Idag kom vi äntligen igång med byte av garagetaket, och jag tänkte dela lite från processen - och be om tips på det jag är osäker på.

Det handlar om ett tegelgarage med trapetsplåt från 1973 som vi nu byter ut mot ny plåt från Lindab.
Ritning av ett hus med fokus på garaget, sedd från norr, daterad 18 maj 1973 av Gotlands byggnadsnämnd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnadsteknisk ritning av ett garage med sadeltak, kompletterad med handskrivna kommentarer och signaturer.
Skapa konto

Originalplåten var helt slut - flera stora hål runt gamla spik, och vattenskador i innertaket var ett faktum redan när vi köpte huset (~2021).
Rostig skruv i gammalt trapetsplåttak med skadat plåthål.
Skapa konto

Närbild av gammal trapetsplåt på ett garagetak med sprickor runt skruvarna och spikmärken, visar skador innan byte till ny plåt.
Skapa konto

Jag har varit uppe varje år och tätat med klegg och satt nya skruv så plåtarna inte skulle flyga iväg.
Närbild av metalltak med grått tätningsmedel pålagd över gamla hål.
Skapa konto

Men nu är det dags att göra rätt: vindskivor, fotplåt, takduk och nytt plåttak. Vi beställde allt från Lindab via XL-Bygg - värt merkostnaden mot lågprisladorna, för att få hjälp med både produktval och mängdberäkning (tummen upp!).

Prognos & plan​

Ska enligt SMHI ha ~tre dagar med uppehållsväder, så vi började riva idag medan vi väntar på plåtleveransen.

Tegeltak med vågig plåt från 1973 som ska bytas ut, visar rost och hål. Hus i bakgrunden med solpaneler på taket.
Skapa konto

En person står på ett garagetak och håller i flera trapetsplåtar under ett takbyte. En stege och gräsmatta syns nedanför.
Skapa konto

Jag har tagit hem Mataki Steel takduk, takfotsduk, pappspik och klegg. Här är arbetsordningen som jag förstått det:
  1. Rivning av nockplåt, vattbrädor, gammal plåt, vindskivor och fotplåt
  2. Kontroll och ev. lappning av råspont
  3. (Ta bort gamla pappen?)
  4. Förstärkning av takfoten + montering av trekantslist & regel för nya vindskivor
  5. Fräsning för hängrännekrokar
  6. Samtidigt: målning av nya vindskivor & takfotspanel
  7. Takfotsduk + montering av ny fotplåt
  8. Takduk på
  9. …vänta på plåten och lägga enligt schema
  10. Under tiden: måla och montera inklädnaden under takfoten (vad heter den egentligen?)
  11. Under tiden: renovera innertaket och styr upp garageinredningen
Originaltaket låg utan läkt, plåten var skruvad direkt på pappen. Mataki lämnar inte garanti om man gör så, men vi har väldigt begränsat med höjd att jobba med (se bild - hustaket sticker ut över garaget), så jag vill helst göra om originalmontaget men med skruv i dalen istället för på toppen. Erfarenheter?

Uppifrånvy av rivet garagetak med gammal trapetsplåt från 1973. Verktyg och en öppen kartong ligger på taket. Ett svart tak med solpaneler syns i bakgrunden.
Skapa konto

Status just nu​

Vi har rivit taket och öppnat några misstänkta fläckar i innertaket. Visade sig att det mest vara gipsskivan som möglat – råspont och isolering är smutsiga men ser friska ut. Takreglarna är opåverkade. Det har uppenbarligen läckt in, men inte stått och pyst i åratal som jag trodde.

