J
Hej!

Fick lite planer på att ersätta våra två helt vanliga ringklockor med två stycken Reolink D340W.

När jag läste lite noggrannare om produkten såg jag att det stod ”12–24 VAC 50/60 Hz, DC 24 V”.

Tittade i elskåpet samt bakom luckan på själva ringklockan i hallen och såg då att det stod något med om 8 V / 12 V. Tog och mätte på kablarna som sticker ut vid dörren och de visade ca 11-13.

Det jag undrar är nu är om 12 är i underkant eftersom det skriver ”12-24”. Antar att bild etc kan bli hackigt?

Undrar också hur man gör om man nu skulle vilja driva två stycken, behöver man då börja byta ut lite delar, och i så fall tex vad?

Tack!

• Närbild av en Legrand transformator i elskåpet, visar märkningar med specifikationer som 8 V och 12 V, och primärspänning 230 V, 50/60 Hz.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk dörrklocka med synliga kopplingskablar och märkningar för spänning och effekt, däribland 8-16V och max 15W, installerad på vägg.
    Skapa konto
R
Det kommer inte bli "hackig" bild. Om spänning/ström inte räcker till så kommer antagligen kameran att starta om, inte starta alls, eller hänga sig. Svårt att säga. Troligtvis har de lite "hängslen" i specen så 11v kan säkert fungera utan problem, men inga garantier.

Däremot har reolink inte angivit vilken effekt kameran förbrukar så dina 8W (12*0.66) kanske inte ens räcker till en enhet. Jag hade nog bytt transformator till en med högre spänning och runt 15W per kamera för att vara säker.

J
Tack för svar.

Kanske en dum fråga, men innebär byta transformator att byta både den delen på väggen och det som sitter i elskåpet?

Så, för att kunna köra två klockor bör man då ha en transformator på 30 W?

Är en sådan dyr och är det ett stort jobb för en elektriker tror du, och behöver befintliga kablar också dras om?

R
Transformatorn är enbart den delen som sitter i elcentralen. Resten av din installation vill jag inte uttala mig om, men troligen ska väl resten av enheterna (förutom kablaget) tas bort om du ska ersätta det med reolink.

Det är inte en överdriven dyr historia. En av bra kvalitet, typ https://www.amazon.se/watt-HDR-30-24-topprail-strömförsörjning-DIN-rail/dp/B0713TLR11 kostar några hundra.

Men att få ut en elektriker lär väl kosta en del.

Beträffande om 30W räcker eller inte så går det som sagt inte att säga eftersom reolink av någon oförklarlig anledning inte anger förbrukningen. Men de har en modell av dörrklockan som går att driva med power over ethernet typ 802.3af, och där kan varje port ge max 15W ut. Så det är en kvalificerad gissning.

J
Tack för svar.

Fick precis svar från Reolink att en kamera drar ”upp till 8W”. Så i mitt fall behöver jag väl en transformator som klarar minst 16W i så fall tänker jag. Är det till någon nackdel att sätta in en på 30W även om det kanske är onödigt mycket, kan det göra mer skada än nytta?

R
En nackdel med en för stor transformator är att den kan vara lite mindre effektiv om den arbetar med mycket mindre effekt än den är designad för, men i detta fallet pratar vi om bråkdelar av en watt.

Fördelen är att den inte belastas så mycket vilket gör att den går kallare.

Sedan kan förstås en transformator med större effekt också vara större rent fysiskt, men det såg ut som om den du redan har är lika stor som den meanwell jag länkade till.

Jag hade valt den större. Då kan du ju hänga på en tredje dörrklocka i framtiden :)

J
Hej igen!

Tänkte bara att jag skulle uppdatera och avsluta tråden nu när allt är färdigt.

Elektrikern kom med en ny transformator och den har fungerat fint med båda kamerorna i någon vecka nu.

Det enda lilla tråkiga är att den vibrerar mer än den tidigare och ljudet verkar fortplanta sig i plåten vilket gör att det blir ett lite småstörigt surr i rummet. Men det får jag leva så länge.

Allt gott!

• Transformator installerad i ett elskåp, märkt Hager ST314, omgiven av strömbrytare. Nummermarkeringar synliga nedanför installationen.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar i en väggdosa med kopplingsklämmor, en del av ett installationsprojekt nämnt i inlägget.
    Skapa konto
R
snaggletooth snaggletooth skrev:
En switchad nätdel hade varit lämpligare för ljudets skull:
[länk]
Undrar om det inte var någon som tipsade om en sådan lite tidigare i tråden ;)

J
En switchad nätdel hade varit lämpligare för ljudets skull:
[länk]
Okej, så den varianten vibrerar inte? Nu var det ju elektrikern som köpte och fixade grejerna så litade ju på att det var bra/rätt :)

R RoAd skrev:
Undrar om det inte var någon som tipsade om en sådan lite tidigare i tråden ;)
Nej, inte samma, denna klarar fler kameror och TS uppfattade nog inte skillnaden mellan vanlig trafo och switchad nätdel.

J Json_ skrev:
Okej, så den varianten vibrerar inte? Nu var det ju elektrikern som köpte och fixade grejerna så litade ju på att det var bra/rätt :)
Ja, den är tyst.

J
Ja, den är tyst.
Aha. Synd att man litar på hantverkare som vanligt, men då har man lärt sig något nytt.

R
Nej, inte samma, denna klarar fler kameror och TS uppfattade nog inte skillnaden mellan vanlig trafo och switchad nätdel.
Redan min på 30W räcker till tre (troligen 4) kameror så jag vet inte varför du tycker att det ska överdrivas ännu mer. Lite marginal är bra, men det får ju vara någon måtta ;)

Sedan får jag erkänna att jag inte ens tänkte på om det var switchat eller inte, det trodde jag nog att alla moderna transformatorer är.

J Json_ skrev:
Aha. Synd att man litar på hantverkare som vanligt, men då har man lärt sig något nytt.
Du ska nog inte vara för hård mot elektrikern. 9 av 10 av dem åker och tar samma pryl de tagit på Ahlsells hylla de senaste 10-20 åren, så det var säkert ingen medveten blåsning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.