Beskrivning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade gärna bifogat en "riktig" bild, men jag är iväg på tjänsteresa och är borta hela denna och nästa vecka.
 
Redigerat:
Det bruna illustrerar tröskel, det blå är "plastmattan" jag menar, det ljusgrå tätskikt, mörgrått fix och svart är klinker.
 
Jag tror det är en dålig idé att byta tröskeln.
Visst, med en multimaster eller likande verktyg, kan du säkert få bort tröskeln, men sen ska den dit igen. Hur sitter den i dörrkarmen?

Jag hade ett likande problem. Vi lade parkett i hallen utanför badrummet. Ganska svårt att få in parketten under tröskeln.
Jag snidade till en ny ekbit som lackades. Den lade jag in i botten av tröskeln. Den biten gick sedan ner och ut över parkettgolvet i hallen som en "överläpp". Jag fick kapa nederkanten av dörren med någon cm för att få allt att stämma.
 
magnu skrev:
Jag tror det är en dålig idé att byta tröskeln.
Visst, med en multimaster eller likande verktyg, kan du säkert få bort tröskeln, men sen ska den dit igen. Hur sitter den i dörrkarmen?

Jag hade ett likande problem. Vi lade parkett i hallen utanför badrummet. Ganska svårt att få in parketten under tröskeln.
Jag snidade till en ny ekbit som lackades. Den lade jag in i botten av tröskeln. Den biten gick sedan ner och ut över parkettgolvet i hallen som en "överläpp". Jag fick kapa nederkanten av dörren med någon cm för att få allt att stämma.
Den sitter inte alls i dörrkarmen utan är utskuren och skruvad i golvet.
 
Det som är uppvikt kan vara lite olika material beroende på vilket tätskiktssytem som använts.

2008 var nog lite i gränslandet mellan rollade tätskikt och foliebaserat, Nu gäller folie i de flesta fall. Dessutom har man använt svetsad plastmatta som alternativ, men det är troligen mindre vanligt under klinker.

OM det är ett rollat system, så består uppviket mot tröskeln av en fiberremsa som ""impregnerats" med tätskiktsgummi, och limmats fast med sagda gummi. Remsan får inte punkteras.

Om det är ett foliebaserat system så är det troligen folie som är uppvikt mot tröskeln, den är lite mer hållbar än fiberremsan.

Om det är plastmatta så borde det vara ganska enkelt att få loss den utan att skada den.

Låter lite extremt att ett barn skulle kunna ha sönder en tröskel, med leksaksbil, såvida det inte är en 20 åring med sin leksaksbil...
 
hempularen skrev:
Det som är uppvikt kan vara lite olika material beroende på vilket tätskiktssytem som använts.

2008 var nog lite i gränslandet mellan rollade tätskikt och foliebaserat, Nu gäller folie i de flesta fall. Dessutom har man använt svetsad plastmatta som alternativ, men det är troligen mindre vanligt under klinker.

OM det är ett rollat system, så består uppviket mot tröskeln av en fiberremsa som ""impregnerats" med tätskiktsgummi, och limmats fast med sagda gummi. Remsan får inte punkteras.

Om det är ett foliebaserat system så är det troligen folie som är uppvikt mot tröskeln, den är lite mer hållbar än fiberremsan.

Om det är plastmatta så borde det vara ganska enkelt att få loss den utan att skada den.

Låter lite extremt att ett barn skulle kunna ha sönder en tröskel, med leksaksbil, såvida det inte är en 20 åring med sin leksaksbil...

Det är ingen vanlig leksaksbil, utan en sådan man åker på....
Tro mig en 4-åring kan köra en sådan väldigt fort!
 
swedeastral skrev:
Det är ingen vanlig leksaksbil, utan en sådan man åker på....
Tro mig en 4-åring kan köra en sådan väldigt fort!
Hahaha jag har 3 barn med varsin förbannad plåtbil de åker runt på, så jag tror dig!

Gällande tröskeln är det som hempularen säger att du bör ha folie men kan också vara rollat skikt.

Praktiskt så är det inte alls omöjligt att skära längs uppviket på fuktspärren, skruva bort tröskeln och göra en ny anslutning mot tröskeln med våtrumsfolie. I praktiken får du det tätt och risken för skada just vid tröskeln (med bra fall som du har) obefintlig.

Men i teorin uppfyller du inte riktigt branschnorm och just i en bostadsrätt kan det bli ett rätt jobbigt läge om du får skada som sedan rinner ner till granne. Det kan bli tjaffs om skadeverkan kontra ditt ansvar som lägenhetsinnehavare troligen med 3 försäkringsbolat inblandade (ditt, grannens och föreningens)
 
Om man monterar en rätskiva på tröskeln, och skär en remsa på ~10mm som fortfarande är limmad mot tätskiket.
Sen får man anpassa nya biten efter detta såklart och avsluta med limning, slipning och ev målning.
Ett herrejössesjobb, men det borde fungera enligt BKR regler, så man inte rör tätskiket.
 
Enl. Branschreglerna behövs ju ingen tröskel om brunnen ligger 25mm? under nivån vid dörren, iof så blandar mqn kanske regler från 2olika upplagor...
är det plastmatta är det bara att värma med mattfön, då mjuknar limmet och tröskeln kan monteras bort
är det rollat/folie (spelar egntligen ingen roll blir samma sak) så är det "bara" att lossa tröskel dra lite i remsan som bör finnas så lossnar den säkert, ta tätskiktsgummi och pensla på utsidan av uppviket, se till att få i alla hörn och vinklar, gärna flera gånger med tork mellan. Montera tröskel, för lite extra säkerhet så kan man dra silicone mellan uppvik och tröskel.

är det ett korrekt fall i tätskiktsnivå så är det lugnt
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
nino skrev:
Enl. Branschreglerna behövs ju ingen tröskel om brunnen ligger 25mm? under nivån vid dörren, iof så blandar mqn kanske regler från 2olika upplagor...
är det plastmatta är det bara att värma med mattfön, då mjuknar limmet och tröskeln kan monteras bort
är det rollat/folie (spelar egntligen ingen roll blir samma sak) så är det "bara" att lossa tröskel dra lite i remsan som bör finnas så lossnar den säkert, ta tätskiktsgummi och pensla på utsidan av uppviket, se till att få i alla hörn och vinklar, gärna flera gånger med tork mellan. Montera tröskel, för lite extra säkerhet så kan man dra silicone mellan uppvik och tröskel.

är det ett korrekt fall i tätskiktsnivå så är det lugnt
Tack för alla svaren!

Jag ska ge det ett försök, eller så ber jag en kompis ge sig på detta...
Om folien/tätskiktet skulle spricka så får jag väl pensla på med tätskiktsgummi.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.