Person på stege inspekterar hål i garagetakets innertak, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Vattenfläckar och mögel på råspont under isolering i garagetaket, synligt mellan två reglar.
Skapa konto

Jag har också gått över hela yttertaket med hammare och slagit ner gammal pappspik. Allting låter solitt och pappen sitter bra. Fråga: Kan man låta gammal papp ligga kvar och lägga ny takduk ovanpå?
Platt tak med gammal takpapp och utsikt över närliggande villor och trädgårdar, pågående renovering av garagetak.
Skapa konto

Min stora fundering: vindskivan mot tegelgaveln​

Här behöver jag hjälp. På norra gaveln är det ett konstigt avslut: den gamla vindskivan var spikad i teglet, och råsponten slutar innanför tegelväggen. Översta raden tegel ligger bitvis högre än råsponten. Det finns alltså inget underlag för vindskivan, och ingen spont eller papp som går ända ut. Se bilderna:

Gammalt trapetstak avlägsnat, visar skadad takpapp och brädor på garage, med ny plåt ovanpå. Slitage och rost syns tydligt på materialet.
Skapa konto
Uppifrånvy av rivet garagetak med gammal trapetsplåt från 1973. Verktyg och en öppen kartong ligger på taket. Ett svart tak med solpaneler syns i bakgrunden.
Skapa konto

Alla instruktioner jag hittar säger att man bör sätta en trekantslist så pappen kan vikas upp, och vindskivan kan spikas i.
Men vad gör man när det inte finns någon spont att jobba mot?
Ska jag regla ut något där? Lägga en extra skiva? Spika i teglet igen? (Eller bör det vara plugg + skruv i så fall?)

Diagram över tak- och vindskivekonstruktion, inklusive underlagspapp, trekantslist, spikläkt och vindskiveplåt. Visar detaljer kring fästpunkter och material.
Skapa konto
Illustration av takuppbyggnad med råspont, trekantslist och takplåt, visar hur ett nytt taksystem monteras på en garagekonstruktion.
Skapa konto

Kommande steg​

Imorgon planerar vi att:
  • riva resterande vindskivor, takfotspanel och fotplåt
  • montera trekantslist
  • börja med takduken
Närbild av en takkant på ett tegelgarage med gammal sliten plåt och en synlig takränna; del av ett renoveringsprojekt av garagetak.
Skapa konto

(på det här takfallet har de putsat över teglet och lagt duken över det, fram till vindskivan men inte över. Vindskivan är spikad(?) i teglet faller nästan ut av sig själv.)

Garagetakets hörn med träbjälkar och tegelvägg, synlig hängränna och stuprör, tecken på slitna material och spindelväv.
Skapa konto

(Takfötterna är inklädda underifrån och den panelen är rätt risig. Ska ta ner och byta allt, och passa på att skruva fast reglar under utstickande råspont)

Men... är ordningen rätt? Behöver jag verkligen få rännkrokar och fotplåt på plats först? Det känns stressigt att stå där och finlira med krokbockning när taket står oskyddat. Kan jag rulla ut takduk men lämna nederkanten öppen tills fotplåten är klar?

Redigerat:
  • Gilla
Andreas Johansson 1981 och 5 till
  • Laddar…
Takfallet på framsidan är lite brantare och den sista biten, ovanför källartrappan, var inte min favorit att försöka pilla loss. Den var märkbart halare än de andra plåtarna och jag kunde inte riktigt nå över hela även om jag rullade upp den från sidan.
Takfallet med plåtdelar ovanför en källartrappa, en stege vid sidan och en husvagn och bil som står parkerade på uppfarten.
Skapa konto

Slutade med att jag fick dra de sista spikarna balanserandes på en stege över trappan.
Stege lutande mot tegelvägg bredvid byggställning och plåttak över cykelparkering.
Skapa konto

Byggarbetsplats med tak, ställning och stege mot röd tegelvägg, under en molnig himmel. Cyklar syns under ställningen.
Skapa konto

Det här är dumheter. Blir nog tvunget att lösa en ställning för det här utrymmet. Ser inte hur jag ska få upp det nya taket utan att slå ihjäl mig annars.

• Gilla
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
I spoke too soon. Takfoten är bitvis helt slut så jag skar upp lite av den gamla pappen och hittade flera skador i råsponten.
Skadad råspont med spår av gammal papp och flera hål. Behov av reparation syns tydligt. I bakgrunden en gräsmatta och en vattenslang.
Skapa konto

Tak med gammal papptäckning som delvis har avlägsnats, visar skador i råsponten under, omgiven av en trädgård med växter och en uteplats.
Skapa konto

Skadad råspont på tak med trasig takpapp avlägsnad, visar synliga skador och sprickor i träet.
Skapa konto

Så nu är det en helt annan sport. Får röja av all gammal duk och kolla av hela taket. Men sen: hur byter jag sponten? 😅 Kan jag såga ur skadorna och fälla in en skiva av något slag (förutsatt att takstolen är frisk)?

