Hej!

Har ett badrum som är renoverat 2008 och som är ok enligt besiktningsmannen.
Nu har det hänt en olycka och tröskel till badrummet sprack.

På den tröskel som nu sitter där är en matta uppvikt för att förhindra att vatten tar sig ut till tröskeln.
Jag vill ju byta tröskel och risken för att den uppvikta plastmattan skall gå sönder är väldigt stor, eftersom denna är limmad mot tröskeln.

Hur ska jag göra?

Ska jag bara strunta i plastmattan? Ska jag hitta på något annat för att hindra vattnet från att passera vidare?

Är egentligen inte så orolig eftersom vi har ett riktigt bra fall i badrummet, men vid besiktning från Anticimex kommer vi garanterat få anmärkning på detta....

Hej och välkommen till ByggaHus!

Har tröskeln verkligen spruckit helt? Kan du ladda upp en bild på tröskeln? Det finns möjligen andra lösningar än att byta tröskel. Men då kanske tråden får skickas till "Möbelsnickeri" :-)

/J

• Gilla
unglue
  • Laddar…
Tack!

Tyvärr har den gått sönder rätt så rejält och ser dessutom bedrövlig ut.
Vill helst byta ut den, vilket i sig inte är så svårt men är nästan säker på att plastmattan går sönder....

Har tyvärr ingen möjlighet att bifoga någon bild just nu.

Anticimex genomför besiktning för att vår bostadsrättsförsäkring som är tecknad av föreningen skall gälla.

Redigerat:
OK, det finns säkert någon här inne som kan tipsa om hur man enklast löser upp lim för att kunna ta bort tröskeln utan våld.
Tror dock att en bild hade hjälpt dig mycket. Det kan vara så att du nu har ett godkänt våtrum, även med en tröskel som är skadad. Efter ett misslyckat byte är det inte...

/J

Borde gå att försiktigt skära loss tröskeln mot uppviket med en brytkniv. Det är ju "bara" 15-25mm högt normalt sett.
Ev värma lite med varmluft först.
Sen rugga ytan lätt innan man kontaktlimmar mot nya trösklen.

Ett alternativ är ju att limma på en tunn bit planhyvlad ek ovanpå den befintliga tröskeln. påverkar ju inte tätskiktet.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Tack för snabba svar!
Jag tycker att det låter riktigt sjukt att man inte skall kunna byta tröskel på ett badrum.

Tycker ju att det borde duga med att man lägger en ny tätskiktsmassa mellan avslutet på klinker och tröskel, men är reglerna som de är så får man väl acceptera dem...

swedeastral skrev:
Tack för snabba svar!
Jag tycker att det låter riktigt sjukt att man inte skall kunna byta tröskel på ett badrum.

Tycker ju att det borde duga med att man lägger en ny tätskiktsmassa mellan avslutet på klinker och tröskel, men är reglerna som de är så får man väl acceptera dem...
Du fick ju massa tips på hur du skulle ta bort tröskeln.....
Du kan ju inte lägga fog på klinkersen mot nya tröskeln och tro att det blir fuktsäkert.

Har du matta eller klinker på golvet?

(Hur spräcker man en tröskel på plats? )
(Jag minns bara tråden om handfatet nu... ;) )

@Nimajneb
Jo, jag är tacksam för svaren.
Jag menade givetvis inte fog utan tätskiktsmassa, vilket jag skev.

@corre

Det är klinker på golvet.
Inga roliga aktiviteter som hänt här inte, mest våldsamt barn som fått för sig att köra med sin bil in i den upprepade ggr...

Redigerat:
swedeastral skrev:
På den tröskel som nu sitter där är en matta uppvikt för att förhindra att vatten tar sig ut till tröskeln.
Jag vill ju byta tröskel och risken för att den uppvikta plastmattan skall gå sönder är väldigt stor, eftersom denna är limmad mot tröskeln.
Du har alltså klinkers på plastmatta? Inte så tydligt, i alla fall för mig....
/J

erikssonjorgen skrev:
Du har alltså klinkers på plastmatta? Inte så tydligt, i alla fall för mig....
/J
Nej, det kan jag hålla med om :)
Men det är inte klinker på plastmatta, utan en skarv av något som känns som en plastmatta, som är uppvikt mot tröskeln. Vet inte vad det är för material...

Redigerat:
@ TS, swedeastral:
Du skriver att det är plastmatta. Du skriver att det är klinkers.
Nu är det inte så utan något som känns som plastmatta. Hmmm.
Tror fortfarande att du hade vunnit på en bild. Då kan några här inne avgöra underlaget och skadan på tröskeln. Och naturligtvis ev åtgärd.
Jag ger mig....

/J

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.