Såg ett inlägg på Facebook om att ersätta en strömställare mot ett usb-uttag och började fundera på om det skulle vara tillåtet.

Man får ju byta ut både strömställare och uttag själv, men samtidigt ändrar man anläggningen. Å andra sidan drar ju ett sådant uttag mindre än 100mA.

E
Det ska man inte.

Du kan installera uttag med inbyggda USB ifall du vill men det kostar lite mer.
Känns lite onödigt att ha en transformator igång i väggen för jämnan bara.

D duell skrev:
Såg ett inlägg på Facebook om att ersätta en strömställare mot ett usb-uttag och började fundera på om det skulle vara tillåtet.

Man får ju byta ut både strömställare och uttag själv, men samtidigt ändrar man anläggningen. Å andra sidan drar ju ett sådant uttag mindre än 100mA.
Enligt lagen skulle jag säga att Nej det får du inte. Sedan kan man ju ställa sig frågande till varför man vill sätta usb-uttag lite här och var, oavsett om de kostar lika mycket som ett Blindlock.

Håller med om att det känns onödigt, var bara nyfiken.

E
D duell skrev:
Håller med om att det känns onödigt, var bara nyfiken.
100 milliAmpere kommer du inte långt med.
Har du någon länk?

Rent formellt är det inte tillåtet. Man får bara byta vägguttag och strömbrytare mot nya med motsvarande funktion.
Sen finns det sällan någon nolla och skyddsjord framdraget till dosan där det sitter en strömbrytare, så det är inte säkert att det är en så enkel operation.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
100 milliAmpere kommer du inte långt med.
Har du någon länk?
Det kommer man väl ganska långt med? Det borde räcka till runt 4A vid 5V.

E
useless useless skrev:
Det kommer man väl ganska långt med? Det borde räcka till runt 4A vid 5V.
4 Ampere? Var hittar du så kraftiga prylar, länk?
Är inte 1-2 Ampere rimligt för dessa prylar samt hur varma blir de?

Jag vet inte vart man hittar dom prylarna. Det var ett svar på ditt påstående att 100mA strömförbrukning inte räcker långt.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Tror jag såg inlägget på Facebook och jag tror det var dessa som åsyftas https://www.hornbach.se/shop/USB-Uttag-MALMBERGS-Gamma-2-1A/10072683/artikel-detaljer.html dvs. 2.1A.

Läste någon annan tråd här där frågan om att köpa elmaterial själv kom upp, det mesta har väl redan tagits upp i tråden, men vill man inte ha apparater i samma märke/modell som övriga man har i huset?

Även om det är billigt blir det kanske inte så snyggt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.