Först av allt blir att åka och köpa lite byggpressening och läkt så vi har något att skydda taket med. Känns inte som att jag hinner fixa detta och ut duken innan regnet kommer på fredag.

Redigerat:
  • Gilla
joakimbrodd och 4 till
  • Laddar…
Lite småskador, och så behöver hela takfoten bytas. Köper man spontlucka för detta?
Tak med råspont och blå markeringar för reparationer, omgiven av trädgård och växthus. En hammare syns på taket.
Skapa konto

Luckan är 3600 lång, så delar jag den på hälften får jag 1800 i längd. 50cm överhäng för takfoten, ger mig 1300 in på taket med nytt material.

Takfot med småskador på ett tegelhus, visar synliga takstolar och kakel på yttervägg.
Skapa konto

Det måste ju räcka för att hitta en regel mellan takstolarna att skruva i. Och annars ... fäller man in en regel för skarven hamnar?

Redigerat:
  • Gilla
joakimbrodd och 5 till
  • Laddar…
Mot Byggmax!
Person som sågar trä med en cirkelsåg utomhus under ett skärmtak. Flera trälastpallar staplade i bakgrunden.
Skapa konto

Person lastar träbrädor i en bil vid ett byggmateriallager. Förvaringshyllor med plankor och virke syns i bakgrunden.
Skapa konto

Bra med Volvo! 😅
Träplankor, en cirkelsåg, skruvar och verktyg lastade i bakluckan på en röd bil.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
joakimbrodd och 9 till
  • Laddar…
Alright!
Idag hann vi riva av takpappen, köpa material (råspontluckor och en byggpresenning), samt lappa alla skador och riva bort takfoten.
Tak utan takpapp, med råspontgolv och märken av rivning, belyst av solljus, visar pågående renovering av taket.
Skapa konto

Rivet tak med exponerade reglar och delvis täckt med presenning; omgivande trädgård syns i bakgrunden.
Skapa konto

Cirkelsågen och jag blev snabbt kompisar. Jag sågade ur runt skadorna, kapade till lite tryckt 45x25 (tror jag?) som låg i förrådet och använde som stödreglar, och återbrukade rivet material från takfoten till lappbitar.

Typ så här - fast gånger sju...
Öppen takyta med tillfälliga stödreglar och borttagna brädor, omgiven av cirkelsåg, hammare och spik på träytan.
Skapa konto

Trasig takpapp borttagen från tak, exponerar träunderlag med svart beläggning och hammare liggande bredvid.
Skapa konto

Man ska nog inte stampa på det, men det håller att stå på och duger absolut att spika i. När plåten väl är på plats känns det helt lugnt.

Takfoten sticker ut nästan 50 centimeter:
Tegelvägg med uppstickande takbalkar utan takpapp, visar pågående renoveringsprojekt. Träd och himmel i bakgrunden.
Skapa konto

De utstickande "balkarna" visade sig i princip bara vara dekor – de ligger löst på tegelmuren och är spikade i bakkant mot en takbalk. Sponten svävade några centimeter ovanför. Jag förstår nu varför det svajat lite när man klättrat upp där

Jag tänkte sala på takbalken för att få rejält med fästyta, och sedan lägga upp spontluckorna. Tanken är att kapa dem till rätt längd när de sitter på plats, och passa på att fälla in en 45x75 mellan de "dekorbalkar" som finns, så att sponten får lite stöd.
Och sen… dukjävel. Det ska ju regna fredag och hela helgen. :(

Oklart hur jag ska köra på framsidan. Det branta fallet är inte kul att jobba på, och när pappen är borta blir träet på tok för halt. I värsta fall får jag lägga över byggpresenning tills jag får tag i en ställning, eller om jag bygger något provisoriskt över källartrappen.

Takrenovering pågår med stege och byggnadsställning, takpapp delvis borttagen; cyklar parkerade under.
Skapa konto

• Gilla
Plutus och 14 till
  • Laddar…
Q
Heja heja!

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Kul att läsa! Älskar såna här trådar.

