Hej! Köpt nya stuprör som är l90. Gamla omvikningskupan är 100. Hur löser jag det smidigast?
1) byte omvikningskupa? I så fall hur gör man?
2) finns det någon annan lösning exempelvis adapter eller liknande?

Byter omvikningskupa (1). Det finns olika kombinationer av hängrännebredd och stuprörsmått. Byggmarknaderna har troligtvis 125/87 på hyllan. Övriga kan en plåtslagare fixa. 90 mm brukar egentligen var 87 mm om jag inte minns fel.

Produktbilder av omvikningskupa i tre storlekar: OMV 125/87, OMV 100/87 och OMV 150/87, alla med förpackningsstorlek 15 st.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
90 mm brukar egentligen var 87 mm
Lindab kör fortfarande 87mm
Mina övriga leverantörer kör 90mm nu

Men är det en väldigt stor takyta som röret ska ta hand om?
Eftersom det är ett 100rör idag

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Byter omvikningskupa (1). Det finns olika kombinationer av hängrännebredd och stuprörsmått. Byggmarknaderna har troligtvis 125/87 på hyllan. Övriga kan en plåtslagare fixa. 90 mm brukar egentligen var 87 mm om jag inte minns fel.

[bild]
Tack! Är det svårt att byta en sådan själv?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Lindab kör fortfarande 87mm
Mina övriga leverantörer kör 90mm nu

Men är det en väldigt stor takyta som röret ska ta hand om?
Eftersom det är ett 100rör idag
Jag köpte 90. Ja det är ett relativt stort tak den ska ta hand om men tänker att 90-röret får lösa det 😂

D Dallen89 skrev:
Tack! Är det svårt att byta en sådan själv?
Nej. DEt som ev. kan ställa till det är om det är tajt så att blecket som skall spännas runt rännan på baksidan, tar i takfoten. Du måste naturligtvis demontera alla rör nedanför kupan först.

• Gilla
Dallen89
  • Laddar…
Nej. DEt som ev. kan ställa till det är om det är tajt så att blecket som skall spännas runt rännan på baksidan, tar i takfoten. Du måste naturligtvis demontera alla rör nedanför kupan först.
Jag har bänt och håller på men det känns inte som att den vill släppa. Gör jag fel?

• Hand i arbetshandske med verktyg försöker lossa på en metallbit som sitter fast.
    Skapa konto
  • Nedre delen av ett stuprör monterat vid takets hängränna på ett hus, målat vitt, med en metallanslutning som ser ut att sitta fast.
    Skapa konto
Det ser ut att vara svarta delar som har målats vita. Färgen har säkert klibbat ihop delarna. Ta i lite mer och akta fingrarna för skarpa plåtkanter.
Du har också, som jag nämnde, lite tajt och bocka det nya låsblecket. Det kan behöva krökas in allt eftersom du skjuter in den nya kupan på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.