W Wip3 skrev:
Fick tummen ur och tänkte byta kullager på inkommande fläkt, följde videon som finns i denna tråd men upptäckte rätt så fort att våra fläktar inte stämmer.

Jag kan skruva ur motorn med kablarna och öppna locket men där finns bara kretskortet, lossade jag på dom 2 små skruvarna så lossnade den lite men det kändes som att det satt fast på baksidan.

Inga mer skruvar finns att lossa på.

[bild]

[bild]

[bild]

Kan det vara så att just denna typ av fläkt är byggd på det viset att det inte ska gå eller vara väldigt krångligt att byta lager på?
Satt en likadan fläkt i min heru 160 som jag bytte kullager i nu i helgen. Är tre trådar man måste löda loss, det märkte jag efter att jag försiktigt försökt lirka lös kretskortet och trådarna gick av. De gick dock av uppe vid lödningen så kunde bara fästa dom igen efteråt och allt snurrar igen med nya lager.
Är tre punkter vart det sitter något vitt gummiaktigt lim(?) bredvid också.

Edit: nä nu när jag tittade närmare så hade inte du de vita limmet, men det verkar vara på samma ställe som de tre blå kabelbitarna sitter.

S SimonDyr skrev:
Satt en likadan fläkt i min heru 160 som jag bytte kullager i nu i helgen. Är tre trådar man måste löda loss, det märkte jag efter att jag försiktigt försökt lirka lös kretskortet och trådarna gick av. De gick dock av uppe vid lödningen så kunde bara fästa dom igen efteråt och allt snurrar igen med nya lager.
Är tre punkter vart det sitter något vitt gummiaktigt lim(?) bredvid också.

Edit: nä nu när jag tittade närmare så hade inte du de vita limmet, men det verkar vara på samma ställe som de tre blå kabelbitarna sitter.
Aha! Jag ser nu att dom blå kablarna går genom kortet och är lödda på ovansidan.

Men innan jag gör något så måste jag fråga vilka lager du hade bytt till?

Måste isf, köpa mig en lödkolv då det var ett bra tag sedan jag lödde något. Alternativt att klippa av och skarva. Med tanke på mina lödkunskaper så är det 50/50 om det kommer hålla oavsett :)

Eller så får det bli en ny fläkt för 2500kr.

W Wip3 skrev:
Aha! Jag ser nu att dom blå kablarna går genom kortet och är lödda på ovansidan.

Men innan jag gör något så måste jag fråga vilka lager du hade bytt till?

Måste isf, köpa mig en lödkolv då det var ett bra tag sedan jag lödde något. Alternativt att klippa av och skarva. Med tanke på mina lödkunskaper så är det 50/50 om det kommer hålla oavsett :)

Eller så får det bli en ny fläkt för 2500kr.
Köpte 4st S698ZZ rostfritt från kullager.se, de som passade för mig. 68.75:- styck. Var enkelt efter att kretskortet var borta :)

Köpte du 4 lager för att byta i 2 fläktar? Eller är det 4 lager i en fläkt

W Wip3 skrev:
Två i var fläkt.

R Robert-san01 skrev:
Två i var fläkt.
Tack för svar, får se hur jag ska göra :)

Redigerat:
W Wip3 skrev:
Två i varje fläkt, ett var dåligt men bytte båda och nu har jag två hemma till när nästa haveri kommer 😁

W Wip3 skrev:
Följdfråga, vad för effekt har du på din lödkolv? 100W?

Skulle ett sånt här set funka?

[länk]
Oj ingen aning, lånade en så ingen koll på effekten 😁

W Wip3 skrev:
Följdfråga, vad för effekt har du på din lödkolv? 100W?

Skulle ett sånt här set funka?

[länk]
För att lösa dessa små trådar räcker det med en 30W lödpenna.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.