• Gilla
Pappabjorn och 2 till
  • Laddar…
Nej, man ska skruva i dalen, inte i toppen. Då kan skruven dra plåten stumt mot underlaget.
Profilplåt monterad med skruvar i dalen på takläkt, visar korrekt installationsmetod för att undvika buckling och hål i taket.
Skapa konto

Skruvar man istället i toppen riskerar man att plåten bucklar sig redan vid montage, och att den över tid flexar upp och ner av vinden. Det gör att skruvskallen kan nöta mot plåten - tills det till slut blir hål. Skruv i toppen riskerar också att böjas när någon går på taket. Vårt tak var spikat i topp och det har inte varit lysande:

Takplåt med skruvar monterade på toppen, vilket orsakar bucklor och centimeterstora hål runt skruvarna på grund av felaktig installation.
Skapa konto

Rostig skruv på korrugerat takplåt med ett hål runt skruven, visar skadad plåt på grund av felaktig montering.
Skapa konto

Närbild på ett tak med skruvar och sprickor runt omgivande plåt, vilket illustrerar monteringsproblem där plåten bucklar sig.
Skapa konto

Kan för övrigt notera att packningen på de spikar som satt kvar var i förvånansvärt gott skick! Jag trodde att de skulle ha torkat och vittrat sönder efter 50+ år, och visst såg de lite trötta ut i ytterkant det fanns fortfarande gott om tätande material kvar under skallen. Kul att se i praktiken att packningar inte behöver vara en källa till oro.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
TickyNucker och 18 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Nej, man ska skruva i dalen, inte i toppen. Då kan skruven dra plåten stumt mot underlaget.
[bild]

Skruvar man istället i toppen riskerar man att plåten bucklar sig redan vid montage, och att den över tid flexar upp och ner av vinden. Det gör att skruvskallen kan nöta mot plåten - tills det till slut blir hål. Det är exakt vad som har hänt på vårt tak: centimeterstora hål runt skruvarna.

[bild]
[bild]
[bild]

Kan för övrigt notera att packningen på de spikar som satt kvar var i förvånansvärt gott skick! Jag trodde att de skulle ha torkat och vittrat sönder efter 50+ år, och visst såg de lite trötta ut i ytterkant det fanns fortfarande gott om tätande material kvar under skallen. Kul att se i praktiken att packningar inte behöver vara en källa till oro.
Ok, det finns visst olika skolor på detta https://bdnfasteners.com/where-to-place-screws-on-metal-roofing/
Tanken med att skruva i toppen är att det inte rinner lika mycket vatten här som i botten == mindre risk för läckage.

Följ instruktionen till ditt tak så blir det säkert bra.

Kul sommarprojekt o lycka till :)

Redigerat:
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
Idag våldsregnar det så här kommer en uppdatering från gårdagen!

Jag hade sån fantastisk tur att en släkting just nu har massa ställningsjobb på Gotland, och han kunde trolla fram en sektion åt mig att låna. Morgonen startade alltså med att få upp en haki så vi kan jobba på framsidan utan att riskera att drutta ner i källartrappan :D
Byggnadsställning framför ett tegelhus under takrenovering. Byggmaterial och en stege syns på marken. Klarblå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Medans sambon rensade takfallen på all kvarvarande papp och spik kunde jag sala på reglarna och lägga ut ny spont för takfoten
Person på ställning arbetar på tak med borttagning av gamla takmaterial och förberedelse för ny spontanläggning.
Skapa konto

Takrenovering pågår, träpanel och verktyg syns. Isolering och byggmaterial blottat, med en stege vid sidan av taket mot gräsmattan.
Skapa konto

Träplankor och isolering på ett tak under renovering, med olika verktyg och material runt omkring i solen.
Skapa konto

Tak med ny träbeläggning och gamla trärester, verktyg utspridda, stege uppställd, samt träd och växtlighet i bakgrunden.
Skapa konto

Jag förstår inte hur den tidigare takfoten någonsin fungerat. Det närmsta upplägget - förutom de små dekorativa balkarna - är en regel en rejäl bit innanför tegelmuren. Sponten frihänger i form av en bergodalbana:
Byggnad under renovering med man på taket, orenoverad takfot synlig, materialförvaring framför, hund vilar vid svart dörr, soligt väder.
Skapa konto

