713 läst ·
5 svar
713 läst
5 svar
Byta ut duschkabin mot badkar
Hej,
Vi har köpt ett hus med viss renoveringsbehov, badrummet är äldre med våtrumsmatta, duschkabin.
Tyvärr är det ont om hantverkare där vi bor och jag står på kö för att ens få offert.
Funderar därför på att måla våtrumsmattan och ställa dit ett badkar istället för duschkabin. Är detta en dålig idé? Behöver jag göra något arbete med golvet innan? Vet jag att de orkar ett badkar?
Tidigare fanns det badkar men tidigare ägare valde att byta ut de till duschkabin.
Vi har köpt ett hus med viss renoveringsbehov, badrummet är äldre med våtrumsmatta, duschkabin.
Tyvärr är det ont om hantverkare där vi bor och jag står på kö för att ens få offert.
Funderar därför på att måla våtrumsmattan och ställa dit ett badkar istället för duschkabin. Är detta en dålig idé? Behöver jag göra något arbete med golvet innan? Vet jag att de orkar ett badkar?
Tidigare fanns det badkar men tidigare ägare valde att byta ut de till duschkabin.
Nu vet jag inte hur stort badkar du tänker dig, men om det inte är en jätte tror jag nog det ska vara lugnt.
Om ni ändå tänker att renovera badrummet inom en överskådlig framtid, kanske det bästa är att bara leva med duschkabinen tills dess?
Om ni ändå tänker att renovera badrummet inom en överskådlig framtid, kanske det bästa är att bara leva med duschkabinen tills dess?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Som sagt, undersök mattan väldigt noga, så det inte finns några hål eller spruckna fogar i den. Undersök även golvbrunnen väldigt noga så att mattan (som är tätskiktet) verkligen tätar på ett korrekt sätt mot brunnen. Är du osäker så lägg upp närbilder här.
Det kan finnas en anledning att tidigare ägare installerat kabin, det skulle kunna vara för att det är något fel med tätskiktet. Med duschkabin blir det i praktiken inget vatten som kan tränga igenom en dålig svetsfog i mattan.
Det kan finnas en anledning att tidigare ägare installerat kabin, det skulle kunna vara för att det är något fel med tätskiktet. Med duschkabin blir det i praktiken inget vatten som kan tränga igenom en dålig svetsfog i mattan.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
Vi köpte hus med liknande förutsättningar. Duschkabin och vi funderade på att sätta in badkar. Vår besiktningsman (och alla på internet) rekommenderade verkligen inte det pga att ingen visste hur tätskicket bakom var. Så vi gjorde det aldrig och det tror jag är rätt beslut.A Aya_123 skrev:Hej,
Klicka här för att svara