D
H helder skrev:
Vill bara säga att Skyddsjord var röd ledare före 1970 - så där är troligen den.
De tre ledarna med en brun rand användes till faserna (brun-/grön -/vit /-gul ) svart kan ha varit nolla.
Men eftersom det kan ha använts för korskoppling har vi ingen säkerhet i uttalandet så behöver troligen mätas fram.
innan jag rev bort kabeln så testade jag med en testmejsel..

Den röda och den turkosa hade ström i sig i strömbrytaren. När jag kopplade bort den svarta kabeln, så slutade dessa två lysa.. när strömbrytaren var bortkopplad hade endast den svarta ledaren ström. Testade med en sådan där testmejsel, den röda lös betydligt starkare än den turkosa om jag vill minnas rätt.. märkligt , kanske hjälper den informationen er..

Om det är trappbrytare så är väl alla brytare oberoende av varandra, därav har alla matning? Men om den där uppe inte får matning från den där nere så funkar inte funktionen där uppe och därför är de så jävulskt mycket kablar i den utanpåliggande kopplingsdosan vid källartoppen för att just få till den här funktionen?

jag vet inte.. foliehatt

Gissar på att svart är fas och de andra två är tändtrådar. Är det en trappkoppling är det likadant i den andra strömbrytaren

D donca skrev:
vad sägs om jag eltejpar upp den jordkabeln så den blir "svart" bara för att testa funktionen tills jag köper en sådan kabel som efterfrågas..
NEJ! Gulgrön ska aldrig under någon som helst anledning användas till någonting annat än skyddsjord (PE) eller kombinerad skyddsjord & neutralledare (PEN) å då med tillägget av lite blå tejp i ändarna.

En tillfällig inkoppling riskerar att det blir permanent.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Gissar på att svart är fas och de andra två är tändtrådar. Är det en trappkoppling är det likadant i den andra strömbrytaren
men det finns tre strömbrytare i systemet, så en är en kors, och då behövs ju 4 tåtar till den

Magnus E K
D donca skrev:
Färgkoderna gör ju de lite enklare....
Gäller detta specifikt för din anläggning? I annat fall är det väldigt ofullständigt. T ex var svart länge den vanligaste färgen för fast fas. Gul och grön har inte enbart använts som tändtråd. Jag hade t ex gott om gröna nollor och gul fas (ihop med röd jord) i mitt hus. Även röd fast fas (ihop med svart nolla på ojordade grupper). Och violett kan vara precis vad som helst utom jord även i nybygge, ifall anläggningen är gjord av en feminist.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D
harka harka skrev:
men det finns tre strömbrytare i systemet, så en är en kors, och då behövs ju 4 tåtar till den
Då bör den i botten av källartrappan vara en kors, då den har två vita uppetill och en turkos/röd nertill?

Den där uppe är trapp, och den längst bort i korridoren trapp?

Men varför i hela friden går den där (bild2) kabel upp från strömbrytaren uppe i källartappan o in i kopplingsdosan, ... den kabeln har ingen matning alls förrens jag drar en kabel från strömbrytaren på botten

D
Magnus E K Magnus E K skrev:
Gäller detta specifikt för din anläggning? I annat fall är det väldigt ofullständigt. T ex var svart länge den vanligaste färgen för fast fas. Gul och grön har inte enbart använts som tändtråd. Jag hade t ex gott om gröna nollor och gul fas (ihop med röd jord) i mitt hus. Även röd fast fas (ihop med svart nolla på ojordade grupper). Och violett kan vara precis vad som helst utom jord även i nybygge, ifall anläggningen är gjord av en feminist.
dessa färgkoder är från wikipedia, inget mer än ett hopp att jag kunde följa den :)

D
X Xaktly skrev:
Använd en ficklampa i din mörka källare och vänta den där månaden tills elektrikern har tid...
de verkar inte bättre

D
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ! Gulgrön ska aldrig under någon som helst anledning användas till någonting annat än skyddsjord (PE) eller kombinerad skyddsjord & neutralledare (PEN) å då med tillägget av lite blå tejp i ändarna.

En tillfällig inkoppling riskerar att det blir permanent.
Du har rätt, rätt ska va rätt!

E
D donca skrev:
Du har rätt, rätt ska va rätt!
Aldrig, aldrig, aldrig!

Magnus E K Magnus E K skrev:
man tager vad man haver verkar det som

harka harka skrev:
var sitter korsomkopplaren? mellan trappbrytarna

P Putte 9497 skrev:
jag?

jo, korsomkopplaren lär ju sitta mellan trappströmställarna, för annars får jag inte ihop en fungerande funktion ;)

men om någon av de två strömbrytare som ritats upp i schemat och delvis dokumenterats är korsomkopplaren är för mig oklart, eller om det är den tredje strömbrytaren som är korset (som sitter en bit bort)

@donca vet kanske om du sett -- eller om det framgår av bygglovet -- någon brytare med fyra trådar till sig när du rotat runt?

D
Lägger upp denna igen. Återigen, dessa två strömbrytare tänder två lysrörsarmaturer i källaren. Den övre strömbrytaren har ingen matning förens
P Putte 9497 skrev:
Kan det då vara som så att den utanpåliggande kopplingsdosan omvandlats till en korsomkopplare?
Är så fallet så är det bara att koppla på som det tidigare var, utan jord kabel ?

• Skiss av elinstallation med två strömbrytare, kopplingsdosa och anslutna kablar i olika färger, med förklarande text och pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D donca skrev:
Lägger upp denna igen. Återigen, dessa två strömbrytare tänder två lysrörsarmaturer i källaren. Den övre strömbrytaren har ingen matning förens

Kan det då vara som så att den utanpåliggande kopplingsdosan omvandlats till en korsomkopplare?
Är så fallet så är det bara att koppla på som det tidigare var, utan jord kabel ?
Inte lätt att begripa något av den ritningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.