Det ser inte klokt ut och kan inte bara bra. Eftersom takstolen ändå ska byggas in igen så fyllde jag ut med tryckt 45x70 (över från staketbygget) som sponten kan vila på.
Byggställning och byggmaterial vid rött tegelhus med nylagt trä och skyddande takdel, blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Jag fällde in dem mellan "dekorbalkarna", men bara skruvade fast dem i sponten (två skruv per bräda) - jag vet ännu inte om jag vill/behöver justera höjden. Tanken är att ev. kunna säkra med en långskruv genom hela paketet eller (om jag blir lat) ett vinkeljärn på baksidan. Eller kanske lita på att takfotsbrädan ger tillräcklig stadga?

Här blev det fel...
Dagen sprang ifrån oss och regnet är på ingång, så vi behövde få ut takfotsduken. För att göra det måste foten kapas i rätt längd – och här tror jag att vi fuckade upp.

Att dra kritsnöre och såga är ju enkelt, men vad ska man mäta ifrån?

Vi valde att mäta ut 25 mm från de två yttersta dekorbalkarna, så vi kunde skruva in en bräda mot ändträet - tanken var att sponten då precis skulle täcka brädan. (vi landade i detta för att det var så taket såg ut tidigare)

En person arbetar på ett tak, spåntat trä syns, samt verktyg som hammare och såg. En stege leder upp till taket, och en plastad takfot syns i förgrunden.
Skapa konto

Men! I verkligheten visade sig balkarna vara olika långa, och jag läste fel på foten till cirkelsågen - så snittet hamnade rejält på insidan av linjen. Resultatet: sponten passerar precis balkarnas framkant men kommer inte kunna täcka takfotsbrädan. 🤦‍♂️
Person står på ett tak under renovering med tegelvägg och balkar. En stege och byggmaterial syns.
Skapa konto

Jag är också orolig att vår snittlinje helt enkelt är skev. Den är inte garanterat (eller ens sannolikt) parallell med nocken. Första instruktionen från Lindab är ju: "Kontrollera att taket är rätvinkligt och parallellt innan du monterar."
Hur fan räddar man ett snett utgångsläge sen när plåten ska på? Någon som har knep?

Full fart mot solnedgången
Vi hann inte stå och deppa. Vi lade ut fotplåtsremsan med 25 mm överhäng, och sen den första våden dikt an mot takfoten. Ingen plåt ännu, vi lämnar våden lös nedtill så att vi kan skjuta in fotplåt senare.
Person på ett tak med verktygsbälte. Taket är förberett med underlagspapp och runtom syns byggmaterial och en stege i en trädgård.
Skapa konto

Vi har inga vindskivor på plats ännu, så vi lät bara duken hänga fritt över kanten tills vidare. Senare klamrade vi fast den mot den gamla vindskivan så den inte skulle blåsa upp.
Person arbetar på tak, sittandes på knä, fastsätter takduk i träpanel med omgivande gård och hus i bakgrunden under solnedgång.
Skapa konto

För att få ett grepp om hur lång tid vi hade innan regnet, tajmade vi arbetet. Två våder tog i snitt 37 minuter. Det tar tid att slå all spik (~1000 pappspik blev det!), och det överlappande hustaket (och husknuten) slukade både tid och tålamod.

Person arbetar på tak täckt med takpapp i ett villaområde, omgivna av träd och gräsmattor, med solnedgång i bakgrunden.
Skapa konto

Klockan var 21:40 när vi äntligen kom över nocken. (Förlåt grannar! Det blev en hel kväll med hammare!)
En person arbetar på ett tak med underlagspapp från Mataki, omgiven av byggställningar och verktyg.
Skapa konto

Vi vet inte ännu hur avslutet mot husväggen ska göras, så vi lämnade bara sömsmån och vek upp takduken tills vidare.
Takfot med svart takpapp från Mataki, rullas ut under renovering, synligt tegel i bakgrunden, träpanel ovanför.
Skapa konto

Sen var det bara att acceptera nederlag, städa av bygget och lägga ut temporärt skydd. Jag minns läxan sen Sunroof lämnade vårt hustak oskyddat och lät det regna in. Förhoppningsvis gör jag ett bättre jobb. Vi fäste presenningen genom att lägga läkt över, och skruvade fast den i takfoten (där skruvhålen senare kommer täckas av fotplåt). Där läkten möttes vid nocken skruvade vi dem i varandra.

