P
Har en gammal Hager Gamma central där man har klistrat dymo etiketter i omgångar utanpå det lilla genomskinliga plastfönstret.
Hur får man bort detta?

Har provat Biltemas Label Off
Har provat kemisk ren bensin
Har provat rödsprit
och några till
Men det sitter fast.
Aceton? Eller kommer det sabba plasten?

Någon som har någon mirakelkur?

Gammal Hager Gamma central med trasiga dymo etiketter fastnade på genomskinligt plastfönster, synlig text och försök att ta bort dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS.
La detta under El för jag gissar att det kan vara någon som har gjort samma resa...
 
hsd
Dymotejp brukar vara lätt att ta bort ....
Har Du provat med lite värme
 
Brukar använda vanlig matolja på kombinationen lim o plast. Smörja in ordentligt och låta sitta sen skrubba med en trasa. Men vet inte om det funkar på just detta lim
 
WD40 är bra på lösa rester efter klistermärken, borde funka här också.
Ibland kan det gå att gnugga bort också.
 
Magnus E K
Den genomskinliga plasten är väl löstagbar? Då skulle jag testa att lägga den i ett bad av varmvatten och diskmedel ett par timmar och sen handdiska som vanligt.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
värme
Nej. Vill ju inte smälta ner det som etiketten sitter på.
G g.kraft skrev:
matolja
Har provat. Funkar inte....
snaggletooth snaggletooth skrev:
WD40
Också provat utan framgång
Magnus E K Magnus E K skrev:
löstagbar
Jo det tror jag den är. Ska prova att lägga den i köksvasken.
 
G
Vax för skor och kläder i sprayburk kanske kan fungera. Lösningsmedlet löser upp limmet, vaxet hindrar det att fastna igen.
 
Label off från Feltema funkar ypperligt på Dymo-tejp.
Har använt mig av det ett flertal gånger
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
P
D Davince skrev:
Label off från Feltema funkar ypperligt på Dymo-tejp.
Har använt mig av det ett flertal gånger
Som jag skriver ovan så har jag provat det utan framgång
 
P PappasHammare skrev:
Som jag skriver ovan så har jag provat det utan framgång
Har du dränkt in tejpen med medlet så det fuktar riktigt ordentligt, det ska fungera..
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Rakblad
 
hsd
Med lite värme så menar jag typ en hårfön på lir avstånd rller varmvatten ,så att etiketten mjuknar litr ( inte blåslampa 😉 )
 
P
TorpAnders TorpAnders skrev:
Har du dränkt in tejpen med medlet så det fuktar riktigt ordentligt, det ska fungera..
Men det gör det inte
Dränkt och påfyllt var 30 minut under 2 timmar.. Men nä

Magnus E K Magnus E K skrev:
ett par timmar och sen handdiska som vanligt.
Fick sen ligga i diskmedelvatten i 2 timmar
Men nä eller jo lite kanske.

Har fått av själva etiketten med hjälp av naglar och lite senare en skrapa jag har till 3D skrivaren men limmet sitter fortfarande fast och är klibbigt
Ren Yes diskmedel gör att det gå få bort lite av limmet men mycket är kvar + jag har 3 till "plastfönster". :(
Blandar jag det med vatten så är det värdelöst.

Fick tips om bikarbonat och kokos/mat olja.. ska prova i morgon.
 
CRC label off super funkar kanon, sen skrapa bort etiketten
 
värme som sagt är väl första tipset. tror du dig inte kunna hantera en värmepistol så det håller sig under plastens mjukningstemperatur ? min kan iaf ställas så lågt som 50 gr. de flesta plaster klarar kring 100.

envist tejpklister brukar ibland kunna lyftas bort med hjälp av en annan tejpremsa. det i sin tur kan dra fördel av motsatsen, dvs kyla.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.