J jonaserik skrev:
Taggarna utåt, det är dom som ska pressa mot axeln och låsa, i bland så blir det lite knas med taggarna. Händer när dom sprättas bort, blir lite deformerade och kanske inte biter som det ska. Normalt på verkstad bytes dom.
Visst är det normalt två st som sitter med spetsarna utåt från varandra? Två på varje sida om snurrgrejen (två st utanför varje kullager)?
Nån mer bricka som behövs?

J JacFlorh skrev:
De i botten sitter tvärt om på mitt, med ”spetsarna” från varandra. Kan någon bekräfta om det ska sitta med spetsarna mot varandra som ett x, eller från varandra som ett O?
Tror även det ska vara lika på ovansidan. Tror gamla ägaren bara hade använt en taggbricka och en vanligt bricka. Sen var inte lagret slaget riktigt i botten.
Resultatet: när jag slog i lagret i botten, blev det lite glapp när jag satte ihop allt. Dvs, jag behöver åka och köpa fler taggbrickor, så det är två på varje sida om snurrgrejen, för att få stabilitet.
Har jag tänkt rätt?
Var de som ett O botten ska det säkert vara så på ovansidan också.

Fick dessa gratis hos en traktorverkstad nära mig, går dessa att använda trots den ”falsade” kanten (eller vad det heter)?

• En tandad metallbricka med falsad kant ligger i en hand, fotograferad i en bilinteriör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JacFlorh skrev:
Fick dessa gratis hos en traktorverkstad nära mig, går dessa att använda trots den ”falsade” kanten (eller vad det heter)?
Bara de skapar trycket så funkar det.

R Robert-san01 skrev:
Bara de skapar trycket så funkar det.
Funkade inte, var för hårda, gick inte på stången! Tror man behöver dessa fina tunna, mer flex.
Ska låsringen sen sitta direkt mot taggbrickan eller måste det vara nån tunn vanlig bricka innan låsringen?

J JacFlorh skrev:
Funkade inte, var för hårda, gick inte på stången! Tror man behöver dessa fina tunna, mer flex.
Ska låsringen sen sitta direkt mot taggbrickan eller måste det vara nån tunn vanlig bricka innan låsringen?
Då har du fått för små brickor. Dessa med taggar ska inte låsa på stången. De ska fungera som "fjädrar" för att centrera rotorn mellan lagren.

D
Vill bara tacka för alla tips i den här tråden. Lyckades mha den ta isär min Östberg kanalfläkt 125 (var likadan på insidan som de Heru som har visats här) och fick loss segersäkringen med felaktigt verktyg. Problemet var att Classe inte hade några kullager så jag beställde två rostfria SKF 6082z (slog på stort) tillsammans med ny segersäkring för 12 kronor och nu är min radonsug tyst igen.

• Gilla
ogrens och 5 till
  • Laddar…
Blir säkert bra... Såg att de var jättedyra, så köp 2.

Själv bytte jag båda lagrena til ena fläkten.

Att vara händig är inte alltid billigt…

Frågan kom då jag såg, om det var i denna eller annan tråd, att spåret verkar vara väldigt smalt.

Tack för snabbt svar 🙂

Meddela gärna om låsringen passar. Jag behöver också byta nästa gång. Jag bytte filter idag och reagerade på hur länge kullagret hållt denna gång utan oljud.

• Gilla
thomis
  • Laddar…
Jag håller på att bygga om mina fläktar. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig hur färgerna ligger på kabeln till matningen?

Screenshot_20260516-104726~2.jpg
Skapa konto

Färgerna på kabeln till matningen:
Screenshot_20260520-115513.png
Skapa konto

daddydj daddydj skrev:
Meddela gärna om låsringen passar. Jag behöver också byta nästa gång. Jag bytte filter idag och reagerade på hur länge kullagret hållt denna gång utan oljud.
Hej. Omnämnd låsring fungerade bra. Dock fick det bli inköp av en mindre låsringstång.

Tips, var försiktig med plasthållaren som kretskortet ligger placerat i. Finns 3x ben som går ner i motorhuset som i mitt fall satt fast.

• Gilla
daddydj och 1 till
  • Laddar…
Fick tummen ur och tänkte byta kullager på inkommande fläkt, följde videon som finns i denna tråd men upptäckte rätt så fort att våra fläktar inte stämmer.

Jag kan skruva ur motorn med kablarna och öppna locket men där finns bara kretskortet, lossade jag på dom 2 små skruvarna så lossnade den lite men det kändes som att det satt fast på baksidan.

Inga mer skruvar finns att lossa på.

IMG-1090.jpg

IMG-1092.jpg

IMG-1094.jpg

Kan det vara så att just denna typ av fläkt är byggd på det viset att det inte ska gå eller vara väldigt krångligt att byta lager på?

• Wow
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.