Tak under konstruktion, täckt med en presenning i skymningen, med verktygsväska på. Bakgrund med solnedgång och silhuetter av träd.
Skapa konto

Takbyggare i arbete kvällstid, monterar takduk på en byggställning med utsikt över villakvarter.
Skapa konto

Nästan prick 23:00 var vi färdiga med presenningen och uppstädningen. Kepsen såg ut som en saltsten och snickarbyxorna var genomblöta av svett - men taket var åtminstone tätt för natten.
Byggställning under upplyst presenning vid renoveringsprojekt på tak i skymningen.
Skapa konto

Vi gick in i det här takbytet med tanken att "det är ju tre torra dagar - klart man hinner riva, laga och täta på den tiden". Men allt tar alltid längre tid än man tror.

Varje moment är första gången för oss, så man måste dubbelkolla instruktioner, hitta rätt teknik, försöka undvika att köra fast i beslutsångest – och samtidigt inte sabotera för sitt framtida jag. Och så ska vardagen klaffa: mat ska lagas, hunden ska ut (och till veterinären, förstås – bra planerat 😅), material ska hämtas…

Och det är bara när allt går som det ska! Du planerar ju aldrig för att dra hammarklon i lilltån, eller att behöva googla vad en "råspontlucka" är, eller att dra av en skruvjävel och sen ligga där med rörtång och svära.

Galet ändå hur mycket marginal man behöver ha som amatör.

Nästa torra dag hoppas vi få ut takduken på framsidan också. Därefter blir det lite lugnare: ingen akut vattenskaderisk, och vi får tid att fundera på alla avslut - vindskivor, anslutning mot husvägg och altantak, fotbräda och rännkrokar - medan vi väntar på plåtleveransen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Plutus och 34 till
  • Laddar…
Tomture61
Jag blir inte riktigt klok över ditt tak 🤔
Tycker mig se isolering direkt under råsponten men ändå ett innertak som inte följer yttertaket 🤔
Vart är luftningen under råsponten 🤔
Hur är takstolar konstruerade , råsponten ligger åt ett håll som jag inte förstår 🤔

Så här ser det ut. Innertaket följer yttertaket men det har nog inte varit lätt att se bland alla bilder.

Kanske borde uppdatera första posten med ritningen?

Ritning av innertak som följer yttertaket, med signatur från byggnadsinspektör. Visby 1977, mätningar och noteringar synliga.
Skapa konto

Skiss av en byggnads fasad mot norr, med innertak som följer yttertakets lutning. Datum: 18 maj 1973.
Skapa konto

• Gilla
Byggaskevt och 1 till
  • Laddar…
S SkiFlakes skrev:
Skuva i toppen annars kommer det garanterat att läcka!
Skruvning skall ske i botten. Läs monteringsanvisning. Skruven har speciella tätbrickor.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Alright!
Idag hann vi riva av takpappen, köpa material (råspontluckor och en byggpresenning), samt lappa alla skador och riva bort takfoten.
[bild]

[bild]

Cirkelsågen och jag blev snabbt kompisar. Jag sågade ur runt skadorna, kapade till lite tryckt 45x25 (tror jag?) som låg i förrådet och använde som stödreglar, och återbrukade rivet material från takfoten till lappbitar.

Typ så här - fast gånger sju...
[bild]
[bild]

Man ska nog inte stampa på det, men det håller att stå på och duger absolut att spika i. När plåten väl är på plats känns det helt lugnt.

