak var spikat i topp och det har inte varit lysande:
[bild]
[bild]
[bild]
Kan för övrigt notera att packningen på de spikar som satt kvar var i förvånansvärt gott skick! Jag trodde att de skulle ha torkat och vittrat sönder efter 50+ år, och visst såg de lite trötta ut i ytterkant det fanns fortfarande gott om tätande material kvar under skallen. Kul att se i praktiken att packningar inte behöver vara en källa till oro.