Efter 1 juli ska det vara uppmätt och protokollfört, men det är säkert många som fuskar.

SkaneErik skrev:
Tycker du skall fundera på att ha belysningen vid elcentralen på en egen säkring, och ha en egen jordfelsbrytare (eller lämnas utan).

För även om det är uppdelat på flera så kan man ge sig attan på att det är den jordfelsbrytaren som även matar lyset vid själv centralen som bryter... ;)
Vad är det för fel på ficklampor? ;)

elmont skrev:
Efter 1 juli ska det vara uppmätt och protokollfört, men det är säkert många som fuskar.
Men var hittar man reglerna på det?

SS 4364661 Kontroll före idrifttagning

jag tror att det beror på att en del elektriker inte har utrustningen för att göra dokumentationen eller kunskaperna om det.
jag gör iaf dokumentation och mäter

jag tror exakt som föregående

Jag får väl kolla med elektrikern imorgon och se vad han har att säga om det.

Jag hittade numret på standarden förut, men det går ju inte att se innehållet om man inte köper dokumentet. Hur ska man som privatperson veta att man har rätt att få uppmätning och protokoll när det inte går att hitta informationen enkelt på de officiella sidorna (typ elsäkerhetsverkets)? :-?

(om man inte kollar det här forumet förstås)

Tomas_G skrev:
Hur ska man som privatperson veta att man har rätt att få uppmätning och protokoll när det inte går att hitta informationen enkelt på de officiella sidorna (typ elsäkerhetsverkets)?  :-?

Bra fråga, jag provade precis gå in på http://www.elsak.se, klickade "konsument" och skummade deras "Elsäkerhetspocket råd och kloka tips" men inte ett ord om detta vad jag kunde hitta...

Som konsument ska man ägna sig åt att sätta i och dra ur stickproppar och inget annat! ;)

Tomas_G skrev:
Jag får väl kolla med elektrikern imorgon och se vad han har att säga om det.

Jag hittade numret på standarden förut, men det går ju inte att se innehållet om man inte köper dokumentet. Hur ska man som privatperson veta att man har rätt att få uppmätning och protokoll när det inte går att hitta informationen enkelt på de officiella sidorna (typ elsäkerhetsverkets)? :-?

Säg bara att du ska ha protokoll i enlighet med SS 4364661 Kontroll före idrifttagning, eller om han inte jobbar enligt svensk standard så ska du ha likvärdig dokumentation.

Är han seriös så ska det inte vara några problem! Erfarenhetsmässigt så är det större problem med stora el-firmor (typ YIT, Bravida, Midroc etc), men ABSOLUT inte på alla ställen!

Idag fick jag fakturan. Inget testprotokoll. Ingen specifikation på ingående material.

Fakturan innehåller tre poster:
Kod:
1 Installationsmaterial  1 st  6375:-  6375:-
2 Arbetstid       21 h     380:-  7980:-
3 Reskostnad        2 st   150:-   300:-

Moms:  3664:-
              Totalt: 18319:-

Är det brukligt att specificera ingående material i klump? Vi diskuterade prisnivå innan jobbet utfördes och kom överens om en prisnivå några procent (ca 10%) över webpris. Jag köpte alla ingående delar själv utom elcentralen och dess delar samt kabel som elektrikern skulle stå för. Om jag plockar ihop alla lösa delar som elektrikern ändå stod för inklusive centralen med ingående delar och 300m FK så kostar det ca 5900:- på www.elbutik.se.

Timpriset skulle vara 350:- enligt vad jag fick reda på före jobbet.

Protokoll saknas, och jag hade inte väntat mig något annat.

Nu har jag pratat med elektrikern och han hade av misstag gett mig ett timpris på 380:- istället för 350:- beroende på att vi ursprungligen diskuterade jobbet i somras och de bytte taxa i september. Det skulle han åtgärda.

Detaljerad spec på ingående material skulle han skicka. Han hade haft en del jobb att justera priserna, så han hade inte gått på deras normala lista.

Protokoll brukade de inte köra med till privatpersoner, men han påstod att de hade gjort mätningarna som krävdes. Om de gör en komplett nyinstallation så påstod han att de förde protokoll, men det berodde nog på att husföretagen kräver det innan. Jag hade ju ingen aning om att jag skulle kräva det... När jag frågade om kontinuitetsmätning på jorden med 200mA testström så verkade han inte förstå vad jag menade, men det kan ju bero på att han har ett instrument som gör jobbet åt honom utan att han vet hur det görs.

Skulle det inte vara värt pengarna att betala elektrikern för att komma tillbaka och producera ett skriftligt protokoll medan du ser på?

Tomtebo skrev:
Skulle det inte vara värt pengarna att betala elektrikern för att komma tillbaka och producera ett skriftligt protokoll medan du ser på?
Bra fråga. Hur vet jag att han mäter rätt då? Han lät mycket besvärad när jag påtalade att jag borde ha fått ett protokoll och sa något i stil med "då skulle vi behöva ta 480:- i timmen om vi ska hålla på med en massa papper....".

Hur mycket jobb är det att göra testet?

Installationen innehåller följande, inklusive lite uppdaterad el (jordning av 3 vägguttag och 2 lamputtag) i ett rum i källaren:

* Fast installation av induktionshäll (perilexuttag och kontakt fick inte plats)
* Ett antal vägguttag (enkla, dubbla och trefaldiga), totalt på 15 st ställen
* 6 lamputtag
* 2 dimmers
* 4 strömställare
* Ny elcentral med 3 jordfelsbrytare och 26 automatsäkringar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.