Takfoten sticker ut nästan 50 centimeter:
[bild]
De utstickande "balkarna" visade sig i princip bara vara dekor – de ligger löst på tegelmuren och är spikade i bakkant mot en takbalk. Sponten svävade några centimeter ovanför. Jag förstår nu varför det svajat lite när man klättrat upp där

Jag tänkte sala på takbalken för att få rejält med fästyta, och sedan lägga upp spontluckorna. Tanken är att kapa dem till rätt längd när de sitter på plats, och passa på att fälla in en 45x75 mellan de "dekorbalkar" som finns, så att sponten får lite stöd.
Och sen… dukjävel. Det ska ju regna fredag och hela helgen. :(

Oklart hur jag ska köra på framsidan. Det branta fallet är inte kul att jobba på, och när pappen är borta blir träet på tok för halt. I värsta fall får jag lägga över byggpresenning tills jag får tag i en ställning, eller om jag bygger något provisoriskt över källartrappen.

[bild]
Jag hade ett liknande problem, men yttertaket var lagt 1980 av vanlig takpapp ovanpå "västkustskivor" och lutade bara 4 grader. Västkustskivorna var nog intakta, men ihophållna till en slät takyta med "not och spår" som lagts i tomma luften utan regelstöd under och därför inte tålde att någon gick uppe på taket; ibland nödvändigt för att sopa bort löv och barr.

När den gamla takpappen började vittra sönder uppstod därför långa sprickor när man gick på den och regnvatten hade fritt tillträde till isolering, undertak och garaget med alla prylsamlingar...

Först fick jag riva ner det gamla innertaket, vilket var enkelt men smutsigt eftersom det fanns flera "musbon" med årtionens ingrodda musskit m.m. möjliggjort eftersom insektsnät saknades runt hela garaget... tills jag kom till tvärbalkarna c/c 1200 men det gick att få ner dem också ganska enkelt (svårt bara eftersom garaget var fullt av annan bråte som först måste städas ur). Nya balkar, nya vinkelbeslag, ny ankarspik. Nu var det bara isolering, tätskikt, glespanel och takgips kvar... men hur i hela friden skulle jag få isoleringen att sitta kvar när den var först "under upp". Jo, spännband på rulle, som drogs längs på c/c 300, samma som glespanelen men mitt emellan, och montageskruv.

Nu gick det fort att lägga upp isolering och skruva upp glespanel. Takgipsen fick vänta tills yttertaket var klart. En dag med fint väder, ingen återvändo, hela taket med västkustskivor och påklistad takpapp (ett enda tunt lager) bröts bort med en stor kofot och vräktes ner på gräsmattan, helst utan att träffa ytterpanelen på långsidan...

Nu låg hela innertaket öppet för väder och vind, men jag hade en stor plastpresenning i beredskap... och massor av råspont med not och spår, avsett mest för detta ändamål. Det var mycket spikande innan kvällen kom; varje list ska spikas i varje korsning med takbalkarna med varmförzinkad trådspik. Men det blev klart och jag kunde lägga på plastpresenningen och pusta ut ett par dagar innan takläggaren skulle komma.

Men jag funderade ändå; vad skulle hända om det samtidigt spöregnade och samtidigt blåste från fel håll, mot taklutningen (som bara var 4 grader) när det bara satt en enda hängränna med stuprör på ena långsidan?

Så jag skaffade några plankor 45 x 100 och byggde en vattenbarriär på taket på andra långsidan (den högre) och snedsågade i ändarna 45 grader mot samma i kortändarna. Insidan på alla tre var snedsågad ca 30 grader.

Takläggaren kom och blev jätteglad när han såg min vattenbarrär, lade sedan 8 mm tjock gummimatteliknande takbeläggning på hela taket och med 50 procents överlappning. Om man värmde med stor gasolbrännare några sekunder mjuknade takbeläggning och det var inte svårt för takläggaren att klä min vattenbarriär snyggt och tajt.

Under överlappningarna på plantaket skruvades takbeläggningen fast i råsponten med stora brickor emellan. Nästa skikt klistrades med varm takmassa, och när takläggaren var klar och packade ihop sina grejer sa han: "Du får 45 års garanti på detta nu, för då lever ingen av oss".

Året var 2008, så 2053 skulle jag ha varit 107 år, takläggaren säkert 120 år...

Det blev en av mitt livs bästa dagar, fast jag hade kvar att sätta upp regnavvattningssystemet. Tips: använd grön laser för att sätta upp hängrännekrokarna i en spikrak linje, och lita aldrig på att en takkant är i våg...

• Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.