Har en stor altan och ska såga bort en bit av dess yta och planerar lägga singel där istället. Jag har läst att det vanligen krävs en del förarbete för att lägga singel på en yta: gräva ner marken, lägga ut fiberduk, fylla på med krossmaterisl och sedan lägga singel. Frågan är dock om man behöver göra det i mitt fall? Eftersom ytan som ska förses med singel ockuperas av en gammal altanyta så måste väl det mesta av förberedelserna s a s redan ha gjorts?

Nej, det kan man inte förutsätta. Altanen kan stå på plintar, den kan stå på stenar mm. Inte säkert att det gjorts något direkt förarbete.

Jag har både altan (trädäck) och grusad uteplats i min trädgård på olika ställen.

Vid trädäcket har jag grävt hål för rejäla plintar men låtit marken runt plintarna vara orörd förutom att jag lagt en duk över gräset.

Vid den grusade uteplats däremot har jag grävt ut och fått bra fall, lagt duk, lagt kross, packat och lagt singel. Så helt annan typ av förberedelse hos mig.

Hajar, då kan jag nog inte förutsätta mer än att det finns duk under (eftersom ingen växtlighet tränger upp mellan de gamla brädorna). Blir att skruva bort och inspektera förutsättningarna först. Altanen är byggd på tvärgående balkar, men hur de i sin tur är fästade vet jag inte.

Antar att man alltid måste köra alla stegen med grävning minst 15 cm, duk, kross, packning och sedan singel? Det råkar inte vara så att stället ibland redan lämpar sig så pass att det i princip går att lägga ett lager direkt? Vårt område består av väldigt hårt packad sand under gräsmattorna, till frustration för alla som försöker odla saker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.